Gå til innhold

Hvordan få en fin malt overflate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke veldig bevandret i oppussingens verden, men har nå fått det for meg å begynne å male om møbler.

Jeg har malt ferdig et vitrineskap, med en overflate som ble litt så som så. Tok de første strøkene med penselen, før jeg ble tipset om rulle, som jeg brukte til siste.

Nå har jeg gått løs på spisestua, som også skal gå fra mørk til hvit. Har foreløpig gått over ileggsplater med heftgrunn og ett strøk med maling - med rull.

Men jeg vil gjerne ha så fin overflate som mulig til slutt - hvordan kan jeg gjøre dette best mulig? Synes pensel gir stygge striper, og at rull gir en litt "grov" overflate. Kan det hende det blir bedre på neste strøk? Eller finnes det andre lure triks?

Bruker vanlig interiørmaling beregnet på møbler innomhus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: Maling og pensler av god kvalitet er viktig for å få et pent og jevnt resultat, i tillegg til at det er viktig å være nøyaktig ved påføring og prøve å få jevne, passe tynne lag med maling. 

For det andre: Rull er greit å påføre med, men gir ikke pent resultat på treverk (etter min mening). Det bør i så fall etterstrykes med en fordriver. Om du maler glatte flater (helt uten trestruktur) kan det funke med rull, men du må bruke rull beregnet på formålet, altså en i skumgummi eller med veldig kort luv. 

Anonymkode: 1b62f...7fa

Skrevet

Puss mellom strøkene med veldig fint sandpapir, slipepapir 120 eller finere. 

Anonymkode: 3d5b2...161

• Liker 1
Skrevet

Ta en titt på Youtube. Der er det masse bra instruksjonsvideoer for slikt. Jeg ville kjøpt sandpapir og spraylakk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...