Gå til innhold

Betale inn alt i BSU til boliglånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, penny_ skrev:
  1. Kjøp av bolig FØR du startet BSU-sparing. Rekkefølgen er viktig her: Du må først starte sparing i BSU. Om du så bare har satt inn et par kroner, så må sparingen komme før kjøpet av boligen.

Jeg er bekymret nå. jheg har alltid hatt bsu men trengte ikke å poppe den for å kjøpe leiligheten min da jeg hadde penger på brukskontoen. men jeg har beholdt bsuen og fortsetter å spare der. har kanskje spart 100000kr ekstra i tillegg til de pengene som var på bsu fra før etter jeg kjøpte og har planen om å betale ned ekstra på boliglånet med disse pengene når jeg er 34 og har utnyttet ordningen helt. men er det ikke mulig å bruke de pengene jeg sparer på nåværende bolig nå etter at jeg har kjøpt? altså at pengene må ligge til en gang langt frem i tid hvis jeg velger å flytte før jeg kan ta de ut.

Anonymkode: 864fd...1ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  1. Kjøp av bolig FØR du startet BSU-sparing. Rekkefølgen er viktig her: Du må først starte sparing i BSU. Om du så bare har satt inn et par kroner, så må sparingen komme før kjøpet av boligen.

Jeg er bekymret nå. jheg har alltid hatt bsu men trengte ikke å poppe den for å kjøpe leiligheten min da jeg hadde penger på brukskontoen. men jeg har beholdt bsuen og fortsetter å spare der. har kanskje spart 100000kr ekstra i tillegg til de pengene som var på bsu fra før etter jeg kjøpte og har planen om å betale ned ekstra på boliglånet med disse pengene når jeg er 34 og har utnyttet ordningen helt. men er det ikke mulig å bruke de pengene jeg sparer på nåværende bolig nå etter at jeg har kjøpt? altså at pengene må ligge til en gang langt frem i tid hvis jeg velger å flytte før jeg kan ta de ut.

Ingen fare. Du kan betale ned på boliglånet med BSU pengene. Ingen grunn til å sprette BSU kontoen, renten der er jo vanligvis mye bedre enn på boliglånet.

• Liker 1
Skrevet

Har bsu og bolig, du må starte den før bolig kjøpe men du velger selv når du bruker den. Du kan spare til 34 eller maks beløpe, etter dette står kontoen i ro til du bruker. Eventuelt rente blir flyttet ut av kontoen, så sumen øker ikkje. Personlig skal eg bruk bsu når eg kjøper enebolig. Er selv 26 og planlegger dette kjøpet i 30 årene.. trur ikkje du skal satse på bu enn plass i 10 år, ivertfall ikkje uten oppussing🤔

Anonymkode: ad8ee...eda

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bsu og bolig, du må starte den før bolig kjøpe men du velger selv når du bruker den. Du kan spare til 34 eller maks beløpe, etter dette står kontoen i ro til du bruker. Eventuelt rente blir flyttet ut av kontoen, så sumen øker ikkje. Personlig skal eg bruk bsu når eg kjøper enebolig. Er selv 26 og planlegger dette kjøpet i 30 årene.. trur ikkje du skal satse på bu enn plass i 10 år, ivertfall ikkje uten oppussing🤔

Anonymkode: ad8ee...eda

Er det så vanlig å gjøre så dyre oppussinger innen bare ti år? Vi har som sagt ett helt nyoppusset bad og kjøkken. Om jeg ikke skal betale ned på boliglån et mer så sitter jeg jo med en haug av penger til å betale oppussing uten å ta opp noe lån... 

Anonymkode: 3e9b9...43d

Skrevet
22 timer siden, Knirke skrev:

Man kan ikke bruke BSU til å kjøpe hytte/fritidsbolig. Ikke til oppussing heller. Oooooog, du kan ikke bruke det til bolig som du ikke bor i selv.

Det TS kan gjøre, er å få rammelån med sikkerhet i boligen. Dvs det er et boliglån. Dette kan da økes hvis f.eks TS ønsker å kjøpe hytte eller bil. Så kan BSU-pengene gå til å betale på rammelånet, som ikke er et byttelåne eller et billån, men et huslån på boligen hun selv bor i. Vi har kjøpt hytte og bil vha rammelånet vårt - vi har bare ett lån, og det er et huslån. 

Anonymkode: f3b83...918

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det TS kan gjøre, er å få rammelån med sikkerhet i boligen. Dvs det er et boliglån. Dette kan da økes hvis f.eks TS ønsker å kjøpe hytte eller bil. Så kan BSU-pengene gå til å betale på rammelånet, som ikke er et byttelåne eller et billån, men et huslån på boligen hun selv bor i. Vi har kjøpt hytte og bil vha rammelånet vårt - vi har bare ett lån, og det er et huslån. 

Skulle selvsagt stå hyttelån, ikke byttelåne...

Skrevet
På 21.9.2018 den 19.35, prt90 skrev:

Ingen fare. Du kan betale ned på boliglånet med BSU pengene. Ingen grunn til å sprette BSU kontoen, renten der er jo vanligvis mye bedre enn på boliglånet.

men hva menes med det de skrev der da. at bsuen må ha blitt opprettet før man kjøper første bolig?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men hva menes med det de skrev der da. at bsuen må ha blitt opprettet før man kjøper første bolig?

At du må skaffe en konto og putte minst et øre på den før du kjøper bolig.

Skrevet
On 9/21/2018 at 10:32 AM, AnonymBruker said:

Ting skjer, det er det eneste sikre. Det blir neppe slik at dere aldri flytter, aldri kjøper en fritidsbolig, eller aldri oppgraderer eller pusser opp. Om ikke annet er det faktisk lov å ta opp ekstra lån på boligen tross formue, og betale det ned igjen med BSU. 

Er du virkelig villig til å kaste 5 000*8 (gitt du har alle årene igjen) = 40 000 rett ut vinduet bare fordi du som 26 åring er sikker på at du aldri mer vil bruke en eneste krone på bolig? 

Anonymkode: ea884...6b4

Man kan vel ikke bruke BSU-penger på oppussing, men ellers er jeg enig med deg. 

Anonymkode: 3a07b...06d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke første bolig, boligen du skal betale ned lånet på.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel ikke bruke BSU-penger på oppussing, men ellers er jeg enig med deg. 

Igjen... 

Man trekker opp lånet. Bruker pengene på det man vil. Betaler ned lånet med BSU. 

Utrolig hvor mange som er villig til å kaste titusener ut av vinduet, bare fordi de ikke gidder bruke ti minutter på å sette seg inn i ordningen og muligheter. 

• Liker 3
Skrevet
On 9/23/2018 at 7:55 PM, AnonymBruker said:

Igjen... 

Man trekker opp lånet. Bruker pengene på det man vil. Betaler ned lånet med BSU. 

Utrolig hvor mange som er villig til å kaste titusener ut av vinduet, bare fordi de ikke gidder bruke ti minutter på å sette seg inn i ordningen og muligheter. 

De aller fleste må jo uansett "poppe" BSU-en når de kjøper bolig. Er jo det som er hovedpoenget med kontoen... å gi folk bedre mulighet til å spare opp til egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...