Gå til innhold

Jeg overspise så sinnsykt etter jobb :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Jeg er veldig fæl til å lage dobbel/trippel middagsporsjon når jeg kommer hjem fra jobb fordi jeg DØR av sult hver gang jeg kommer hjem, og tror jeg orker mye mer enn jeg gjør. Ofte spiser jeg opp det meste fordi jeg har lagd det, selvom en brøkdel hadde holdt. Og litt av kjedsomhet.. Jeg er hjemme nærmere 19 hver dag, da har jeg som regel ikke spist siden 13tiden. Går omtrent innom butikken hver dag for å kjøpe potetgull fordi jeg ikke klarer motstå det når jeg er så sulten og kun tenker på mat..

Jeg kan ikke fortsette slik, veier 5 kg for mye nå og trives virkelig ikke med det. Jeg tror egentlig jeg er blitt ganske avhengig i potetgull, spiser en pose omtrent hver dag.. :( Flere som har vært som meg? Hva gjorde du?

Anonymkode: b065f...54e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare legge til at jeg har tre butikker som det tar mindre enn 1 minutt og gå til, det er bare så altfor lett..

Skrevet

Kan du spise en brødskive/yoghurt eller noe annet en time før du går fra jobb? Evt etter at du er ferdig, men før du går på butikken eller hjem? Tror det kan hjelpe. 

• Liker 4
Skrevet

Ta med deg banan, skive, ett eller annet på jobb så du får i deg noe mat før du slutter. 

Anonymkode: 53309...ba8

• Liker 1
Skrevet

5 kg for mye og du stresser så jævlig? 

Tipper du mister de 5kg over et par mnd om du dropper potetgullposen som du kjøper hver dag. Du kan alltids ha mer grønnsaker og mindre av andre ting til den middagen du spiser, då spiser du mye volum, men lite kalorier og får tilfrdsstilt det behovet for å spise mye. 

Når det er snakk om 5kg, så spiser du ikke så mye som du tror. Om du spiser 2 måltid om dagen må de selvsagt være dobbel- eller trippelporsjoner for at du skal få i deg nok mat. Jeg spiser selv veldig store porsjoner fordi jeg spiser 2 ganger om dagen- og jeg er normalvektig. 

Når du er på butikken og løfter den potetgull, spør deg selv "vil jeg egentlig gjøre dette mot meg selv?" og "klarer jeg virkelig ikke legge denne fra meg?"

Trikset er å ta deg selv i øyeblikket, stille deg selv kritiske spørsmål slik at du blir bevisst på hva du egentlig gjør. For nå undertrykker du de tankene som forteller deg å unngå å kjøpe potetgull igjen, og kjøper den uten å tenke. 

Anonymkode: 8145d...1dd

• Liker 1
Skrevet

Det går alt for lang tid mellom lunsjen din og middag. Da blir det slik. Man er alt for sulten, blodsukkeret er ikke der det skal være og når du atpåtil må innom butikken kan du være sikker på at du tar med deg de mest usunne tingene som man kan tenkes å stappe i seg. Du må gjøre tre ting:
1. Spise et lite mellommåltid på ettermiddagen en gang. 
2. Planlegge innkjøpene og middagene dine slik at du ikke må innom butikken hver dag.
3. Handle ETTER at du har spist middag, og da etter en plan om hva du skal spise dagen etter (eller for flere dager). 

Anonymkode: 4a731...1af

• Liker 3
Skrevet

Handle en gang i uken, ta med handleliste og hold deg til den. Spis et mellommåltid ca en time før du er ferdig på jobb, feks en banan. 

Anonymkode: 7b0a4...d1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser en banan og en håndfull nøtter før jeg drar fra jobb. Og ikke lag trippel porsjon, kun det du trenger. 

• Liker 2
Skrevet

Ha noe annet du kan spise i stedet for potetgull.

• Liker 1
Skrevet

Du må bare omprogrammere hjernen din. Ha med deg nøtter og druer i lomma som du kan småspise før du er ferdig på jobb, eller lagre en liten wraps eller yoghurt på jobb og spis før du drar hjem. Og drikk vann for å fylle opp.

Så når du er på vei hjem, er på butikken og skal finne mat; skriv ned hva du skal ha! Gjør det jævlig enkelt; jeg skal ha kyllingfilet til middag, med wok grønnsaker og en saus.BAM!  Du tar de tre tingene og kjappere deg ut! Styr unna sjokoladen og potetgullet, si et mantra; jeg SKAL kose meg kun EN dag i uka, IKKE idag!

Hilsen en som tok grep før de ekstra kiloene fortsatte å krype på 😉

Skrevet

Mener ikke å være frekk, men siden du er hjemme kl 19, hvordan klarer du å ha kjedsomhet? Du har jo neppe mange timer fri før du skal legge deg.

Selv plaget med potetgullsyndromet, som kommer og går i perioder. Når det er mindre stress i hverdagen går dette bra men når det blir for mye drit med jobb, unger og alt det der. Da hiver jeg også i meg potetgull, cola og usunt ca hver dag.

Var nesten 2 år uten å spise noe som helst av usunt. Da levde jeg bare på sunn mat og det gikk meget fint. Litt som å slutte med tobakk de første to ukene, men etter det gikk d bedre. Tror det er rutinen man lager seg som betyr mest og unnskyldningene man danner seg selv. Det værste med kosthold er at det meste som er sunt krever litt ekstra arbeid for at det skal bli digg. En pakke ostepopp er good to go og en pølse er lett å kaste i panna. Så i travle stunder er det pina ikke enkelt.

Skrevet

Vær bevist, kjøp deg en bannan og en proteinsmoothie på butikken i steden for potetgull. Så vil nok de 5 kg gå bort fort.

Anonymkode: b7d3e...6b4

Skrevet

Spis mye før du kommer hjem. Og begynn å strikke, tygge tyggis eller gjøre noe med hendene etter jobb. 

Anonymkode: 10852...0d1

Skrevet

Jeg begynte å spise meg skikkelig mett i lunsj og på jobb med sunn mat. Plutselig kom ikke ulvehungeren på kveøden lenger. 

Og jeg hadde overskudd til å gidde å lage middag istedet fpr potetgull. 

Anonymkode: 10852...0d1

Skrevet
42 minutter siden, Lily_88 skrev:

Du må bare omprogrammere hjernen din. Ha med deg nøtter og druer i lomma som du kan småspise før du er ferdig på jobb, eller lagre en liten wraps eller yoghurt på jobb og spis før du drar hjem. Og drikk vann for å fylle opp.

Så når du er på vei hjem, er på butikken og skal finne mat; skriv ned hva du skal ha! Gjør det jævlig enkelt; jeg skal ha kyllingfilet til middag, med wok grønnsaker og en saus.BAM!  Du tar de tre tingene og kjappere deg ut! Styr unna sjokoladen og potetgullet, si et mantra; jeg SKAL kose meg kun EN dag i uka, IKKE idag!

Hilsen en som tok grep før de ekstra kiloene fortsatte å krype på 😉

Nøtter og druer har mer kalorier enn potetgull.. 

Anonymkode: 54965...4db

Skrevet

Ukeshandle, eventuelt to ganger i uka. Med handleliste, som man holder seg til. Og handle når du er mett, alltid. 

Spis et mellommåltid som er mettende. Mellom 13 og 19 trenger man et fullt måltid, ikke bare en banan. Havregrøt, en wrap, søtpotet med kylling, omelett....mye det er enkelt å ha liggende i vesken gjennom dagen. 

Kjøp inn riskjeks. Grove knekkebrød med tubeost. Kok opp noen egg. Skjær opp diverse grønnsaker og legg i kjøleskapet. Er du sulten eller føler for å småspise er det fritt frem å ta av dette. Å gå fra tre middagsporsjoner + potetgull til lite mat fungerer rett og slett ikke. I begynnelsen handler det om å spise seg mett, men med riktig mat. 

Og vil anbefale deg å salte mat en del ekstra i begynnelsen, og heller trappe ned etterhvert, ellers vil nok suget etter potetgull bli for stort. 

Anonymkode: c508e...7ab

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nøtter og druer har mer kalorier enn potetgull.. 

Men det handler ikke bare om kalorier, det blir for enkelt. Vi vet at bakterieflora er meget essensielt når det kommer til helse. Handler om å fore de bakteriene som lever av fiber. Fienden er den bakterien som lever av sukker, disse forårsaker hormonelle uballanser som også fører til avhengighet, tette blodårer, inflasjon osv osv.

Anonymkode: c42f3...a33

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det handler ikke bare om kalorier, det blir for enkelt. Vi vet at bakterieflora er meget essensielt når det kommer til helse. Handler om å fore de bakteriene som lever av fiber. Fienden er den bakterien som lever av sukker, disse forårsaker hormonelle uballanser som også fører til avhengighet, tette blodårer, inflasjon osv osv.

Anonymkode: c42f3...a33

Ja... Men her er hovedsaken å gå ned 5 kilo og du går ikke ned 5 kilo ved å bytte potetgull ut med druer og nøtter. Druer har også veldig mye sukker. Det skal også en ekstrem liten mengde nøtter til før du når kaloriinnholdet på en pose potetgull. 

Skrevet

Takk alle sammen!❤️ sitter og skammer meg sånn, har nettopp kjørt i meg to pølser, to iskaffer og en halv pose potetgull.

I april var jeg så enormt fornøyd med egen kropp, magen var (nesten) flat. Nå derimot ser det ut som jeg er gravid i 6. mnd. Magen står rett ut. :(

Skal ta alle tips med meg, og prøve og lage sunnere mat!❤️ Hovedproblemet mitt er at jeg ikke har noe ordentlig kjøkken enda, så er vanskelig å lage sunn mat😫 Har stekeovn + kun en kokeplate..

Men, må bare endre noe nå kjenner jeg, trives ikke i egen kropp overhode..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk alle sammen!❤️ sitter og skammer meg sånn, har nettopp kjørt i meg to pølser, to iskaffer og en halv pose potetgull.

I april var jeg så enormt fornøyd med egen kropp, magen var (nesten) flat. Nå derimot ser det ut som jeg er gravid i 6. mnd. Magen står rett ut. :(

Skal ta alle tips med meg, og prøve og lage sunnere mat!❤️ Hovedproblemet mitt er at jeg ikke har noe ordentlig kjøkken enda, så er vanskelig å lage sunn mat😫 Har stekeovn + kun en kokeplate..

Men, må bare endre noe nå kjenner jeg, trives ikke i egen kropp overhode..

Hadde det helt likt før, men da spiste jeg rett og slett for lite på jobb. Var desperat etter mat når jeg kom hjem.

Nå har jeg doblet frokosten og doblet lunsjen (spuser sunt, men mye mer) og hele problemet er borte. Er avslappet når jeg kommer hjem og har energi til å lage meg en sunn middag. Har gått ned til trivselvekten (var bare snakk om 2-3 kilo da men).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...