AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Den er kjøpt brukt og nyoppusset. Noen som vet hvordan jeg vasker den på en skånsom måte som også gjør den ren og fin? Den lukter også ganske av oljen.. Anonymkode: 51f0b...24a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 grønnsåpe tetter porene i treverket, så først tørke av med fukitg klut, så tørke over med fuktig klut med grønnsåpe. Anonymkode: 0ad28...82e
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #3 Skrevet 21. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: grønnsåpe tetter porene i treverket, så først tørke av med fukitg klut, så tørke over med fuktig klut med grønnsåpe. Anonymkode: 0ad28...82e Den er av teak, ikke furu. Grønnsåpe har ingenting på teak å gjøre. Jeg hadde brukt en godt oppvridd klut med rent vann, latt det tørke og evt. påført mer teakolje om treverket så tørt ut. Oljen lukter, men lukten pleier da å luftes bort i løpet av noen dager? Anonymkode: 5ff3b...b80 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 Jeg har selv noen teakmøbler etter mine foreldre. Du skal helst ikke bruke vann, men bare en tørr microfiberklut. Jevnlig bør du smøre inn med et tynt lag teakolje. Det vil få frem gløden i treverket, samt beskytte mot uttørking. Min mor gjorde alltid dette, og møblene, som nå er nær 48 år gamle, ser ganske så fine ut fortsatt. Anonymkode: 4e4cb...e37
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #5 Skrevet 21. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Den er kjøpt brukt og nyoppusset. Noen som vet hvordan jeg vasker den på en skånsom måte som også gjør den ren og fin? Den lukter også ganske av oljen.. Anonymkode: 51f0b...24a Teakoljen lulter. Og dermed blir det lukt av teakmøbler når de har vært rikelig oljet. Nruk for all del ikke grønnsåpe! da ødelegger du treet for evig og alltid. Du kan pusse den lett ned med med det fineste fine sandpapiret, vaske med salmiakk som er fett og dermed oljefjernende før su på nytt påfører teakolje. Alternativt må du spørre i en møbelbutikk eller i en type Jerniabutikk hvor de selger trepleieprodukter. Bruker du ikke olje på teak, så tørker treet inn og møblete sprekker. Bord skal foreksempel også oljes på undersiden av bordplaten. Anonymkode: f31dc...fbd 2
Tøytigern Skrevet 21. september 2018 #6 Skrevet 21. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: grønnsåpe tetter porene i treverket, så først tørke av med fukitg klut, så tørke over med fuktig klut med grønnsåpe. Anonymkode: 0ad28...82e Hold grønnsåpen unna. Den vil løse opp overflaten over tid så den blir flisete og den vil legge igjen et fettlag som tiltrekker seg støv. Møbelet skal støvtørres med lett fuktig klut og deretter tørke for det innsettes med teakolje. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå