Gå til innhold

Hva skjer vist det blir brudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på hva som skjer vist det blir et brudd mellom meg og samboeren. Noen som har opplevd noe lignende tidligere? 

For et år siden kjøpte vi oss hus sammen, noe jeg føler på nå at kanskje ikke var så lurt likevel. Han gikk inn med egenkapital og hans far som kausjonist. Da det ble noen problemer i forhold til meg og en useriøs arbeidsgiver, stod jeg plutselig uten jobb. 

Dette løste vi med å ha felles økonomi hvor jeg står for alt av innkjøp til husholdningen og han står for alt som har med huset å gjøre. Jeg rydder og vaskef hele huset, er hjemme værende da jeg sliter med å komme meg ut i jobb pga smerter i kroppen.

Den siste tiden har ting vært veldig tungt og en krangel endte opp i det at vist vi gikk til vært vårt skulle han få alt fordi jeg ikke har "betalt" en dritt. 

Så nå er jeg veldig usikker på hva som skjer dersom det skulle ende opp i et brudd her. 

Huset står 50/50 mellom oss. Men jeg er redd for at jeg har alt å tape her og har begynt smått å tenke på å trekke meg ut av dette. Fordi alt gjør meg så usikker.

Noen innspill eller noen som har vært borte i ligndende??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*hvis

Anonymkode: d9b1e...949

• Liker 3
Skrevet (endret)
53 minutter siden, Fortviletjente93 skrev:

Hei.

Jeg lurer på hva som skjer vist det blir et brudd mellom meg og samboeren. Noen som har opplevd noe lignende tidligere? 

For et år siden kjøpte vi oss hus sammen, noe jeg føler på nå at kanskje ikke var så lurt likevel. Han gikk inn med egenkapital og hans far som kausjonist. Da det ble noen problemer i forhold til meg og en useriøs arbeidsgiver, stod jeg plutselig uten jobb. 

Dette løste vi med å ha felles økonomi hvor jeg står for alt av innkjøp til husholdningen og han står for alt som har med huset å gjøre. Jeg rydder og vaskef hele huset, er hjemme værende da jeg sliter med å komme meg ut i jobb pga smerter i kroppen.

Den siste tiden har ting vært veldig tungt og en krangel endte opp i det at vist vi gikk til vært vårt skulle han få alt fordi jeg ikke har "betalt" en dritt. 

Så nå er jeg veldig usikker på hva som skjer dersom det skulle ende opp i et brudd her. 

Huset står 50/50 mellom oss. Men jeg er redd for at jeg har alt å tape her og har begynt smått å tenke på å trekke meg ut av dette. Fordi alt gjør meg så usikker.

Noen innspill eller noen som har vært borte i ligndende??

Dere har ingen samboeravtale?

Gikk du inn med egenkapital eller kun han? Står dere begge på skjøtet på eiendommen? Står det lik eller ulik eierandel i skjøtet?

Hvis du f.eks. sier huset er kjøpt til 3 millioner og dere har 2.5 i lån og han gikk inn med 500,000 i egenkap.

Generelt kan man si at det den ene tar med seg inn, skal den også ha med seg ut. De 500,000 i egenkap som han gikk inn med skal han ha med seg ut igjen. Lånet på 2,5 tok dere opp felles og det blir jo da 50-50 også ved oppløsning.  Det som er betalt ned på lånet i avdrag vil jeg mene du kan kreve delt -  ettersom dere har felles lån og at dere har hatt den avtalen med at du betaler innkjøp osv. MEN jussen på dette området er ikke lovregulert og klar slik som for ektefeller - det har vært mange som har brent seg på lange samboerskap uten å sitte igjen med noe fordi mannen f.eks. har betalt lån osv (dog da ofte ved at mannen allerede eier en bolig FØR samboerskapet som kvinnen flytter inn i). Det har utviklet seg via rettspraksis visse rettslige grunnlag - direkte og indirekte bidrag (betaling av  den andres mat, husholdningsartikler, arbeid i hjemmet i den grad det er i økonomisk favør av samboer) som kan gi krav på å bli sameier/at du også skal ha din andel av betalte avdrag. Jeg vil si at det i alle fall er et stort pluss at dere har kjøpt felles bolig sammen - han ikke hadde den FØR samboerskapet- og med felles lån - da kan man kanskje snu presumsjonen å si at det er han som må bevise det hvis en eventuell verdiøkning/betaling av avdrag kun skal tilfalle han ved et brudd.

Har boligen steget i verdi så vil du kunne bruke samme grunnlag som nevnt ovenfor for at du skal ha 50-50 andel av den - dog trukket fra verdistigningen på hans 500,000.

Men det er ekstreeemt dumt å ikke ha en samboeravtale! Fortsetter du forholdet så vil jeg på det sterkeste anbefale at dere lager en slik (der må du blant annet få med det at du betaler mat, husholdningsartikler osv. og han betaler renter og avdrag- men at deres eierandel er 50-50 og 50-50 på en eventuel verdistigning+avdrag). Så slipper du tvisten hvis han begynner å kverulere på at du ikke har betalt på lånet osv. Dette er ikke mitt fagområde så du må ikke ta mitt innlegg som annet enn et innspill/ en liten pekepinn på hvordan en deling muligens kan se ut :) De tre artiklene under anbefaler jeg deg å lese, så får du flere innspill. 

https://e24.no/privat/familieoekonomi/slik-boer-samboere-dele-utgiftene/20371928

https://www.help.no/Fagomraader/Samboer-ekteskap/Juridiske-artikler/Samboere-Ikke-gaa-i-50-50-fella

http://temahefter.spama.no/temahefter/templates/subject.aspx?id=5646

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 3
Skrevet

Du er nok et typisk eksempel på mennesker som burde vært gift istedet for bare samboer, så hadde du vært bedre sikret. Men siden huset står med 50% på deg vil du nok ikke stå helt tomhendt. Men er redd samboeren din kan kreve mye trukket ifra der, som egentkapitalen han gikk inn med. Er det sånn at lånet også står på begge to, eller står det kun på han?

Anonymkode: c5e5c...881

Skrevet

Google Kvinnefella 

Du ødelegger hele din fremtid på den ordningen med at du betaler husholdningsting og matvarer og andre bruksting mens hans penger går til verdiøkning, investering i huset og formue 

Anonymkode: f3ffe...28d

• Liker 4
Skrevet

Og dette er hvorfor alle maser om å skrive samboerkontrakt. Han har rett på huset han og alt han har betalt ned i den ordningen dere har nå, når dere ikke har skrevet kontrakt. Utrolig dumt å ikke gjøre det!!

Anonymkode: 5b15b...95f

• Liker 1
Skrevet
På 21.9.2018 den 4.49, Jr.Garcon skrev:

Tusen takk for svar! Jeg er litt usikker på dette med skjøte, hvordan finner jeg eventuelt det? Jeg vet vi står 50/50 på hva vi eier, så jeg tror det står 50/50 på skjøte også? På skatteetaten står det 50%eierskap på ddnne boligen som vi haf kjøpt.

Jeg har ikke gått inn med egenkapital, deg har han i tillegg har han faren sin som kausjonist i boligen vår siden jeg ikke hadde egenkapital.

Samboer kontakt har vi ikke fordi han ville være snill med meg å vente med å skrive det til vi kunne dele ting likt..... lånet står på oss begge.

Skrevet

Hvis det bare er ett år siden dere kjøpte, har dere ikke rukket å betale særlig ned på lånet. Hvis dere må selge huset, blir det dessuten utgifter til megler. Så det økonomisk mest skånsomme scenariet, er nok at han som har skutt inn egenkapital blir sittende med huset mens du kjøpes ut for noen småpenger. 

Anonymkode: e1212...54f

Skrevet

Du har skutt det inn som en liten ting, men hvis du sliter med å komme deg ut i jobb pga smerter, trenger du oppfølging av lege og trolig også NAV. Å gå lenge uten jobb, når du i tilllegg ikke får noen type rehabilitering, kan koste deg dyrt og særlig hvis du risikerer å snart bli enslig. Nå er det ikke alltid så lett å finne rehabilitering for smerter, men du må begynne å nøste i dag. 

Anonymkode: e1212...54f

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Fortviletjente93 skrev:

Tusen takk for svar! Jeg er litt usikker på dette med skjøte, hvordan finner jeg eventuelt det? Jeg vet vi står 50/50 på hva vi eier, så jeg tror det står 50/50 på skjøte også? På skatteetaten står det 50%eierskap på ddnne boligen som vi haf kjøpt.

Jeg har ikke gått inn med egenkapital, deg har han i tillegg har han faren sin som kausjonist i boligen vår siden jeg ikke hadde egenkapital.

Samboer kontakt har vi ikke fordi han ville være snill med meg å vente med å skrive det til vi kunne dele ting likt..... lånet står på oss begge.

:)

Skjøte kan du finne frem til på -  kartverket.no

Men siden du vet det står 50-50 og når det gjør det hos skatteetaten også så vil jeg tro dere står på skjøte sammen :)

Det at du ikke har gått inn med egenkap gjør ikke noe - men det er jo rimelig at han får sin egenandel ut igjen. Siden dere ikke har vært samboere i typ 20 år så tror jeg nok ikke du har noe mulighet for å få noe andel av hans egenkap.

Skjønner. Men det du - min personlige mening - bør sørge for er jo at du i alle fall har det skriftlig at selv om han betaler lån-avdrag, så er det 50-50 fordeling på boligen - altså at du opparbeider deg like mye verdi og eierskap i boligen som han da - selv om dere internt har den fordelingen at han betaler avdrag og du betaler husholdningsartikler,mat osv. Du bør sørge for at du slipper  en mulig tvist rundt det at han sier "jeg har betalt lån osv. så alt av nedbetalt gjeld skal gå til meg alene". 

Endret av Jr.Garcon
Skrevet
På 21.9.2018 den 4.49, Jr.Garcon skrev:

Samboer kontakt har vi ikke fordi han ville være snill med meg å vente med å skrive det til vi kunne dele ting likt..... lånet står på oss be

4 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

:)

Skjøte kan du finne frem til på -  kartverket.no

Men siden du vet det står 50-50 og når det gjør det hos skatteetaten også så vil jeg tro dere står på skjøte sammen :)

Det at du ikke har gått inn med egenkap gjør ikke noe - men det er jo rimelig at han får sin egenandel ut igjen. Siden dere ikke har vært samboere i typ 20 år så tror jeg nok ikke du har noe mulighet for å få noe andel av hans egenkap.

Skjønner. Men det du - min personlige mening - bør sørge for er jo at du i alle fall har det skriftlig at selv om han betaler lån-avdrag, så er det 50-50 fordeling på boligen - altså at du opparbeider deg like mye verdi og eierskap i boligen som han da - selv om dere internt har den fordelingen at han betaler avdrag og du betaler husholdningsartikler,mat osv. Du bør sørge for at du slipper  en mulig tvist rundt det at han sier "jeg har betalt lån osv. så alt av nedbetalt gjeld skal gå til meg alene". 

Okey!! Tusen takk for innspill og svar! Får prøve å få han med på å skrive en kontrakt å får jeg se hva som skjer videre!

Skrevet

Gå inn på eiendomspriser og sjekk at du er oppført der på deres kjøp av bolig...

Og så ville jeg revurdert hele forholdet.

Anonymkode: 6c2f6...008

Skrevet
8 minutter siden, Fortviletjente93 skrev:

Okey!! Tusen takk for innspill og svar! Får prøve å få han med på å skrive en kontrakt å får jeg se hva som skjer videre!

Det er nok smart :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...