Gå til innhold

Narsissistisk kvinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har vært sammen med ei narsissistisk dame og lurer på om andre har opplevd liknende. kvinnen jeg møtte ville raskt innlede ett forhold til meg, jeg fortalte henne ting i god tro som hun brukte i mot meg, der hvor hun sa at jeg burde oppsøke hjelp så det skulle gå bedre i relasjoner for meg. 

-beskyldte meg for og se etter andre kvinner.

-hun ignorerte mine meldinger (fra timer til dager).

-sa at jeg kunne gjøre det slutt hvis jeg ville.

-var kranglette og startet en diskusjon, hvor hun sa hun var så lei å altid måtte snakke om disse ting Om jeg forsvarte meg).

-snakket ofte om siste eksen sin om hvor grusom han var.

-viste meg bilder av eksene sine.

-snakket mye om narsissister (jeg, lurer på om hun brukte dette som skallkeskjul, for og ikke bli avslørt da hun vet at narsisister ikke vil snakke om narsissister.

Dette er noen punkter som jeg har grubblet på som virker narsistiske. Hun slo opp flere ganger med meg å jeg var dum og tok hun tilbake gang på gang. Hun tok kontakt etter dager å ville ikke at det skulle ende med uvennskap mellom oss. Til slutt avsluttet jeg kontakten da vi hadde litt kommunikasjon, å sa jeg ikke ville ha mere med henne å gjøre fordi jeg oppdaget noe som jeg tok henne på. Hun forsvarte seg sjelden om hun fikk reaksjon fra meg, face to face. På sms var hun tøff og kunne ta opp tingene jeg fortalte i god tro å prøve å trykke meg ned. Jeg angrett til slutt på at jeg avsluttet det brått,  så jeg spurte om vi kunne snakke sammen og legge alt bak oss for å skvære opp. (For å avslutte det så begge parter står igjen med gjensidige følelser) Det er full ignorering fra hennes side, senere også full blokkering så jeg ikke kan skrive til henne.  Hun nekter og svare meg og ser ikke ut til å bry seg. Har noen flere vært utsatt for noe lignende og virker hun narsisstisk ? 

Anonymkode: 61bac...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke dette virker direkte narsisisstisk nei, men hyggelig, modent og stabilt er det jo ikke! 

Anonymkode: aed04...899

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med narsissisme og gjøre.  Tror du må ta et par googlesøk og lese deg opp. Slik jeg ser det så er det dårlig kommunikasjon og forhastede beslutninger og barnslig oppførsel på dere begge. Herregud hvor gamle er dere egentlig...

Anonymkode: a8b28...3cb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke narsissist i mine øyner. Hun sliter nok. Kjenner meg litt igjen i henne. I tyngre perioder "tester" jeg mannen om han virkelig elsker meg. Jeg var verst i starten. Skyldtes mye dårlige forhold tidligere og jeg var veldig usikker og har perioder veldig dårlig selvtillit. 

Nå har vi vært sammen i tjue år, oppfører meg ikke sånt lengre. Men vi har våre utbrudd av og til ( både jeg og han).

Anonymkode: 6b75d...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun er narsissist i det hele tatt. Virker mer bare som en person med STORE tillitsproblemer og mye utrygghet, på meg. Jeg ville ikke sett bort i fra at hun blokkerer deg fordi hun er lei seg, såret og bare ikke klarer håndtere relasjoner så bra, kanskje nettopp fordi hun snakker sant om at hun har blitt behandlet veldig dårlig av menn før deg og er i forsvarsposisjon så det holder. Mao: ville ikke vært så bombesikker på at hun ikke bryr seg. Kanskje heller tvert i mot. 

Anonymkode: 44574...60a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ignorerte dine meldinger i TIMER? Hehe, hvor raskt svar på meldinger forventer du? :)  Det kan gå opp til 20 timer før jeg svarer på meldinger fra kjæresten min, som regel kortere tid, men det kommer an på hva jeg gjør. 

Hun høres bare usikker ut - og for lite direkte manipulativ til å ha narrisistisk personlighetsforstyrrelse. Tipper du bare minna henne om eksen sånn at hun frika ut litt. Hun har jo fortalt deg at ekser har såra henne. 

Anonymkode: 1dfcf...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En narsissist lar seg ikke avsløre så lett. Det du beskriver er ikke narsissisme. Husk at to mennesker kan bringe frem hverandres dårlige sider eller gode sider uten at det er noe galt med noen av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om jeg har vært sammen med ei narsissistisk dame og lurer på om andre har opplevd liknende. kvinnen jeg møtte ville raskt innlede ett forhold til meg, jeg fortalte henne ting i god tro som hun brukte i mot meg, der hvor hun sa at jeg burde oppsøke hjelp så det skulle gå bedre i relasjoner for meg. 

-beskyldte meg for og se etter andre kvinner. SJALUSI

-hun ignorerte mine meldinger (fra timer til dager).SILENT TREATMENT

-sa at jeg kunne gjøre det slutt hvis jeg ville. TRUSLER OVERFØRT DEG

-var kranglette og startet en diskusjon, hvor hun sa hun var så lei å altid måtte snakke om disse ting Om jeg forsvarte meg). NEGATIV KOMMUNIKASJON

-snakket ofte om siste eksen sin om hvor grusom han var.RØDT FLAGG / og ja de fleste narsisster har gale ekser.

-viste meg bilder av eksene sine. SJALUSIFABRIKERING

-snakket mye om narsissister (jeg, lurer på om hun brukte dette som skallkeskjul, for og ikke bli avslørt da hun vet at narsisister ikke vil snakke om narsissister. MERKELIG

Dette er noen punkter som jeg har grubblet på som virker narsistiske. Hun slo opp flere ganger med meg å jeg var dum og tok hun tilbake gang på gang. Hun tok kontakt etter dager å ville ikke at det skulle ende med uvennskap mellom oss. Til slutt avsluttet jeg kontakten da vi hadde litt kommunikasjon, å sa jeg ikke ville ha mere med henne å gjøre fordi jeg oppdaget noe som jeg tok henne på. Hun forsvarte seg sjelden om hun fikk reaksjon fra meg, face to face. På sms var hun tøff og kunne ta opp tingene jeg fortalte i god tro å prøve å trykke meg ned. Jeg angrett til slutt på at jeg avsluttet det brått,  så jeg spurte om vi kunne snakke sammen og legge alt bak oss for å skvære opp. (For å avslutte det så begge parter står igjen med gjensidige følelser) Det er full ignorering fra hennes side, senere også full blokkering så jeg ikke kan skrive til henne.  Hun nekter og svare meg og ser ikke ut til å bry seg. Har noen flere vært utsatt for noe lignende og virker hun narsisstisk ? 

Det er en del RØDE FLAGG her som går under Hares sjekkliste for psykopati/narsissisme, ikke noe å bruke mer tid på uansett, en kjæreste skal tilføre livet noe positivt, og det er en stor fordel at de er PSYKISK STABIL, VELFUNGERNDE&RESSURSTERK.

Lykke til med frihet UTEN DRAMA&TOXIC:)

Anonymkode: c7de5...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

-var kranglette og startet en diskusjon, hvor hun sa hun var så lei å altid måtte snakke om disse ting Om jeg forsvarte meg).

-snakket mye om narsissister (jeg, lurer på om hun brukte dette som skallkeskjul, for og ikke bli avslørt da hun vet at narsisister ikke vil snakke om narsissister.

Damen høres ikke noe særlig hyggelig ut. Narsissist eller ikke, vil du på sikt være glad for at du ikke befinner deg i det destruktive forholdet lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke hun virker narsisstisk. Det uthevede føler jeg er typisk damer - eller typisk oppførsel blant mange damer  :ler:

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Syns ikke hun virker narsisstisk. Det uthevede føler jeg er typisk damer - eller typisk oppførsel blant mange damer  :ler: .:kaklehone:

Skremmende hvis du virkelig synes det der er typisk for mange damer, det er jo helt tydelig psykiske issues. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende hvis du virkelig synes det der er typisk for mange damer, det er jo helt tydelig psykiske issues. 

Hvorfor la du en kaklehøne inn i mitt innlegg?

Jeg syns det uthevede er typisk oppførsel blant mange damer ja :) Det er min erfaring.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jr.Garcon skrev:

Hvorfor la du en kaklehøne inn i mitt innlegg?   Fordi det var fordomsfullt.

Jeg syns det uthevede er typisk oppførsel blant mange damer ja :) Det er min erfaring.

Da synes jeg det er på høy tid å skaffe seg et sunnere nettverk av ressursterke mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg det er på høy tid å skaffe seg et sunnere nettverk av ressursterke mennesker.

Ingen fare, de tilhører ikke min omganskrets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i tre år langt forhold med en narsissist. Det kan være vanskelig å formidle det man har opplevd til andre. Ut i fra det du skriver ser jeg helt klart tegn på at hun kan være det, men det kan også være at hun er i grenseland (narsissist er den faglige betegnelsen på en som krysser en kvalifikasjonsgrense; vi har alle slike trekk, men ikke like i sterk grad som dem). En typisk ting de og for eksempel de med   emosjonell personlighetsforstyrrelse - det er mye av det samme - er at de skal og må oppnå en ting, og det er kontroll - på et sykt nivå. I ditt tilfelle kan for eksempel bruddene hennes ha vært en måte å teste deg på av flere grunner - som å være den første dom bryter, og med det skape frykt og uro hos deg (i overført betydning: du vet ikke hvor du har meg, og du vet hva som kan skje om du trosser _mine_regler). En greit test for å finne ut om du er med noen med en giftig personlighet, er å spørre deg selv om du er trygg og avslappet og har tillit til personen. Er hun en du virkelig føler er på din side og som ønsker deg godt? Bryr hun seg genuint? Jeg synes ikke det høres slik ut.

Anonymkode: e6a56...130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver her er ikke narsissisme, men du beskriver ikke situasjonen(e) slik at man skjønner hva som foregår, kan ikke vite mye ut ifra dette. Om tenker at kjæresten din kan være en narsissist eller har noen slike trekk burde bli klar over hvilke trekk og hvilken oppførsel du skal se etter først.

Her er litt info om temaet, mye mer å finne nettet.

- Har en grandios oppfatning av egen betydning (f.eks. overdriver bedrifter og talenter, forventer å bli oppfattet som bedre enn andre uten at dette grunner seg på tilsvarende prestasjoner). 
- Er opptatt av fantasier om ubegrenset berømmelse, suksess, makt, briljanse, skjønnhet eller ideell kjærlighet. 
- Tror at han eller hun er "spesiell" og unik og og bare kan bli forstått av, eller bør være sammen med, spesielle eller høystatusfolk (eller institusjoner). 
- Krever overdreven beundring.
- Har en følelse av å være særlig berettiget, f.eks. urimelige forventninger om særlig gunstig behandling, eller at andre uten videre skal oppfylle hans eller hennes forventninger. 
- Er utnyttende i mellommenneskelige forhold, dvs. søker fordeler gjennom andre for å nå sine egne mål. 
- Mangler empati; er ikke villig til å anerkjenne eller identifisere seg med andre menneskers følelser og behov. 
- Er ofte misunnelig på andre eller tror at andre er misunnelige på ham eller henne. 
- Viser arrogant, hovmodig atferd eller holdninger. 

- Et ego i underskudd trenger noe fra andre for å føle seg "god nok". Har man stort underskudd, trenger man mer fra andre, og da har man mindre å gi.
- I en underskuddsposisjon har fokuset rettet mot å dekke egne behov, dette handler ofte om å få andres beundring, anerkjennelse, støtte, omtanke eller andre fordeler
- de som er i overskudd, som har sunn aksept og "kjærlighet til seg selv", vil heller utvikle et behov for å gi til andre
- barn trenger bekreftelse fra andre for å utvikle vår egen selvfølelse og identitet. Har man empatiske omsorgspersoner som dekker barnets behov, kan dette bygge en solid selvfølelse. Kjærligheten vi får gjennom oppveksten kan ses på som en grobunn for trygge personer, som senere kan gi denne kjærligheten videre til andre.   
- Motsatt vil mangel på kjærlighet, omsorg og trygge rammer plassere barnet i en underskuddsposisjon, og i verste fall blir livet en lang kamp for å tilkjempe seg det man mangler.

Noen kan også utvikle egoistiske personlighetstrekk som følge av å bli "bortskjemt". Man fikk det man ville ha som barn, både materielle ting og viljen sin. Foreldrene forlanger lite, og gir ikke nok disiplin. Disiplin handler ikke nødvendigvis om å være så streng, men om å lære barn om regler, grenser, hensyn til andres behov og konsekvenser. Barn som mangler dette, oppdras til å ta seg til rette. De lærer seg ikke om gjensidighet og konseptet om å "gi og ta".
+ De kan oppføre seg hensynsløst
+ De kan ta "stor plass" og virke selvsikre og sosialt utfordrende fordi de ofte sier ting uten å være opptatt av sosiale hensyn og regler. Dette kan gjøre at de virker spennende og utfordrende, men samtidig skape usikkerhet hos andre med sin brå oppførsel. Et problem er at mange assosierer denne typen oppførsel med selvsikkerhet, som man gjerne beundrer og noen tiltrekkes av
+ Ensporet: Å forstå og ta hensyn til flere perspektiver på en gang, er et kjennetegn på psykisk sunnhet og på empatiske personer. Mennesker som er ensporet er gjerne egosentriske og kan handle uten hensyn til andre enn seg selv. Man kan merke ensporethet i deres uttalelser, hvor hensyn til flere perspektiver og andres behov mangler.
+ Personen vil gjerne ha kontroll for å få det han eller hun trenger. Det kan føre til at de tar en slags sentral posisjon i samhandling med andre. De tar seg frem på en måte som gjerne setter andre litt i skyggen.
+ Hvis noen krever noe av dem, eller sier imot deres vilje, blir de ofte sinte.

https://www.tengel.no/test-helsefarlig-partner/

https://www.tengel.no/test-gaslight-test/

Anonymkode: 701ea...276

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virker mest av alt usikker, i ubalanse og at hun har vanskelig for å stole på folk/er sårbar for det hun tolker som avvisning. At hun snakket mye om narsissisme kan jo bety at hun har vært utsatt for en manipulerende og lite empatisk person (typisk narsissistiske trekk), men det behøver ikke å bety det.

Anonymkode: 77920...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Når du først ser tegn på denne type oppførsel burde du bare trekke deg unna. Blir bare trøbbel av å involvere seg mer med slike damer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...