Gå til innhold

Folk som truer med avliving på sosiale medier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes vi om folk som legger ut innlegg med beskjed om hvis ingen kan "redde" dyret så blir dyret avlivet innen en bestemt tidsfrist. 

Anonymkode: 651c0...661

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hadde jeg skaffet meg dyr (katt) så hadde jeg kastrert. Da slipper man dette problemet. 
Hunder han man kontroll på uansett, så jeg vil tro det er mest katter du sikter til her?

Når uhellet likevel er ute...hva  skal de gjøre? beholde huset fullt av katter? kattemor kommer til å avvise ungene når hun mener at de kan klare seg selv likevel. 

• Liker 1
Skrevet

Disse uhyggelig familiene er alle avskum! Jeg forakter de sosiopatene fra bunnen i mitt hjerte 

Bur dem inne hele bunten og send nøkkelen til med!

Anonymkode: 14015...569

• Liker 7
Skrevet

Vi dreper 200 000 dyr hver eneste dag. De fleste av oss later som om det er ok

Anonymkode: 866e6...516

Skrevet

Jeg syntes det er helt jævlig. Har du ikke kastrert eller sterilisert så må du forvente dette og ta vare på de du ikke får solgt. Hadde jeg hatt et dyr som ble gravid og ikke fått solgt alle ungene så hadde jeg bare kunne skyldt på meg selv og beholdt dem selv. Eventuelt prøvd lenge å få gitt de bort, man får det til slutt, eller så kan man gi de til dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: 84299...017

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er helt jævlig. Har du ikke kastrert eller sterilisert så må du forvente dette og ta vare på de du ikke får solgt. Hadde jeg hatt et dyr som ble gravid og ikke fått solgt alle ungene så hadde jeg bare kunne skyldt på meg selv og beholdt dem selv. Eventuelt prøvd lenge å få gitt de bort, man får det til slutt, eller så kan man gi de til dyrebeskyttelsen. 

Dyrebeskyttelsen har vel nok med de kattene som blir funnet forvillede ute, om de ikke skal ta seg av eide katter bare fordi folk ikke kan sørge for kastrering... 

Det er ikke bare kattunger som blir avliva hvis de ikke får nye hjem. Jeg jobber på dyreklinikk, og vi blir kontaktet av folk som "må" avlive fordi de plutselig har blitt allergiske etter flere år, eller skal flytte. Vi avliver ikke friske dyr, så de får beskjed om å sørge for omplassering i stedet... 

Skal man ha katt så får man sørge for kastrering, har man ikke råd til dette, så har man heller ikke råd til å ha katt i utgangspunktet! Eller så får man holde katten inne, For hva gjør man om katten blir drektig og må ha keisersnitt en natt/helg? Selv med forsikring så kan dette komme på mange tusen kroner, og da har man vel ikke råd til det heller? Lar man katten bare dø under fødsel? 

Anonymkode: 595ce...fb3

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, BiancaWhite said:

Altså, hadde jeg skaffet meg dyr (katt) så hadde jeg kastrert. Da slipper man dette problemet. 
Hunder han man kontroll på uansett, så jeg vil tro det er mest katter du sikter til her?

Når uhellet likevel er ute...hva  skal de gjøre? beholde huset fullt av katter? kattemor kommer til å avvise ungene når hun mener at de kan klare seg selv likevel. 

Fy ff!!!! Du våger ikke å mene at å drepe er ok!?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fy ff!!!! Du våger ikke å mene at å drepe er ok!?

Huff. Nei, men hvis du følger ordentlig med så skriver jeg at å kastrere er det man gjør når man skaffer seg dyr. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis man havner i en slik situasjon, så bør man i all anstendighetens navn ikke si det, i såfall ikke proklamere på sosile medier.

Anonymkode: 7848f...5a9

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrebeskyttelsen har vel nok med de kattene som blir funnet forvillede ute, om de ikke skal ta seg av eide katter bare fordi folk ikke kan sørge for kastrering... 

Det er ikke bare kattunger som blir avliva hvis de ikke får nye hjem. Jeg jobber på dyreklinikk, og vi blir kontaktet av folk som "må" avlive fordi de plutselig har blitt allergiske etter flere år, eller skal flytte. Vi avliver ikke friske dyr, så de får beskjed om å sørge for omplassering i stedet... 

Skal man ha katt så får man sørge for kastrering, har man ikke råd til dette, så har man heller ikke råd til å ha katt i utgangspunktet! Eller så får man holde katten inne, For hva gjør man om katten blir drektig og må ha keisersnitt en natt/helg? Selv med forsikring så kan dette komme på mange tusen kroner, og da har man vel ikke råd til det heller? Lar man katten bare dø under fødsel? 

Jeg er enig i det meste her, og er enig i at friske dyr ikke skal avlives. Man skal alltid prøve å omplassere først, men allergi kan være veldig individuelt. En person kan faktisk få allergi i voksen alder selv om man ikke har fått det før,  eller enn kan få et barn med allergi. I noen tilfeller kan man kanskje ha katten i hus i den tiden det tar å omplassere det, i andre tilfeller må katten vekk asap. Hvor sterk allergien er, og om feks allergi medisiner hjelper eller ikke er individuelt. Det er ikke sikkert at eieren har nok tid på seg til å omplassere. Helsa til barnet ditt må komme først. Det finnes allergikere med astma i tillegg som kan få puste problemer med å ha dyr i hus. Det kan være potensielt dødlig. Skal ikke helsen til menneskene komme foran et dyr?

En annen ting feks er hvis eieren skulle bli syk av andre grunner som gjør han ute sv stand til å ta vare på kjæledyret. Han eller henne er døende, og det haster å få omplassert katten. Ikke sikkert man har tiden til å omplassere da eller. Eller hva hvis eier dør og de pårørende ikke er interessert i å ta vare på dyret? 

En tredje  ting er at det kan være vanskeligere å få omplassert voksne katter, og hvis du ikke har tiden på deg til å omplassere av helsemessige årsaker er det da ikke bedre at katten avlives, enn at den blir sluppet ut bare? 

Det bør såklart ikke avlives friske dyr. Samtidig så må man forstå det at ting i livet skjer og at hver sak er individuelt. Hadde det hjulpet med en lege erklæring på hvor alvorlig allergien er kanskje for noen? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg er enig i det meste her, og er enig i at friske dyr ikke skal avlives. Man skal alltid prøve å omplassere først, men allergi kan være veldig individuelt. En person kan faktisk få allergi i voksen alder selv om man ikke har fått det før,  eller enn kan få et barn med allergi. I noen tilfeller kan man kanskje ha katten i hus i den tiden det tar å omplassere det, i andre tilfeller må katten vekk asap. Hvor sterk allergien er, og om feks allergi medisiner hjelper eller ikke er individuelt. Det er ikke sikkert at eieren har nok tid på seg til å omplassere. Helsa til barnet ditt må komme først. Det finnes allergikere med astma i tillegg som kan få puste problemer med å ha dyr i hus. Det kan være potensielt dødlig. Skal ikke helsen til menneskene komme foran et dyr?

En annen ting feks er hvis eieren skulle bli syk av andre grunner som gjør han ute sv stand til å ta vare på kjæledyret. Han eller henne er døende, og det haster å få omplassert katten. Ikke sikkert man har tiden til å omplassere da eller. Eller hva hvis eier dør og de pårørende ikke er interessert i å ta vare på dyret? 

En tredje  ting er at det kan være vanskeligere å få omplassert voksne katter, og hvis du ikke har tiden på deg til å omplassere av helsemessige årsaker er det da ikke bedre at katten avlives, enn at den blir sluppet ut bare? 

Det bør såklart ikke avlives friske dyr. Samtidig så må man forstå det at ting i livet skjer og at hver sak er individuelt. Hadde det hjulpet med en lege erklæring på hvor alvorlig allergien er kanskje for noen? 

Jo, det er bedre å avlive enn å dumpe en katt, selvfølgelig! Har vært med på å avlive eldre katter der eier har dødd eller har havnet på sykehjem. Og selv om jeg synes det er ille, så ser jeg jo at det er det beste for katten. Men da har det vært eldre katter, som kan være ekstra vanskelige å omplassere (12-14 år gamle). 

Jeg synes det er rart at godt voksne mennesker skal bli så allergiske, over natta, at de må kvitte seg med en katt de har hatt i årevis i en fei... Jeg hadde brukt ganske store mengder medisiner for å unngå noe sånt... 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er bedre å avlive enn å dumpe en katt, selvfølgelig! Har vært med på å avlive eldre katter der eier har dødd eller har havnet på sykehjem. Og selv om jeg synes det er ille, så ser jeg jo at det er det beste for katten. Men da har det vært eldre katter, som kan være ekstra vanskelige å omplassere (12-14 år gamle). 

Jeg synes det er rart at godt voksne mennesker skal bli så allergiske, over natta, at de må kvitte seg med en katt de har hatt i årevis i en fei... Jeg hadde brukt ganske store mengder medisiner for å unngå noe sånt... 

Enn blir aldri allergisk over natta nei, men Det tenker jeg er de som bruker allergi som unnskyldning fordi dem skal reise på ferie selv om de ikke har allergi i det hele tatt. Og det er jo veldig feil. Enn har faktisk sagt ja til et ansvar så lenge katten lever. Har du ikke kattepass kan du faktisk ikke kan dra på ferie! 

• Liker 2
Skrevet

Syns slike annonser er triste, og ganske kyniske. Ofte så spiller de kun på følelsene til andre mennesker for å få bort dyret raskt. Mens det egentlig ikke er en reell hastesak. 

Og dette gjelder ikke bare katter, eller kattunger. Har sett slike annonser på alt fra katt til hest. 

Selv syns jeg det er mest deprimerende å se slike annonser for gamle hunder. Hunder som har elsket eierne sine i årevis. Men som plutselig ikke passer inn lenger. Måtte det så være en ny kjærest, tidsklemme, flytting ol.

Allergi kan være en reell problemstilling. Men jeg nekter å tro at det er så hyppige tilfeller av akutt dødelig allergi🤔

Det finnes både tabeletter og sprøyter man kan ta mot allergi. Og dette bør man faktisk være villig til når det er dyr som allerede er en del av familien.

Grensen min går viss vi skulle få en baby som reagerer på dyr. Eller dyret utgjør en fare på andre måter. Men da finnes det mye bedre måter å håndtere det på enn slike annonser, og å overrekke dyret til den første som rekker opp hånden.

Skrevet
17 minutter siden, tussi84 skrev:

Enn blir aldri allergisk over natta nei, men Det tenker jeg er de som bruker allergi som unnskyldning fordi dem skal reise på ferie selv om de ikke har allergi i det hele tatt. Og det er jo veldig feil. Enn har faktisk sagt ja til et ansvar så lenge katten lever. Har du ikke kattepass kan du faktisk ikke kan dra på ferie! 

Jeg ble allergisk over natten. Som 33 åring fikk jeg plutselig pollenallergi. Regner med det samme kan skje med dyr. Og uansett hvo mye medisiner jeg tar er jeg utslitt fra april til slutten av juni.

Anonymkode: 7848f...5a9

• Liker 1
Skrevet

Her avlivet vi en frisk katt. Den var ikke helt stabil i humøret. Angrep bein og var rett og slett skummel. Eieren havnet på sykehjem og dyrebeskyttelsen kunne ikke ta katten pga dens lynne. Ingen av oss kunne ha den (jeg har allerede to pluss hunder). Så da ble det avlivning men vi annonserte det ikke. 

Anonymkode: e08bf...da6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du så mye å si om den siste setningen jeg skrev ?

Skrev jeg at man bare lar en katt dø under fødsel? Skrev jeg at jeg syntes folk som ikke har råd skal skaffe seg katt? Nei. Jeg skrev at hvis man har en katt som blir gravid (som ofte skjer med de som ikke tenker seg om) så må de ta det på egen kappe og skaffe disse kattene et hjem, om det er gjennom en forening eller via finn er vel det samme (om finn så må man ta betalt) om ikke kan de skylde seg selv og ta var på de selv. Ikke avlive de. Blir som å ta abort etter at bebyen er født (ja for meg er dyr ihvertfall like mye verdt som mennesker, men selvfølgelig, lider et dyr så må det avlives) 

Ofte så kastrerer ikke folk kattene sine selvom de har råd til å gjøre det. Fordi de er late eller syntes det er gøy med kattunger. 

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Hva synes vi om folk som legger ut innlegg med beskjed om hvis ingen kan "redde" dyret så blir dyret avlivet innen en bestemt tidsfrist. 

Anonymkode: 651c0...661

Nei altså. De gidder ikke omplassere. Men søker trøst og sympati på for eksempel facebok. Er med i en "klubb for omplassering av hester". Jeg gidder ikke involvere meg. Den dagen bikkja mi må omplasseres, kontakter jeg oppretter, men mest sannsynlig vil noen i familien overta. Ikke for at jeg har en dødelig sykdom, men. Og hvis ikke vil jeg at de skal kontakte Charlottes omplassering. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...