Gå til innhold

Virtuell/emosjonell utroskap vs. fysisk utroskap

Virtuell/emosjonell utroskap vs. fysisk utroskap  

57 stemmer

1. 1. Et par har vært gift i 10 år+. De har flere barn sammen. Ektefellen A har pro-aktivt søkt kontakt med andre (soft snap-flirting, sexchat på en online dating site) gjentatte ganger men har ikke gjort noe fysisk med en annen enn ektefellen sin. Ektefellen B har hatt sex med en kollega et par ganger; hver gang var det etter fest og ikke planlagt. Kjærlighet er ikke et relevant aspekt her siden ingen ektefelle følte mer enn seksuell tiltrekning. Velg svaret du er mest enig i.

• Det gjorde ektefellen A (virtuell / emosjonell utroskap) er vanskeligere å tilgi enn det gjorde ektefellen B (fysisk utroskap)
      5
    • Usikker hvilken er verre enn den andre
      28
    • Det gjorde ektefellen B (fysisk utroskap) er vanskeligere å tilgi enn det gjorde ektefellen A (virtuell / emosjonell utroskap)
      24

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker daglig på å knulle andre enn dama, men gjør ikke noe med det. Om dere damer ikke tåler dette, er meg revnende likegyldig.

Anonymkode: fb02c...8e0

Håper dama di går rundt daglig og blir søkkvåt i musa mens hun tenker på og kler av alle pene menn hun ser på gata med øynene mens hun tenker at «åhhh, fy faen for en deilig mann, tenk å få tredd musa mi over den store pikken det hadde vært så DIGG, han skulle fått fylt meg opp så jævlig!!» 

Anonymkode: af8d6...44d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper dama di går rundt daglig og blir søkkvåt i musa mens hun tenker på og kler av alle pene menn hun ser på gata med øynene mens hun tenker at «åhhh, fy faen for en deilig mann, tenk å få tredd musa mi over den store pikken det hadde vært så DIGG, han skulle fått fylt meg opp så jævlig!!» 

Anonymkode: af8d6...44d

Er det så fryktelig fjernt, egentlig?? Hvis du fjerner den grisete sjargongen. På seg selv kjenner man andre. Om dama fortalte meg at hun tenkte sånn hadde jeg gått utfra at det var akkurat like irrelevant for forholdet vårt som mine tanker om andre er. 

Anonymkode: 792c2...975

Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer mer på hvorfor det er viktig å finne ut av hva som var verst?

Dere virker jo å være motiverte for å fortsette forholdet. Med eller uten åpning for litt andre varianter av total monogami. 

Det kan jo være dere er litt mer åpne enn dere hadde trodd?

Iallefall virker jo ikke du helt knust av sjalusi. 

Anonymkode: a9423...0e8

Det er ikke viktig å finne ut hva som er verre.

Hun takler hva jeg gjorde mye bedre enn jeg klarer å takle hva hun gjorde. Hun sier til og med at hun hadde taklet fysisk utroskap på det samme måte.

Vi har ikke nådd punktum hvor vi kan snakke fritt om tema utenfor par terapi timer. Det blir veeeeldig fort krangling. Å lese perspektiver fra folk som tenker annerledes burde hjelpe meg å forstå henne bedre. 

Helt knust er jeg ikke noe lenger. Men jeg må innrømme at jeg har hatt noen veldig, veldig tunge dager. Det sier også kanskje  noe om hvor emosjonellt moden og psykisk stabil jeg er. Det skal jeg ta med meg også. 

På 24.9.2018 den 20.03, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe forskjell.  Som jeg skrev er det værre med et planlagt utroskap, selvom det bare er via nett. Jeg vil si du har mye dårligere moraler enn din partner som kan oppsøke dette ikke bare en gang tilfeldig men over tid mange ganger. Tenke på den du er utro med gjennom dagen og uka og legge deg i samme seng som henne eller kysse hun takk for maten rett etter du har chattet med noen andre.

Dette er jo eksakt samme steg som virtuelt utroskap, forskjellen er at fylla utroskapet ikke engang var planlagt. Den som nettflørter gjør det jo også fordi man blir tent eller syntes det er spennende, stedet du finner for å møtes er nettet, sørge for at ingen ser deg, gå gjennom selve handlingen.... En tilfeldig person man møter én gang på fylla betyr ingenting og vekker ingen følelse eller tilknytninger, mens en fast person man chattet med jevnlig, tenker på jevnlig,  er værre. 

I sterk rus så mister man beherskelse, fornuft og selvkontroll, så det er faktisk ting som bare kan "skje ". Mener på ingen måte at det er greit å være utro og skylde det på fylla, men jeg har aldri delt intime detaljer, hele  personligheten min, hvem jeg egentlig er til vanlig og ikke bare når jeg fester osv med et one night stand. Det gjør man derimot med nettflørter, også selvom man om så lager en fiktiv persona så knytter den andre seg til den/deg og du til den andre, man deler intime detaljer når man chatter over tid, private tanker, hva man liker osv. 

Det gjorde du jo ikke. Det gir store følelsesmessige konsekvenser for ektefelle og familie å ha en langvarig emosjonell eller seksuell relasjon, men du satset bare på å ikke bli tatt. Veldig  kalkulert og utspekulert... :(

Tror ikke dere kommer noen vei med å fraskrive dere skyld eller måle prosenter i hvem som har vært værst, ansvarsfraskrivelse er ikke nyttig om hensikten er å bygge tillitt igjen og holde sammen. Begge må stå for det de har gjort, ja det var grusomt av dere begge, men dette som pågikk over tid sier faktisk mye mer om grunn til mistillit enn noe som skjedde en gang i rus. Hun må slutte å drikke, mens du har jo løyet og holdt på med dette edru og over tid så det vil forståelig nok bli vanskelig, kanskje umulig å få full tillitt til deg igjen når du har vist at moralen din er sånn som en del av deg. 

men ønsker dere lykke til og forstår det må være en vond og vanskelig tid for begge dette her 

Anonymkode: 3973a...71a

Takk for at du tok tid til å begrunne hvordan du tenker emosjonell og fysisk utroskap kan sammenlignes. Jeg er enig i mye det du sier. 

Jeg vil ikke forsvare meg her, men det du sier om rus stemmer ikke helt med hendelser. Hun var ikke så full. Og selv om det var i en veldig kort periode, skjedde det flere ganger. 

Uansett er du rett i at jeg må også tenke på hvordan jeg kan restaurere tilliten som kan være ødelagt på sin side. 

Endret av Hieronymous

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...