AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #1 Skrevet 20. september 2018 Jeg søker en helt ordinær stilling. Det er ikke grenser for hva slags personlige egenskaper de er ute etter i stillingsannonsene for tiden. Engasjert, selvstendig, innovativ, reflektert, tydelig, aktiv, tillitsvekkende, positiv, løsningsorientert, engasjert, kreativ, leken, strukturert, fleksibel, initiativrik, entusiastisk, humoristisk, beslutningsdyktig, sprek, inkluderende skal du være. Og hva har de å tilby denne superhelten som elsker stort arbeidspress, høyt stressnivå og synes alt som ikke fungerer er spennende utfordringer? Jo, Lønn (jo litt faktisk) samarbeid med kollegaer (wow!) og spennende og utfordrende arbeidsplass (hva nå dette betyr). Bør de ikke ha noe mer ekstravagant å tilby når de krever så mye av søkerne? Kan jeg søke selv om jeg noen ganger har problemer med å beslutte om jeg skal ha fiskegrateng eller pølser til middag? Hvis jeg får jobben og sliter med stress etterhvert, kan sjefen da si meg opp ettersom en av kriteriene er at man tåler stress? Anonymkode: c2817...a9d 16
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #2 Skrevet 20. september 2018 Også må alle plutselig ha bachelor i helt enkle stillinger.... Anonymkode: 47587...cc2 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #3 Skrevet 20. september 2018 Det er bare piss. Anonymkode: 4e9cf...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 Uff ja. Jeg har sluttet å lese alt det der. Jeg leser hva man må ha (utdanning og erfaring) og det de ønsker at man har skumleser jeg bare. Gidder ikke sånt tull. Vi er alle vanlige mennesker, ikke supermennesker som de leter etter. Og det å være innadvendt kan være vel så positiv som utadvendt, man må bare ha riktig type jobb. Anonymkode: 4618f...f55 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Har tenkt i samme baner lenge. Og når man er en vimsete rotekopp som raskt blir stressa, og heller ikke har høyere utdanning, ser det rimelig mørkt ut for selv de "enkleste" jobber, hvis man skal gå ut fra stillingsannonsene. Anonymkode: 12456...06b 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 Det er jo greit å vite hva de primært ser etter. Så slipper du å kaste bort tiden med å søke dersom den de beskriver en person som overhodet ikke ligner deg. Jobbsøking ligner dating. Det må være en match. Anonymkode: 12ef0...1ee
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 Ja, arbeidslivet har blitt tøffere for mange (Ta det fra en som tidligere jobbet 12-15 timers dager på daglig basis), men man må likevel ta en del av disse stillingsannonsene med noen klyper salt. Ofte er det bare klipp og lim, utført av diverse personalkonsulenter som sikkert ikke har tid til å lage en skikkelig stillingsannonse der man faktisk beskriver hva som er behovet for denne stillingen. Det er veldig mange standardformuleringer og begreper som går igjen, noe man etterhvert kjenner igjen. Som regel bare å blåse i Anonymkode: f8b0e...49e 5
Gjest Kritt Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søker en helt ordinær stilling. Det er ikke grenser for hva slags personlige egenskaper de er ute etter i stillingsannonsene for tiden. Engasjert, selvstendig, innovativ, reflektert, tydelig, aktiv, tillitsvekkende, positiv, løsningsorientert, engasjert, kreativ, leken, strukturert, fleksibel, initiativrik, entusiastisk, humoristisk, beslutningsdyktig, sprek, inkluderende skal du være. Og hva har de å tilby denne superhelten som elsker stort arbeidspress, høyt stressnivå og synes alt som ikke fungerer er spennende utfordringer? Jo, Lønn (jo litt faktisk) samarbeid med kollegaer (wow!) og spennende og utfordrende arbeidsplass (hva nå dette betyr). Bør de ikke ha noe mer ekstravagant å tilby når de krever så mye av søkerne? Kan jeg søke selv om jeg noen ganger har problemer med å beslutte om jeg skal ha fiskegrateng eller pølser til middag? Hvis jeg får jobben og sliter med stress etterhvert, kan sjefen da si meg opp ettersom en av kriteriene er at man tåler stress? Anonymkode: c2817...a9d Fristende å spille "drittpreikbingo" når man leser slike stillingsannonser. Ikke sjelden søker de også litt motstridende egenskaper, som at vedkommende må være både en lagspiller og selvstendig, kreativ, rask og grundig med mer Så føler jeg meg litt truffet for jeg har jobbet litt med ansettelser selv... 😛
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo greit å vite hva de primært ser etter. Så slipper du å kaste bort tiden med å søke dersom den de beskriver en person som overhodet ikke ligner deg. Jobbsøking ligner dating. Det må være en match. Anonymkode: 12ef0...1ee Joda, hvis ingenting passer kan det nok være mer fornuftig å gå videre. Men ofte brukes så svulstige og overdrevne formuleringer at det enten favner alle eller ingen. Da må man bare stikke fingeren i jorda og innse at det ofte er snakk om klipp og lim, og jeg har vært borti en del tilfeller der det som settes opp som krav på stillingen ikke passer særlig godt, og i noen tilfeller er direkte feil sett i lys av hva man faktisk skal gjøre. Anonymkode: f8b0e...49e 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #10 Skrevet 20. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo greit å vite hva de primært ser etter. Så slipper du å kaste bort tiden med å søke dersom den de beskriver en person som overhodet ikke ligner deg. Jobbsøking ligner dating. Det må være en match. Anonymkode: 12ef0...1ee Problemet er at det står nesten det samme i alle annonsene. Er du innadvendt, rolig og ikke gjør så mye ut av deg så er du dømt til å leve på sosialen. Hvis man skal følge disse annonsene. Man må jo søke for det, også får man heller vise hvilke egenskaper man har som er positive for arbeidsgiver. Anonymkode: 4618f...f55 5
Duff Skrevet 20. september 2018 #11 Skrevet 20. september 2018 Veldig bra spørsmål Ts. Hva får man igjen for å gi hele seg? Har de sosiale sammenkomster? Rabatter på treningssenter ol? Ett godt arbeidsmiljø, og da mener jeg ett godt miljø og ikke «vi lukker ørene for det som ikke fungerer»? Helseforsikring? Gode personalordninger? som oftest får man ingen av delene. 6
Ginavn Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 Ja, er så drittlei dette jeg også. Heldigvis fikk jeg jobb, men jeg ble nærmest deprimert av å lese stillingsannonser fordi jeg ikke passer inn i alt. Joda, skal man selge noe på gata er det nok en nødvendighet å være utadvent. (og det får meg til å tenke på mantraet om "du må søke på alle jobber!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" urgh) Og man må takle stress i alle jobber. Jeg takler faen meg ikke stress. Blir stressa bare av å tenke på det 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #13 Skrevet 20. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo greit å vite hva de primært ser etter. Så slipper du å kaste bort tiden med å søke dersom den de beskriver en person som overhodet ikke ligner deg. Jobbsøking ligner dating. Det må være en match. Anonymkode: 12ef0...1ee Joda, men hvor utadvendt trenger man være for å vaske gulv og tørke støv, for eksempel? Anonymkode: 12456...06b 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #14 Skrevet 20. september 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men hvor utadvendt trenger man være for å vaske gulv og tørke støv, for eksempel? Anonymkode: 12456...06b Kanskje de rett og slett forveksler det med å være normalt oppegående Anonymkode: c2817...a9d 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #15 Skrevet 20. september 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, men hvor utadvendt trenger man være for å vaske gulv og tørke støv, for eksempel? Anonymkode: 12456...06b Eller sitte på et kontor? Utrolig hvor mange jobber det passer best å være innadvendt. Også kommer man i forskjellige grader også. Jeg er innadvendt, men jeg kan jo snakke med folk for det. Men oppsøkende salg egner jeg meg ikke som. Anonymkode: 4618f...f55 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #17 Skrevet 20. september 2018 Dette med å være utadvendt må dere bare overse, evt. spille mer utadvendt enn dere er på jobbintervju. De har ikke filla peiling selv på hvor viktig evt IKKE viktig det er for å utføre forskjellige jobber. Kanskje de også burde lære seg forskjellen på introvert og sosial angst/einstøing/sosial inkompetent. Anonymkode: 4e9cf...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #18 Skrevet 20. september 2018 Greit nok om det er svada, som enkelte mener. Men det vil jo føre til at noen ikke søker, fordi de ikke kjenner seg igjen i disse kvalifikasjonene. Selv er jeg en rolig type. Men det betyr ikke at jeg ikke kan være litt sprek og artig på jobb om arbeidsoppgavene krever det, fks i arbeid med barn e.l. Jeg er ganske annerledes på jobb enn jeg er ellers. Man tilpasser seg jo, sålenge man er motivert. Jeg ER ikke sprek, egentlig er jeg skikkelig lat og usunn. Men jeg kan VÆRE litt sprek, i hvert fall gjøre en innsats, hvis det kreves av jobben. Asså, la oss si de søker etter spreke folk for å jobbe med barn, i butikk e.l. (Ikke en sprek fotballtrener eller noe sånt 😛 Der MÅ man jo være sprek.) Anonymkode: afe21...274 1
*melis* Skrevet 21. september 2018 #19 Skrevet 21. september 2018 (endret) Enig i at det er mye svada i stillingsannonsene. Synes også det er vittig når det søkes etter resultatorienterte, nytenkende og ambisiøse stå-på mennesker som trives med høyt tempo til arbeidsplasser hvor alle går hjem kl. 16 og det knapt har skjedd noen fornyinger de siste 10 årene. Da har man rett og slett bommet fullstendig. Edit: Kan legge til at jeg selv har mastergrad og søker på mange av disse stillingene som ser etter «supermennesker», for så å stille til intervju og få vite at stillingen er en ren rutinejobb som knapt krever noe analyse og som dermed (med fordel for begge parter) kunne blitt utført av noen uten utdanning. Utrolig irriterende! Endret 21. september 2018 av *melis* 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Greit nok om det er svada, som enkelte mener. Men det vil jo føre til at noen ikke søker, fordi de ikke kjenner seg igjen i disse kvalifikasjonene. Selv er jeg en rolig type. Men det betyr ikke at jeg ikke kan være litt sprek og artig på jobb om arbeidsoppgavene krever det, fks i arbeid med barn e.l. Jeg er ganske annerledes på jobb enn jeg er ellers. Man tilpasser seg jo, sålenge man er motivert. Jeg ER ikke sprek, egentlig er jeg skikkelig lat og usunn. Men jeg kan VÆRE litt sprek, i hvert fall gjøre en innsats, hvis det kreves av jobben. Asså, la oss si de søker etter spreke folk for å jobbe med barn, i butikk e.l. (Ikke en sprek fotballtrener eller noe sånt 😛 Der MÅ man jo være sprek.) Anonymkode: afe21...274 Det kreves ikke større fysisk anstrengelse i yrkesutøvelsen, jeg tror arbeidsgiveren krever fysisk aktive mennesker for å sikre seg ansatte med lavt sykefravær, dette er en IA-bedrift men selv der er jeg blitt spurt direkte på intervju om helse. De har ikke rett til å spørre, men hvis du ikke vil svare så kan de tenke seg sjøl. TS Anonymkode: c2817...a9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå