Gå til innhold

Pleide skoletannlegen din å bore uten bedøvelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var bedøvelse i det hele tatt et tema?

Syntes du det er vondt å få bedøvelse hos tannlegen?

Anonymkode: 55206...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er automatisert av tannlegeFAEN og har kronisk tannlegeskrekk, etter at de trakk 4 tenner (med bedøvelse) og deretter limte på regulering med solid wire, for å trekke resten av tennene i posisjon i 4 lange år.

Mesteparten av boring av hull og etterjustering av regulering ble gjort uten bedøvelse.

Jævla kommunale tannlegesvin (80-tallet).

Gjør ikke en dritt hos tannlegen uten bedøvelse som lammer halve hodet nå, tannlegebesøk skal ikke gjøre vondt, uansett om det er et offentlig tilbud til barn eller ikke.

Anonymkode: 1cdef...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skoletannlegen pleide å bruke bedøvelse om man skulle borre eller trekke tenner. Noe annet hadde vært uaktuelt. Det samme gjelder hos skoletannlegen nå. 

Anonymkode: 76143...873

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke bedøvelse ved boring hos skoletannlegen, nei (70- og 80-tallet). Husker jeg fikk bedøvelse da jeg måtte trekke en tann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem brukte bedøvelse hos meg, på 90-tallet. Men sjelden nok, så alle tannlegebesøk er assosiert med smerter og kjeft. 

Anonymkode: d2a8c...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Jeg visste ikke at det var mulig å få bedøvelse før jeg ble eldre. Tar lett et sprøytestikk foran den isingen ved boring anytime!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borene i dag er så bra at man knapt kjenner borringen og i de tilfellene hvor man kjenner noe så er det over fort. 

Anonymkode: 8105b...1e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bedøvelse hver gang jeg borret. Dette var på -70- og -80-tallet. Tror hun forsøkte å borre uten bedøvelse én gang, fordi hullet var lite og hun ville spare tid, men det ble med den ene gangen. Og så mange ganger som hun måtte ta pause pga at jeg hylte hver gang det iset i tennene, ble det ikke mye tid spart, nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt bedøvelse ved boring, verken som barn (slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet) eller som voksen.

Fått bedøvelse én gang, på sykehuset da jeg opererte ut visdomstenner, og det var så grusom smak på den sprøyta at jeg heller tar boring anytime.

Aldri trukket tenner, da ville jeg nok gikk bedøvelse en ny sjanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk aldri bedøvelse, bare kjeft hvis jeg gråt. Dette var på 70 og 80-tallet. 

Anonymkode: f0543...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

Er ganske utrolig, først blir man utsatt for pompel og pilt, deretter Vibeke Sæther og Børre.

Så blir man torturert, jevnlig. (tann-trekking uten bedøvelse er en kjent torturteknikk, boring stimulerer samme nerver).

Deretter MÅ du avtjene verneplikt eller utføre siviltjeneste, ellers kastes du i fengsel.

Sånn var det før.

Kjenner ikke mye sympati for millenials som klager over trivialiteter nei, bortskjemte og overbeskytta folk :P

Endret av HankySpanky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun bedøvelse under trekking. Borring går som regel greit. Synes ikke bedøvelse er vondt.

Nå gikk jeg til "skole"tannlege på tidlig 2000-tall og da var nok bedøvelse helt innafor, men aner ikke om jeg benyttet meg av det.

Endret av gobbledigook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt hull mer enn én gang, men det ble boret uten bedøvelse. Det var på ingen måte vondt. De gangene jeg har fått bedøvelse (trekking av tenner) blir jeg fryktelig kvalm og ofte litt svimmel.

Anonymkode: 93097...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bedøvelse og det var vanlig å bore i friske tenner «bare i tilfelle» 😡

Anonymkode: 96d95...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis ja. Den eneste gangen jeg kan huske jeg fikk bedøvelse var ved et par rotfyllinger etter en sykkelulykke. Vanlig boring foregikk uten. 

Og for å svare på resten, nei, bedøvelse er ikke vondt. 

Endret av Cata
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borret gjerne uten bedøvelse da jeg var liten (selv om bedøvelse var tilgjengelig), men ble traumatisert en gang jeg hadde et dypt hull og tannlegen borret rett inn i tannerven. Aldri opplevd så intens smerte før. Etter det har jeg aldri, og kommer nok aldri, til å borre uten bedøvelse igjen😅

Anonymkode: bd054...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ja. Jeg visste ikke at bedøvelse var mulig før jeg  var 8-9 år, og gjorde noe større hvor han satte bedøvelse. Etter dette krevde jeg bedøvelse for alt som skulle gjøres, men jeg måtte altså krangle med tannlegen om det hver eneste gang jeg var der. Han var i tillegg en hissig, kjeftete fyr, med null pedagogiske evner og ikke noe barnetekke Og jeg har fortsatt tannlegeskrekk, og har brukt mange herrens tusen på å rydde opp i voksen alder. 

Anonymkode: 719cb...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bedøvelse her, nei, og digre amalgamfyllinger. Buskerud på slutten av åttitallet. Det var bare å gape opp og ta det som en mann, slutt og klag🙄

Vil ikke kalle meg traumatisert på noen måte, men gode minner er det ikke. Og nå som jeg betaler av egen lomme bruker jeg alltid bedøvelse (tannlegen foretrekker faktisk også det, nedover pasienter sitter mer i ro) og fy søren så deilig det er å ikke kjenne noe :ler:

Anonymkode: 07ae8...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbudet om bedøving, og takket nei når jeg var gammel nok til å bli hørt. Jeg synes sprøyten er verre enn å borre uten bedøving.

Anonymkode: 2e8a5...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...