Gå til innhold

Salmiakk-krise. Hva skal jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drev å ryddet på et rom, da jeg kjente Salmiakklukt. Jeg fant ut at Salmiakkflasken hadde lekket i en tøypose som sto på teppet på gulvet. Jeg trodde først at det kun var snakk om littegrann, og flyttet tøypose og satt den i dusjen. Fant fort ut at hele Samiakkflaska var tømt, og plutselig svei det veldig i øynene og respirasjonssystemet. Teppet på soverommet er trukket inn med masse Salmiakk, og samme med tøyposen på badet. Det virker liksom som en dårlig ide å gå inn på disse to rommene nå, med salmiakkstanken, og det at det svir å puste og se der inne. Men jeg får jo heller ikke ordnet opp i dette uten å vaske. Kanskje må jeg kaste alt sammen? Er det ikke litt farlig å puste inn salmiakkgass? Huff, dette var ganske dritt :( Hadde dere bare trosset ubehaget, eller bør jeg gå til innkjøp av dykkermaske og gassmaske? 

Anonymkode: a2472...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold pusten, løp inn og sett opp vinduet :) Så åpner du dører og vinduer i hele boligen slik at du får skikkelig gjennomtrekk. Hold et skjerf foran munnen og nesa så det ikke blir så ekstremt ubehagelig når du forsøker å vaske opp. Ta masse pauser, de fleste klarer å holde pusten i 30 sekunder, du rekker å tørke litt før du løper ut igjen og trekker pusten på nytt :)

Anonymkode: 80ff5...7ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hold pusten, løp inn og sett opp vinduet :) Så åpner du dører og vinduer i hele boligen slik at du får skikkelig gjennomtrekk. Hold et skjerf foran munnen og nesa så det ikke blir så ekstremt ubehagelig når du forsøker å vaske opp. Ta masse pauser, de fleste klarer å holde pusten i 30 sekunder, du rekker å tørke litt før du løper ut igjen og trekker pusten på nytt :)

Anonymkode: 80ff5...7ec

Er det trygt å gjøre det sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft ut før du gjør noe annet. Men vær forsiktig, det er ikke ufarlig. 

Salmiakk består av stoffet ammoniakk. Unngå å puste inn, få på huden eller ansiktet. Ammoniakk er giftig. 

Når lukta er til å holde ut, skyll med masse vann. Ammoniakk er etsende så det er mulig at tekstiler blir skadet eller misfarget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmiakk er en base, så bør kunne nøytralisere den med en svak syre. Eddik for eksempel. Luft ut først 

Anonymkode: 11779...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen svømmebriller, så tok på meg de. Løp rundt å åpna alle dører og vinduer. Holdt pusten, og løp inn på badet og kastet hele tøypose i en plastsekk, og kasta den ute. Tenkte først at jeg måtte "redde" de andre tingene som lå i tøypose sammen med Salmiakken, men det ble håpløst. Bedre å kaste ting for noen hundre kroner enn å få lungebetennelse og øyeskader :S Jaja, da er problemet løst :) Hehe. Dramatisk. 

Kan jeg bare "lufte ut" salmiakken fra 
gulvteppet? Har hengt det ute? Eller må jeg vaske det bort?

Bør jeg skulle øynene med vann? Det svir litt i de.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Salmiakk er en base, så bør kunne nøytralisere den med en svak syre. Eddik for eksempel. Luft ut først 

Anonymkode: 11779...245

Det er virkelig ikke så enkelt. pH-skalaen er logaritmisk, så det er veldig vanskelig å nøytralisere baser med syrer, og da holder det ikke med en svak syre.

Anonymkode: 0f595...8fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...