Gå til innhold

Lite barnerom, køyeseng? Andre lure løsninger til 2åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har endelig fått kjøpt oss noe eget, og her vi bor er det dyrt å kjøpe, så er bare to soverom. Ett til oss voksne, og ett lite til jenta vår som er straks to. Hennes rom er dessverre lite, med skrå i tillegg. Og får vi en til som vi håper etterhvert må de nok dele rom noen år før vi kan kjøpe noe større. Datteren vår har delt rom med oss helt til nå. 

Lurer litt på om vi skal kjøpe en køyeseng, da har vi en seng vi kan bruke senere om vi skulle få to, evt får vi ikke en til kan hun sove oppe, og bruke nededelen som sofa. Hun er nok minst fem når det uansett er snakk om å dele rom, så da burde det ikke være noe problem å sove oppe. 

Er st digert skap der fra før på hele den ene kortveggen, og dét kommer vi nok bare til å la stå, der er det både plass til leker og klær+++ men blir ikke så mye gulvplass igjen til leking da..... Men ser ingen lure løsninger, liksom ikke plass til så mye mer enn skapet, seng og kanskje et veldig lite bord eller lekekjøkken. 

Dere som har veldig små soverom til barna, må de dra alle lekene ut i stua for å leke? Hun liker jo sikkert ikke å sitte å leke ensom å forlatt på rommet uansett.... Er vant til å leke i stua nå. 

Noen tips til små rom? Blir det kommentert av andre barn når de blir store nok til å ha med noen fra barnehage/skole hjem? 

Anonymkode: 7d23b...6bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får ta det lille rommet da... det gjorde jeg i samme situasjon. Knapt plass til en 150 seng og et 30 cm nattbord. Men funker fint det. Skal jo bare sove der :)

Anonymkode: 7f8d7...8fb

• Liker 6
Skrevet

Kan ikke hun ha det store rommet og så har dere det lille?

Slik har vi gjort det, guttungen har alltid hatt det store og jeg har det lille. Han har jo mye mer behov for et stort soverom enn meg, jeg sover jo bare der. 

• Liker 1
Skrevet

Gi henne det store rommet, det må dere sannsynligvis uansett om de blir to etter hvert. Jeg kjøpte en 3-roms der jeg fikk laget til en liten alkove til meg selv slik at ungene slipper å dele rom. Begge jenter, men veldig forskjellige og det er 5,5 år mellom, eldste er snart tenåring. Jeg har plass til en 140 cm seng (plassbygget i hoftehøyde med masse oppbevaring under til vintertøy ol.) og en oppbevaringsløsning til klær. Holder i massevis, det er min lille hule på 5,5 kvm, heldigvis med et stort vindu. Det er jo uansett bare for noen år, når eldste flytter ut får jeg et stort soverom og har i tillegg et gjesterom, og vi slipper å bo oss i hjel i mellomtiden. Det er også to store boder utenom, det hjelper masse. Aleneforelder i Oslo med helt middels lønn.

Anonymkode: 331d5...e9b

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre. Gi henne det store. Her har vi foreløpig det største fordi minste er ett år og er også bare der når hun sover. Men om ett par år skal vi få plass til dobbeltsenga der så skal hun få det store soverommet. Hun trenger det mest. 

Anonymkode: fe6e5...11f

Skrevet

Vi har mistemann (6 år) på et knøttlite soverom. Soverommet hans er rett ved trappen i andre etasje, og en stor del av rommet er en opphøyet "boks" der trappa går under. Det hadde ikke vært plass til vår dobbeltseng der inne. Han har en stor køyeseng fra IKEA (Stuva) med pult under, nå som han er blitt skolegutt. Den tar nesten hele gulvplassen. Men oppå "boksen" der trappa går under, har vi lagt en madrass og noen puter, slik at det kan fungere som en sofa dersom han og en kompis vil spille ipad sammen el.l.

Gutten vår leker uansett ikke på rommet sitt. Han liker å være der andre er - og tar med lekene ned i stua. Vi har et stort lekeskap i stua, der det er bare å sope lekene inn når det blir kveld.

Storesøster har alltid vært mer på rommet enn lillebror har. Jentene liker å tiske og hviske på rommet, sminke og pynte seg etc, og være alene. Når etterhvert lillebror får behov for å være alene sammen kompiser, tenker jeg at han kan få bruke kjellerstua til det. (Det går ikke at han bruker den som soverom, da vi tørker klær der, og det er inngang fra garasjen dit, og fra bodene i kjelleren, så det er for mye gjennomfart). Samme når han etter hvert skal ha overnattingsgjester.

Anonymkode: 79d78...571

Skrevet

Er lite rom kan da være intimt og koselig:) Jeg hadde ikke giddet køyeseng enda. Det er litt trangt når man skal sitte på sengekanten ved leggetid. Men det er jo en fin løsning dersom behovet endrer seg.

Hverken vi, eller noen jeg kjenner, har fått kommentarer fra andre om hvordan de lever.... 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle.

Vårt soverom er heller ikke så stort, men hun hadde nok fått det største hvis det ikke var for at en må gjennom det for å komme til badet..... Etterhvert kan vi nok få laget en dør på motsatt side av badet, slik at vi evt går inn på badet via kjøkkenet, men vi har ikke råd til å renovere kjøkken helt ennå...

Skrevet

Hm...Noen forslag: Ikea har plastikkspeil. Det får rommet til å virke litt større. Under senga kan du ha lukket oppbevaring. Til f.eks duplo og kosebamser. Du kan utnytte plassen i underkøya til leke/kosekrok om dagen ved å henge opp forheng. En knagg som står rett ut fra veggen, kan du ha utkledningsklær på. Den finner du også på Ikea. Gå for leker som kan plukkes fra hverandre og ryddes bort i kasser (som trofast oppbevaring) framfor store leker det er umulig å finne plass til. Dukkehus til å feste på veggen. Kan ha det ved overkøya, gjøre det til et eget lekested. Paradisteppe på gulvet. 

Skrevet

Unger liker ofte å leke i stua uansett, så stort rom er ikke så viktig. Lag en koselig lekekrok i stua. Jeg ville ikke kjøpt køyeseng enda, min har hatt halvhøy seng fra han var ca 3 år, og det var slitsomt å måtte stå og lese og synge + nattaklemmer. Merket at kvaliteten på det ble dårligere enn den kunne vært hvis jeg satt behagelig.

Anonymkode: 798cc...dc3

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har endelig fått kjøpt oss noe eget, og her vi bor er det dyrt å kjøpe, så er bare to soverom. Ett til oss voksne, og ett lite til jenta vår som er straks to. Hennes rom er dessverre lite, med skrå i tillegg. Og får vi en til som vi håper etterhvert må de nok dele rom noen år før vi kan kjøpe noe større. Datteren vår har delt rom med oss helt til nå. 

Lurer litt på om vi skal kjøpe en køyeseng, da har vi en seng vi kan bruke senere om vi skulle få to, evt får vi ikke en til kan hun sove oppe, og bruke nededelen som sofa. Hun er nok minst fem når det uansett er snakk om å dele rom, så da burde det ikke være noe problem å sove oppe. 

Er st digert skap der fra før på hele den ene kortveggen, og dét kommer vi nok bare til å la stå, der er det både plass til leker og klær+++ men blir ikke så mye gulvplass igjen til leking da..... Men ser ingen lure løsninger, liksom ikke plass til så mye mer enn skapet, seng og kanskje et veldig lite bord eller lekekjøkken. 

Dere som har veldig små soverom til barna, må de dra alle lekene ut i stua for å leke? Hun liker jo sikkert ikke å sitte å leke ensom å forlatt på rommet uansett.... Er vant til å leke i stua nå. 

Noen tips til små rom? Blir det kommentert av andre barn når de blir store nok til å ha med noen fra barnehage/skole hjem? 

Gratulerer med leilighet! Vi har to barn på 2 og 5 år som deler rom. Rommet er lite og med skråtak. Løsningen vår er slik: Egensnekret horisontal sovehems ved skråtaket, barneseng under vertikalt. I det andre skråtakhjørnet et egetsnekret skrivebord uten bein, og med hylle over. Klær til 2-åringen er sortert i kurver under sengen. Klærne til 5-åringen er sortert i kurver i en hylle. Til leker har vi et par kurver, vi har også plass til en god stol. Det er ganske god utnyttelse av plass.

Vi er heldige og har flere rom, så flesteparten av lekene er samlet et annet sted. Jeg foretrekker at ungene leker der vi er, så lekene dras uansett med overalt, og på kvelden hives de (teoretisk …) i kurver og annen oppbevaring.

Mine tips til små rom er å ha tilgang til nevenyttig person, slik at dere får utnyttet rommets potensial. Tenk oppbevaring, unger tilbehør (klær og leker) tar mer og mer plass ettersom de blir eldre.

Overhodet ingen negative kommentarer fra unger i barnehagen. Synes ikke de fleste det er spennende å komme inn i andres rom egentlig? Vokste selv opp i det jeg i ettertid skjønner er en stor enebolig med svær hage, men falt meg aldri inn at andre "bodde dårlig" når jeg besøkte folk. Unger er ikke opptatt av de samme tingene som voksne, og det som er status som voksen er ikke barns status.

Anonymkode: bbe4b...4c9

Skrevet

Vi har et lite soverom til barnet. Sikkert 7-8 kvm. Vi velger å kjøpe senga som passer til alderen der og da og heller kjøpe ny om 3-4 år når behovet endres. Så vi går for juniorseng som kan justeres i lengden. Babyen skal sove hos oss de første mnd. Så setter vi sprinkelsenga på barnerommet også. Da blir det en stellekommode, to senger og en 100 cm garderobeskap der. Lekene er uansett i stua der vi er om dagen.

Skrevet

Takk for mange gode tips! Kasser under senga var lurt, sikkert best med hjul på. Og de fleste lekene kan vi ha i stua, både i tvbenken, under bordet i kurver og ei gammel kiste jeg har stående! Fikk litt troen på at dette kan bli bra :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...