Gå til innhold

Hvordan bør man forholde seg til mor som er bipolar + rusmisbruker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mor som er bipolar og ruser seg på medisiner og alkohol. Dette har hun holdt på med omtrent hele sitt liv.

Som barn/ungdom hatet jeg henne intenst, men heldigvis har jeg klart å sette ting litt i perspektiv som voksen, og jeg klarer nå å forstår hvorfor hun endte opp som hun gjorde. Allikevel blir jeg stadig vekk røsket litt i samvittigheten når hun har som vane å ringe meg hver måned og be om penger til ting. Hun bruker nemlig alltid opp alle pengene sine omtrent med en gang de er inne på konto og har null forståelse for budsjett osv (har prøvd å hjelpe henne med dette mange ganer). Ofte ender jeg opp med å sende henne en hundrelapp eller to for å slippe å føle på samvittigheten og bekymring hvis jeg sier nei. Hun har nemlig en historie med å ta ganske ville avgjørelser som kan være farlig for henne hvis hun blir overveldet av negative følelser. Jeg ønsker ikke å føle at hvis noe skjer henne så kunne jeg kanskje ha forhindret det med en hundrelapp. Jeg har sterk medfølelse for henne selv om jeg vet at som regel går pengene til alkohol eller medisiner.

Noen med lignende erfaringer? Hvordan takler du slike relasjoner?

Anonymkode: 9ad41...364

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en mor helt lik din. Jeg har kuttet kontakten ned til det minimale. Hun har heldigvis stoppet å be om penger, siden jeg nå er student og ikke kan låne (gi) noe vekk. Hun tapper meg for all overskuddsenergi og godt humør, så jeg orker ikke mer, rett og slett. Har i tillegg et barn på 4 år, som jeg mener skal skjermes fra henne, så han skal få slippe å ha samme erfaringer som jeg selv fikk da jeg var liten.

Anonymkode: 85251...919

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en mor helt lik din. Jeg har kuttet kontakten ned til det minimale. Hun har heldigvis stoppet å be om penger, siden jeg nå er student og ikke kan låne (gi) noe vekk. Hun tapper meg for all overskuddsenergi og godt humør, så jeg orker ikke mer, rett og slett. Har i tillegg et barn på 4 år, som jeg mener skal skjermes fra henne, så han skal få slippe å ha samme erfaringer som jeg selv fikk da jeg var liten.

Anonymkode: 85251...919

Kunne skrevet det samme selv. 

Tror også at man skjermer seg selv (og barn) mer når man får barn enn før/uten barn. 

Pleier å tenke på om jeg ville hatt kontakt om det var en god venn, hvis nei så er ikke blod tykkere enn vann bestandig.

Anonymkode: f211d...cc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...