AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #1 Skrevet 20. september 2018 Jeg har blitt anmeldt i tidlig 2013 for trusler (straffeloven§227), men alt var ikke mer enn en misforståelse over en tweet fra 2012, og det var ei jente fra skole som ikke likte meg som anmeldte meg fordi hun hatet meg så mye, så hun prøvde hele tiden å ødelegge for meg, hun var ung og tenkte ikke på hvordan dette kunne påvirke meg (hun var 17 da og jeg var 20). Jeg ble avhørt av politi og de sjekket hjem hos meg for våpen (noe som jeg selvfølgelig ikke har), så skjedde det ingenting videre. Jeg ble ikke dømt, eller fått bot, eller advarsel. Skal det stå i utvidet politiattest? Anonymkode: f654e...c9e
isw Skrevet 20. september 2018 #3 Skrevet 20. september 2018 (endret) Nei, en henlagt sak gjør ikke det. Da er du jo «frifunnet». Påtaleunnlatelse kan stå, men det er noe annet. Endret 20. september 2018 av isw 1
Rosatoast Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt anmeldt i tidlig 2013 for trusler (straffeloven§227), men alt var ikke mer enn en misforståelse over en tweet fra 2012, og det var ei jente fra skole som ikke likte meg som anmeldte meg fordi hun hatet meg så mye, så hun prøvde hele tiden å ødelegge for meg, hun var ung og tenkte ikke på hvordan dette kunne påvirke meg (hun var 17 da og jeg var 20). Jeg ble avhørt av politi og de sjekket hjem hos meg for våpen (noe som jeg selvfølgelig ikke har), så skjedde det ingenting videre. Jeg ble ikke dømt, eller fått bot, eller advarsel. Skal det stå i utvidet politiattest? Anonymkode: f654e...c9e Hvis saken ble henlagt så står ikke dette på politiattesten. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Nei, saker som ikke har ført til dom eller bot som ble vedtatt på stedet kommer ikke ikke på rullebladet/politiattesten. Anonymkode: fc54e...f98 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 På utvidet politiatttest kommer alt fram, henlagt eller ikke, så her tar dere helt feil! Anonymkode: a59b4...fdd
Gjest Nina1975 Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/opplysninger-i-politiattesten/
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: På utvidet politiatttest kommer alt fram, henlagt eller ikke, så her tar dere helt feil! Anonymkode: a59b4...fdd Bare tull. Se linken en annen bruker har postet her. Kan ikke dere som ikke har peiling slutte å svare og forvirre folk? Takk. Anonymkode: bc801...c36 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 Vil nok komme opp under et kjapt søk i strasak. Anonymkode: b2bed...969
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #10 Skrevet 21. september 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare tull. Se linken en annen bruker har postet her. Kan ikke dere som ikke har peiling slutte å svare og forvirre folk? Takk. Anonymkode: bc801...c36 Uansett burde det komme fram, da et slikt forhold, selv om det ikke førte til dom, burde medføre at vedkommende aldri kan få jobb i politi/ rettsvesen, i politiske verv, i omsorgsyrker eller i skolevesenet. Anonymkode: d3a33...026
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uansett burde det komme fram, da et slikt forhold, selv om det ikke førte til dom, burde medføre at vedkommende aldri kan få jobb i politi/ rettsvesen, i politiske verv, i omsorgsyrker eller i skolevesenet. Anonymkode: d3a33...026 Omtrent alle saker der det ikke finnes nok bevis, blir henlagt. Politiet gidder ikke å ta en sak de kommer til å tape for retten. Skal det da være slik at man bare skal kunne anmelde folk for det ene og det andre, uten at det finnes en eneste bit av sannhet i det, og at det dermed fører til at folk mister muligheter i livet? Anonymkode: d5d85...511 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Omtrent alle saker der det ikke finnes nok bevis, blir henlagt. Politiet gidder ikke å ta en sak de kommer til å tape for retten. Skal det da være slik at man bare skal kunne anmelde folk for det ene og det andre, uten at det finnes en eneste bit av sannhet i det, og at det dermed fører til at folk mister muligheter i livet? Anonymkode: d5d85...511 Jeg vil også legge til at en mistenkt i en sak som nå er henlagt er, etter EMK, å anse som uskyldig. Menes det da at det for uskyldige likevel skal bli konsekvenser i resten av livet? Anonymkode: d5d85...511 7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 En bekjent som jobbet som politi mistet jobben på grunn av utømmende politiattest. Vedkommende hadde blitt anmeldt av kriminell. Begrunnelsen var jo bare tull, så politiet henla saken umiddelbart, men henleggelsen blir stående registrert i utømmende politiattest. Og da mistet vedkommende jobben. Anonymkode: d7c4d...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uansett burde det komme fram, da et slikt forhold, selv om det ikke førte til dom, burde medføre at vedkommende aldri kan få jobb i politi/ rettsvesen, i politiske verv, i omsorgsyrker eller i skolevesenet. Anonymkode: d3a33...026 Altså, da kunne man jo bare anmeldt folk man ikke likte i hytt og gevær, sånn for å med vilje ødelegge fremtiden deres, selv om anmeldelsen ikke har noe rot i virkeligheten. Veldig bra at det ikke er slik det fungerer. Anonymkode: 22771...250 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #15 Skrevet 21. september 2018 36 minutter siden, AnonymBruker said: En bekjent som jobbet som politi mistet jobben på grunn av utømmende politiattest. Vedkommende hadde blitt anmeldt av kriminell. Begrunnelsen var jo bare tull, så politiet henla saken umiddelbart, men henleggelsen blir stående registrert i utømmende politiattest. Og da mistet vedkommende jobben. Anonymkode: d7c4d...ca7 Det var i hvert fall det personen fortalte deg. Jeg hadde vært veldig skeptisk. Hvis det var sånn kunne de kriminelle lett sørget for at ikke det var politifolk igjen i Norge. Anonymkode: b2ea0...1c8 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, da kunne man jo bare anmeldt folk man ikke likte i hytt og gevær, sånn for å med vilje ødelegge fremtiden deres, selv om anmeldelsen ikke har noe rot i virkeligheten. Veldig bra at det ikke er slik det fungerer. Anonymkode: 22771...250 De aller fleste anmeldelser har rot i faktiske forhold, selv om det ofte kan være vanskelig å skaffe tilstrekkelige bevis til domfellelse. Når det gjelder arbeidsplasser der det et spesielt viktig at ansatte har plettfri vandel, bør en pga risikoen for at en anmeldelse gjenspeiler faktiske forhold, aldri tillate slikt for ansatte i skolevesen, omsorgstjenester, politi/ rettsvesen eller i offentlig styre og stell. Om en har blitt i den grad uvenner med noen at de har fått en falsk anmeldelse mot seg, ligger det også her som regel forhold til grunn som gjør vedkommende uegnet for nevnte arbeidsplasser. Anonymkode: d3a33...026 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil også legge til at en mistenkt i en sak som nå er henlagt er, etter EMK, å anse som uskyldig. Menes det da at det for uskyldige likevel skal bli konsekvenser i resten av livet? Anonymkode: d5d85...511 Det å ikke bli dømt skyldig, betyr ikke at en ikke har gjort det som står i siktelsen, kun at det ikke forelå tilstrekkelige beviser for domfellelse. Det er derfor ikke urimelig at også anmeldelser får konsekvenser for tilgang til fremtidig yrkesutøvelse. Anonymkode: d3a33...026
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #18 Skrevet 21. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å ikke bli dømt skyldig, betyr ikke at en ikke har gjort det som står i siktelsen, kun at det ikke forelå tilstrekkelige beviser for domfellelse. Det er derfor ikke urimelig at også anmeldelser får konsekvenser for tilgang til fremtidig yrkesutøvelse. Anonymkode: d3a33...026 Jo, ifølge EMK er det faktisk slik, og så vidt jeg vet har ikke Norge reservert seg mot denne delen. Anonymkode: d5d85...511 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #19 Skrevet 21. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, ifølge EMK er det faktisk slik, og så vidt jeg vet har ikke Norge reservert seg mot denne delen. Anonymkode: d5d85...511 Samme hva EMK sier, så vet jo alle at mange begår kriminalitet som de ikke dømmes for, av mangel på bevis. Anonymkode: d3a33...026
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samme hva EMK sier, så vet jo alle at mange begår kriminalitet som de ikke dømmes for, av mangel på bevis. Anonymkode: d3a33...026 Selvsagt, men det er ikke det samme som at alle som er anmeldt for noe, der saken er henlagt, egentlig er skyldige. EMK har, tro det eller ei, faktisk høyere rang enn det "alle vet". Anonymkode: d5d85...511 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå