Gå til innhold

Hvordan tilberede kidneybønner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en stund siden var jeg i en middag, der det ble brukt kidneybønner i stedet for kjøtt. Jeg hadde lite erfaring med å spise belgfrukter på dette tidspunktet. Jeg synes det smakte godt, men fikk senere på kvelden utrolig vondt i magen. Type at jeg måtte tilbringe en del tid på do..

Jeg har siden lest at en skal koke bønnene før de stekes? Også lest et sted at de må legges i vann en del timer før steking. Hva er grunnen til dette? Jeg er ganske sikker på at bønnene ikke ble kokt før de ble stekt, og lurer på om dette kan være årsaken til at jeg reagerte på bønnene? Jeg er ellers ikke allergisk for noe som helst, og reagerer omtrent aldri på noe jeg spiser. 

Jeg kunne tenke meg å bruke bønner i taco fremover, men trenger da tips til hvordan jeg skal tilberede bønnene slik at jeg ikke får samme reaksjon som sist. 

Anonymkode: e4a7a...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om bønnene ikke ble kokt før de ble stekt ville de vært tørre og veldig harde, så det tror jeg ikke var problemet. Det stemmer at de skal både legges i vann og kokes først, om du bruker de som er tørre da. Jeg legger bønnene i vann på kvelden, skifter vannet når jeg står opp om morgnen og lar de ligge i vann til jeg kommer hjem fra jobb. Da skyller jeg bønnene før jeg koker de en time med litt grønnsaksbuljong. De skal ligge i vann for bli lettere å fordøye. Har innimellom glemt å legge de i vann kvelden før, da legger jeg de i vann før jeg drar på jobb og koker de når jeg kommer hjem, blir ikke dårlig i magen da heller .

Om du bruker hermetiske trenger du bare skylle bønnene før du steker de. 

Mulig du reagerte fordi du ikke er vant med å spise bønner, man kan få mye luft og bli urolig i magen når man begynner å spise mer belgfrukter. Det blir bedre etterhvert. 

Nå spiser jeg ikke kjøtt, men jeg har alltid hatt en boks med chilibønner i tacoen sammen med "kjøtt"deigen (bruker somregel røde linser og chilibønner sammen med tacokrydderet). Denne er også fin til taco: http://www.veganmisjonen.com/2012/11/oppskrift-quesadilla-meksikansk.html Brukte kidnyebønner forrige gang jeg laget den, men den er best med svarte bønner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker hermetiske bønner slipper du bløtlegging og koking. Det er billigere å kjøpe tørre, men det er ekstra arbeid.

Før du skal bruke en boks kidneybønner bør du skylle dem godt. Kidneybønner inneholder et stoff som er hardt mot uvante mager, og siden dette stoffet er vannløselig går det over i vannet rundt bønnene. Du blir derfor kvitt mye magevondt ved å skylle bort dette.

Svarte og brune bønner inneholder mye mindre av dette stoffet, så du kan vurdere å heller bruke en annen type.

Anonymkode: 0c3a4...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangene man spiser bønner kan man merke litt ubehag i magen, dette går seg til når man blir vant til det. Spis gjerne litt ris sammen med bønnene om mulig. Nordmenn får ofte i seg for lite fiber, og kan da reagere litt ekstra om de først spiser noe med mye fiber (bønner har mye av det). 

Som andre sier kan du kjøpe ferdig bløtlagte bønner på hermetiske bokser, eller du kan kjøpe tørre som du legger i vann og lar stå over natten, for så å koke dem en times tid (koketid og bløtleggetid varierer litt alt etter bønnen)

Høres kanskje ut som mye arbeid å bløtlegge selv, men du kan bløtlegge store mengder, koke de, og fryse ned i posjonspakninger slik at du har for eks 30 porsjoner med ulike bønner som du kan ta opp og varme, steke eller koke litt en dag du plustelig har lyst på bønner. Da er det litt arbeid den ene dagen du passer på kokingen, men så blir det lenge til neste gang du trenger gjøre det. En chill søndag hjemme passer fint for den slags

Anonymkode: bc853...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de tørre må de legges i vann før de tilberedes/kokes.  Man kan også få de hermetisert som du kan hive rett i en rett eller i salat.  Ikke rart du får vondt i magen, bønner er høyt oppe på listen over fodmapmat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...