Gå til innhold

Hjemmealene trening valp 5.5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo der ute , jeg trenger deres hjelp :)

Jeg har en herlig cocker valp på 5.5 mnd han pleier å være alene hjemme fra 07.00 til 9.30 når hundepasseren kommer, som regel går dette veldig fint og han ligger bare stille og sover. Det er veldig sjeldent en lyd når jeg går han går bare og legger seg i sengen sin. Men noen ganger begynner han å bjeffe/hyle som en gal og slutter ikke etter typ en time . Han har aldri ødelagt ting eller gjort fra seg inne når han er alene .Han er også alene fra 13:00 ca til jeg kommer hjem fra jobb rundt 15:30. Han går igjen og legger seg og er helt rolig når hundepasseren går men etter en time starter han å bjeffe/hyle igjen og slutter ikke før noen kommer hjem nesten. Har dere noe tips til hva jeg kan gjøre for å få han til å holde roen ? :( tips og triks tas imot! Hilsen fortvilet hundemamma. Han er mer urolig nå enn harn var for bare noen uker siden så lurer på hva som har skjedd :(

Anonymkode: d0d8e...f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt skrift så får du sikkert flere svar. Orket ikke å lese det en gang. 

Anonymkode: 06242...82d

• Liker 1
Skrevet

Det første man må være klar over her er at det er mot en valps natur og instinkter å være alene. De har et instinkt som sier at de ikke overlever om de er alene, derfor får du lett hyling, sutring og/eller bjeffing når de er alene. Det betyr ikke at vi ikke kan trene dem til det, men at vi må være klar over at vi jobber mot valpens egen natur og dermed gå frem så sakte at valpen aldri rekker å bli redd.

Det kan høres ut som om valpen ikke er klar for å være alene så lenge som han er nå. Hvis han begynner å hyle etter en time, så klarer han bare en time. Da er det viktig å gå tilbake i treningen og øke tiden så sakte at valpen aldri rekker å reagere. Begynner han å hyle/bjeffe/bli urolig så har du strukket tiden for lenge. 

Har han noe å holde på med når du går? Fryst kong, tyggebein, godbitsøk... Det kan være lurt at han assosiserer det med at du (evt hundepasser) går med noe positivt, samt at han da også har noe å gjøre. 

Det som er viktig i denne treningen, og som kan gjøre det vanskelig, er at valpen ikke må være hjemme alene lenger enn det du har kommet i treningen. Hvis du har trent den til å være alene èn time og så er den hjemme alene to-tre timer og hyler, så raser du jo tilbake i treningen igjen. Og da får du vanskelig noe fremgang. 

Kan du ha den i bilen når du er på jobb, mens du trener på dette? Så kan du, evt hundepasser, lufte den? 

• Liker 1
Skrevet

Takk for utfyllende svar :) jeg startet med en gang jeg fikk han med å øve på å være alene hjemme , startet med et minutt og jobbet også sakte men sikkert oppover det er først de siste ukene at han begynt å være så urolig hjemme , var en periode der det ikke var en lyd og vi økte ikke tiden han var alene heller , samme da som nå 😕kan ikke ha han i bilen på jobb , og hundepasseren kan ikke noe lengre enn hun er nå 😕 gir han alltid noe å holde på med når jeg går fra han :) men skal se om jeg kan ordne det slik at man får gått litt tilbake i treningen ..for han ikke noe problemer med at jeg går fra han :) filmer han alltid når er han er alene og følger med undervis ...

Skrevet
5 hours ago, Tabris said:

Det første man må være klar over her er at det er mot en valps natur og instinkter å være alene. De har et instinkt som sier at de ikke overlever om de er alene, derfor får du lett hyling, sutring og/eller bjeffing når de er alene. Det betyr ikke at vi ikke kan trene dem til det, men at vi må være klar over at vi jobber mot valpens egen natur og dermed gå frem så sakte at valpen aldri rekker å bli redd.

Det kan høres ut som om valpen ikke er klar for å være alene så lenge som han er nå. Hvis han begynner å hyle etter en time, så klarer han bare en time. Da er det viktig å gå tilbake i treningen og øke tiden så sakte at valpen aldri rekker å reagere. Begynner han å hyle/bjeffe/bli urolig så har du strukket tiden for lenge. 

Har han noe å holde på med når du går? Fryst kong, tyggebein, godbitsøk... Det kan være lurt at han assosiserer det med at du (evt hundepasser) går med noe positivt, samt at han da også har noe å gjøre. 

Det som er viktig i denne treningen, og som kan gjøre det vanskelig, er at valpen ikke må være hjemme alene lenger enn det du har kommet i treningen. Hvis du har trent den til å være alene èn time og så er den hjemme alene to-tre timer og hyler, så raser du jo tilbake i treningen igjen. Og da får du vanskelig noe fremgang. 

Kan du ha den i bilen når du er på jobb, mens du trener på dette? Så kan du, evt hundepasser, lufte den? 

Jeg er ikke ts, men har laget en tråd om en to år gammel liten omplasseringshund som har for vane å ligge i senga. Eier mente at jeg skal behandle hunden som om den er fersk og ta det gradvis med å forlate den. Han tålte at jeg gikk til postkassa uten å bjeffe, men stod og ventet på meg ved dørmatta inne. 

Hvor lang tid skal jeg bruke og hvordan går man frem? 

Anonymkode: c9598...36c

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts, men har laget en tråd om en to år gammel liten omplasseringshund som har for vane å ligge i senga. Eier mente at jeg skal behandle hunden som om den er fersk og ta det gradvis med å forlate den. Han tålte at jeg gikk til postkassa uten å bjeffe, men stod og ventet på meg ved dørmatta inne. 

Hvor lang tid skal jeg bruke og hvordan går man frem? 

Anonymkode: c9598...36c

Du går frem steg for steg. Gå ut døra, lukk den og gå inn igjen med en gang. Gjenta 10-15 ganger om dagen helt til hunden ikke lenger bryr seg om at du går ut døra. Da går du ut, lukker den, venter to sekunder, så går du inn igjen. Gjenta 10-15 ganger om dagen til hunden ikke lenger bryr seg om at du er borte to sekunder. Også fortsetter du sånn og øker gradvis. Når hunden kan være hjemme alene 10-15 minutter så er det lurt å gi den noe å holde på med når du går, f.eks fryst kong, tyggebein eller kaste en neve godbiter på gulvet.

Vi mennesker er utålmodige skapninger og feilen vi ofte gjør er at vi går frem for fort. Hvis hunden stresser seg opp, virker urolig, piper eller bjeffer så har vi gått frem for fort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...