AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #1 Skrevet 20. september 2018 Jeg har overtatt en hund som fikk lov til å sove i senga av tidligere eier. Det er ikke aktuelt hjemme hos meg. Den piper og vil opp. Første kvelden satte jeg den i buret, men nå som den er litt mer kjent piper og maser den. Jeg har løst det ved å ha buret på en stol ved siden av senga, men vil helst at hunden skal slippe bur. Gjelder det bare å være konsekvent? Den får lov å være i sofaen. Den bjeffer også en del på lyder. Noe jeg også setter i forbindelse med nytt hjem. Den har en del vakthund i seg. Hvordan korrigere jeg den best? Har ignorert og tatt den vekk fra situasjonen. Anonymkode: 8c57a...569
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #2 Skrevet 20. september 2018 Har tenkt å lære den å gi hals (bjeffe) og tie på kommando, men først vil jeg at vi blir bedre kjent og øver mye på blikkontakt. Har gode erfaringer med at hunden lærer dette da den blir mer oppmerksom på hva eier vil også når det gjelder bjeffing. ts Anonymkode: 8c57a...569
Tabris Skrevet 20. september 2018 #3 Skrevet 20. september 2018 (endret) Ang. å ikke sove i senga så er det bare å fortsette som du gjør. Først buret på en stol til den slutter å pipe og mase, så buret på gulvet noen dager til du ser den har slått seg helt til ro med den nye vanen og så fjerne buret. Ved bjeffing på lyder så ville jeg sagt "bra!" og gitt godbit hver gang du hører en lyd. Hvis han bjeffer før du før gjort noe, eller du ikke hører lyden selv, gjør det samme da også. Gjenta til hunden har glemt lyden, slapper av og bare fokuserer på deg. Det kan være at bjeffingen går over av seg selv når den blir tilvent de nye lydene, men om den er litt usikker på lydene så kan det være den alltid vil bjeffe om du ikke trener på det. Du belønner ikke selve bjeffingen om du trener slik, fordi bjeffingen her er bare et symptom på det hunden føler (utrygghet/skvetter). Hvis hunden får godbit hver gang den hører en lyd så vil den etterhvert begynne å få positive assosisasjoner til lydene (lyd = godbit) i stedet for negative (lyd = skummelt) og dermed vil bjeffingen forsvinne/reduseres. Jeg tror ikke det å lære den og bjeffe og tie på kommando vil hjelpe så veldig i denne situasjonen. Du kan få den til å tie ved å si noe, men det vil bare stoppe bjeffingen der og da. Ved neste lyd vil den høyst sannsynlig bjeffe igjen. Også må du be den om å tie igjen. Også har du det gående. Det er derfor mer effektivt å jobbe med årsaken til at hunden bjeffer enn å fokusere på å bare stoppe symptomet. Endret 20. september 2018 av Tabris 4
Tvist Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 1 time siden, Tabris skrev: Ang. å ikke sove i senga så er det bare å fortsette som du gjør. Først buret på en stol til den slutter å pipe og mase, så buret på gulvet noen dager til du ser den har slått seg helt til ro med den nye vanen og så fjerne buret. Ved bjeffing på lyder så ville jeg sagt "bra!" og gitt godbit hver gang du hører en lyd. Hvis han bjeffer før du før gjort noe, eller du ikke hører lyden selv, gjør det samme da også. Gjenta til hunden har glemt lyden, slapper av og bare fokuserer på deg. Det kan være at bjeffingen går over av seg selv når den blir tilvent de nye lydene, men om den er litt usikker på lydene så kan det være den alltid vil bjeffe om du ikke trener på det. Du belønner ikke selve bjeffingen om du trener slik, fordi bjeffingen her er bare et symptom på det hunden føler (utrygghet/skvetter). Hvis hunden får godbit hver gang den hører en lyd så vil den etterhvert begynne å få positive assosisasjoner til lydene (lyd = godbit) i stedet for negative (lyd = skummelt) og dermed vil bjeffingen forsvinne/reduseres. Jeg tror ikke det å lære den og bjeffe og tie på kommando vil hjelpe så veldig i denne situasjonen. Du kan få den til å tie ved å si noe, men det vil bare stoppe bjeffingen der og da. Ved neste lyd vil den høyst sannsynlig bjeffe igjen. Også må du be den om å tie igjen. Også har du det gående. Det er derfor mer effektivt å jobbe med årsaken til at hunden bjeffer enn å fokusere på å bare stoppe symptomet. Kan ikke det føre til at hunden bjeffer for å få godbiter? 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Alle hunder bjeffer, spørs på rasen. Du kan ikke nekte hunden å snakke. Tenk om noen nektet deg å snakke om du var irriterende å høre på. Anonymkode: ae7b3...dbf
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 49 minutter siden, Tvist said: Kan ikke det føre til at hunden bjeffer for å få godbiter? Nei, fordi bjeffingen her er bare et symptom på følelsens om ligger bak. Det er ikke sikkert hunden er særlig bevisst på at den bjeffer en gang. Du kan ikke belønne noe som er følelsstyrt, fordi det er ikke en bevisst avgjørelse. Dvs en reaksjon på en følelse kommer automatisk og kan ikke styres med viljen. Det eneste du kan belønne og forsterke er det som er viljestyrt (f.eks bjeffing på eier for å få oppmerksomhet). Anonymkode: 9800a...ae0 1
Tabris Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Nei, fordi bjeffingen her er bare et symptom på følelsens om ligger bak. Det er ikke sikkert hunden er særlig bevisst på at den bjeffer en gang. Du kan ikke belønne noe som er følelsstyrt, fordi det er ikke en bevisst avgjørelse. Dvs en reaksjon på en følelse kommer automatisk og kan ikke styres med viljen. Det eneste du kan belønne og forsterke er det som er viljestyrt (f.eks bjeffing på eier for å få oppmerksomhet). Anonymkode: 9800a...ae0 Dette var meg, huket av feil på anonym.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 4 hours ago, Tabris said: Ang. å ikke sove i senga så er det bare å fortsette som du gjør. Først buret på en stol til den slutter å pipe og mase, så buret på gulvet noen dager til du ser den har slått seg helt til ro med den nye vanen og så fjerne buret. Ved bjeffing på lyder så ville jeg sagt "bra!" og gitt godbit hver gang du hører en lyd. Hvis han bjeffer før du før gjort noe, eller du ikke hører lyden selv, gjør det samme da også. Gjenta til hunden har glemt lyden, slapper av og bare fokuserer på deg. Det kan være at bjeffingen går over av seg selv når den blir tilvent de nye lydene, men om den er litt usikker på lydene så kan det være den alltid vil bjeffe om du ikke trener på det. Du belønner ikke selve bjeffingen om du trener slik, fordi bjeffingen her er bare et symptom på det hunden føler (utrygghet/skvetter). Hvis hunden får godbit hver gang den hører en lyd så vil den etterhvert begynne å få positive assosisasjoner til lydene (lyd = godbit) i stedet for negative (lyd = skummelt) og dermed vil bjeffingen forsvinne/reduseres. Jeg tror ikke det å lære den og bjeffe og tie på kommando vil hjelpe så veldig i denne situasjonen. Du kan få den til å tie ved å si noe, men det vil bare stoppe bjeffingen der og da. Ved neste lyd vil den høyst sannsynlig bjeffe igjen. Også må du be den om å tie igjen. Også har du det gående. Det er derfor mer effektivt å jobbe med årsaken til at hunden bjeffer enn å fokusere på å bare stoppe symptomet. Takk. Det høres i grunnen logisk ut når blikk kontakt også er en del av det med å få godbit. Eller var det det du mente? Nå maser han og vil leke, har lekt litt, men han maser på den måten at han hopper på meg og bjeffer lavt, vi har akkurat kommet inn fra tur. Skal jeg overse det? Han er nesten to år og er litt bortskjemt da han er vokst opp med barn. (Jeg overså det og han gikk bort og roet seg) Ts Anonymkode: 8c57a...569
Tabris Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk. Det høres i grunnen logisk ut når blikk kontakt også er en del av det med å få godbit. Eller var det det du mente? Nå maser han og vil leke, har lekt litt, men han maser på den måten at han hopper på meg og bjeffer lavt, vi har akkurat kommet inn fra tur. Skal jeg overse det? Han er nesten to år og er litt bortskjemt da han er vokst opp med barn. (Jeg overså det og han gikk bort og roet seg) Ts Anonymkode: 8c57a...569 I første omgang sier du bare "bra!" med en gang du hører en lyd og belønner. Skulle han bjeffe før du registrerer at det var en lyd, si "bra!" og belønn da også. Gjenta til hunden har fokus på deg (da kan du belønne for blikkontakt) og har glemt lyden den reagerte på. Hensikten er å endre hundens assosiasjon til hva lyd er. Lyd er ikke skummelt, lyd betyr godit fra deg. Ja, masing på deg ville jeg oversett fullstendig. Når hunden maser om oppmerksomhet så vil også "Nei!" eller "Gå og legg deg!" være oppmerksomhet. Samme vil det å dytte ned hunden eller gi blikkontakt. Se i taket og lat som hunden er luft når den maser sånn. Endret 20. september 2018 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #10 Skrevet 20. september 2018 Avvente bjeffing med å løfte hunden opp, satt den i buret og ga "timeout" i ca2 min. Ble ekstremt mye flying inn og ut ett par uker, men så forsvant bjeffingen. Hvis hunden da ikke vil i buret. Men tror kanskje ikke det er tingen hvis du bruker bur ellers, her er buret alltid åpent og kun en seng. Men mens vi holdt på med avbjeffing, lå sengen til hunden på gulvet foran buret. Anonymkode: f7770...8ae
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Avvente bjeffing med å løfte hunden opp, satt den i buret og ga "timeout" i ca2 min. Ble ekstremt mye flying inn og ut ett par uker, men så forsvant bjeffingen. Hvis hunden da ikke vil i buret. Men tror kanskje ikke det er tingen hvis du bruker bur ellers, her er buret alltid åpent og kun en seng. Men mens vi holdt på med avbjeffing, lå sengen til hunden på gulvet foran buret. Anonymkode: f7770...8ae Takk for svar. Jeg bruker ikke bur når det ikke er behov, som ved reiser. I natt lå han rolig ved senga på en dunpute. Han er tross alt voksen, rører ikke ledninger som en valp kan gjøre. Men, jeg vil ikke frata han all bjeffing. Har hatt en av samme rase før, som jeg lærte å tie, bare ved å hviske og signaler. Derfor, siden han er fersk her, utsetter jeg det litt. Han må få lov til å reagere, alt er nytt. Ts Anonymkode: 8c57a...569
xinnia Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 På 20.9.2018 den 11.24, Tvist skrev: Kan ikke det føre til at hunden bjeffer for å få godbiter? Mine hadde garantert bjeffet mer for å få godbiter 😉 Her sier vi rett og slett i rolig stemme- Sånn NÅ er det nok, og ikke noe mer dilldall.. da roer de seg. 1
Tabris Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Men, jeg vil ikke frata han all bjeffing. Har hatt en av samme rase før, som jeg lærte å tie, bare ved å hviske og signaler. Derfor, siden han er fersk her, utsetter jeg det litt. Han må få lov til å reagere, alt er nytt. Ts Anonymkode: 8c57a...569 Forskjellen er at hvis du ber en hund om å tie, så vil den gjøre det - helt til neste gang samme lyd kommer også bjeffer den igjen. Så må du be den om å tie igjen, også blir den stille - til neste gang samme lyd kommer osv. Hvis det ikke går over, så tenker jeg det kan være bedre for både hunden og for dere å heller trene det bort enn å måtte stoppe atferden hver gang. Hvis hunden bjeffer fordi den er usikker på lyden, så blir den ikke tryggere av å få beskjed om å være stille. Det blir fokus på symptomet, ikke årsaken.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 1 hour ago, xinnia said: Mine hadde garantert bjeffet mer for å få godbiter 😉 Her sier vi rett og slett i rolig stemme- Sånn NÅ er det nok, og ikke noe mer dilldall.. da roer de seg. Det er sånn jeg alltid har angrepet problemet med andre hunder. Og det virker. 59 minutter siden, Tabris said: Forskjellen er at hvis du ber en hund om å tie, så vil den gjøre det - helt til neste gang samme lyd kommer også bjeffer den igjen. Så må du be den om å tie igjen, også blir den stille - til neste gang samme lyd kommer osv. Hvis det ikke går over, så tenker jeg det kan være bedre for både hunden og for dere å heller trene det bort enn å måtte stoppe atferden hver gang. Hvis hunden bjeffer fordi den er usikker på lyden, så blir den ikke tryggere av å få beskjed om å være stille. Det blir fokus på symptomet, ikke årsaken. Det er mye hund i han og selvtilliten er høy. Hva er forskjellen på å trene det bort og stoppe adferden? ts Anonymkode: 8c57a...569
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #15 Skrevet 21. september 2018 On 9/20/2018 at 11:27 AM, AnonymBruker said: Alle hunder bjeffer, spørs på rasen. Du kan ikke nekte hunden å snakke. Tenk om noen nektet deg å snakke om du var irriterende å høre på. Anonymkode: ae7b3...dbf Han er av en rase som varsler og har vokterinstinkt. Jeg nekter han ikke å "snakke", han lager mange lyder som er lavere enn bjeffing. 7 hours ago, Tabris said: Forskjellen er at hvis du ber en hund om å tie, så vil den gjøre det - helt til neste gang samme lyd kommer også bjeffer den igjen. Så må du be den om å tie igjen, også blir den stille - til neste gang samme lyd kommer osv. Hvis det ikke går over, så tenker jeg det kan være bedre for både hunden og for dere å heller trene det bort enn å måtte stoppe atferden hver gang. Hvis hunden bjeffer fordi den er usikker på lyden, så blir den ikke tryggere av å få beskjed om å være stille. Det blir fokus på symptomet, ikke årsaken. Takk skal du ha. Må jeg alltid gi godbit eller ødelegger jeg fremgangen hvis jeg utelater det? Han er liten, kan de få like mange små godbiter som større hunder? Hva om jeg blir syk og har en dårlig dag, og nesten sengeliggende. Da skal det mye til for at jeg har godbit og kan være hundre prosent konsekvent. ts Anonymkode: 8c57a...569
Tabris Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Hva er forskjellen på å trene det bort og stoppe adferden? ts Anonymkode: 8c57a...569 Hvis du bare stopper atferden (ber hunden roe seg/tie stille) så hjelper det bare der og da. Neste gang det kommer en tilsvarende situasjon så vil hunden bjeffe igjen. Så det å stoppe atferden stopper den bare der og da. Når man i stedet trener på atferden så trener man den bort, dvs at over tid vil hunden slutte å bjeffe i den situasjonen uten at du trenger si noe. 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk skal du ha. Må jeg alltid gi godbit eller ødelegger jeg fremgangen hvis jeg utelater det? Han er liten, kan de få like mange små godbiter som større hunder? Hva om jeg blir syk og har en dårlig dag, og nesten sengeliggende. Da skal det mye til for at jeg har godbit og kan være hundre prosent konsekvent. ts Anonymkode: 8c57a...569 Jo mer konsekvent du klarer å være, jo raskere fremgang vil du få. For hver gang han får bjeffet uten at du trener på det, så blir han litt flinkere til å gjøre akkurat det og du ramler litt tilbake i treningen. Så de gangene du ikke har anledning til å trene så ville jeg så godt som mulig fjernet hunden fra situasjoner som gjør at han bjeffer (sett på TV/musikk litt høyt, gi ham et godt tyggebein/kong som holder ham litt opptatt osv). Det blir en del godbiter i begynnelsen når man trener slik. Disse bør ikke komme i tillegg til maten, men erstatte deler av den. Min hund får f.eks ikke mat i skål fordi jeg bruker alt til trening. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #17 Skrevet 22. september 2018 15 hours ago, Tabris said: Hvis du bare stopper atferden (ber hunden roe seg/tie stille) så hjelper det bare der og da. Neste gang det kommer en tilsvarende situasjon så vil hunden bjeffe igjen. Så det å stoppe atferden stopper den bare der og da. Når man i stedet trener på atferden så trener man den bort, dvs at over tid vil hunden slutte å bjeffe i den situasjonen uten at du trenger si noe. Jo mer konsekvent du klarer å være, jo raskere fremgang vil du få. For hver gang han får bjeffet uten at du trener på det, så blir han litt flinkere til å gjøre akkurat det og du ramler litt tilbake i treningen. Så de gangene du ikke har anledning til å trene så ville jeg så godt som mulig fjernet hunden fra situasjoner som gjør at han bjeffer (sett på TV/musikk litt høyt, gi ham et godt tyggebein/kong som holder ham litt opptatt osv). Det blir en del godbiter i begynnelsen når man trener slik. Disse bør ikke komme i tillegg til maten, men erstatte deler av den. Min hund får f.eks ikke mat i skål fordi jeg bruker alt til trening. Ok. da frastår jeg litt mer. Det er løpetid. Hva med å kastrere en frisk hund som ikke skal brukes i avl? Anonymkode: 8c57a...569
Tabris Skrevet 22. september 2018 #18 Skrevet 22. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Ok. da frastår jeg litt mer. Det er løpetid. Hva med å kastrere en frisk hund som ikke skal brukes i avl? Anonymkode: 8c57a...569 Kastrering vil bare hjelpe på hormonelt stress. Hvis hunden bjeffer på lyder fordi den er utrygg, så vil ikke kastrering hjelpe noe på akkurat det. Men om hunden sliter med stress i hverdagen så kan kastrering hjelpe. Hvis du vurderer det, så ville jeg starte med en hormonchip. Den varer ca 6 måneder (alt etter hvilken type og størrelse på hunden) og kan gi deg et pekepinn på hvilke innvirkninger kirurgisk kastrering vil ha på din hund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå