Gå til innhold

kjøpe bolig brutto vs egenkapital

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det sikkert finnes en million tråder og googling om dette, men sliter litt med å forstå. Jeg vet at makslånet man kan få er på 5 så mye som bruttoinntekten min, men er det alltid en korrelasjon ,mellom dette makslånet og selve leilighetsprisen. Altså kan jeg låne 5 mill, selv om jeg kjøper en leilighet til 2, og bare bruke de resterende 3 millionene på hva jeg vil, eller låner man "akkurat" det man har råd til?  

Også lurer jeg på, si det er en leilighet til 5 mill, men jeg har bare brutto til å få 4.5 mill i lån, men har 500 000 i egenkapital, "fyller" da egenkapitalen opp tomrommet slik at jeg vil kunne kjøpe leiligheten til 5 eller må jeg ha nok brutto til 5 millioner fra før? Vet banken kan gjøre beregninger på det, men rent sånn teknisk så hadde man vel fått avslag? 

Og hvor pålitelig er de kalkulatorene til banker? Vet ikke hvem jeg skal spørre om dette

Anonymkode: 51e46...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Du får ikke utbetalt lån på 5 mill for en leilighet til 2 mill. Ingen banker aksepterer belåningsgrad over 100% Koster leilighet 2 mill inkl omkostninger trekker du fra 15% i egenkapital=300 000. Lånesum blir da 1,700 000. Dette gjelder hvis banken ikke har gjort unntak i egenandelskravet. I den nye boliglånsforskriften mener jeg at om du har de 300 000 på en BSU konto kan banken låne deg hele kjøpesummen, da de har pant/sikkerhet i bolig og BSU konto som du ikke får tømt. Da kan du i praksis sløse bort 300 000

Del 2: Leilighet til 5 mill krever 750 000 i egenkapital. Da kan du låne 4,250 000 om du har inntekt på 1/5 av dette (fem ganger inntekt) 

Eksemplene baserer seg på st det ikke gjøres unntak til din fordel. Husk st studielån og kredittkort inkluderes i total lånesum du må 5 ganger inntekt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...