AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Min katt bor nå foreløpig hos mine foreldre i Sverige. Han har ikke pass, og bodde tidligere i Norge. Nå trenger han en rutinemessig tur til dyrlegen og jeg tenker at det mest naturlige vil være å ta ham til en dyrlege i Sverige. Er det noe jeg bør passe på å nevne i forbindelse med at han tidligere bodde i Norge, og på en måte ble bragt ulovlig over grensen? Anonymkode: 32671...19b
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #2 Skrevet 20. september 2018 De spør ikke, så det trenger du ikke nevne. De bryr seg stort sett ikke Anonymkode: 7a187...ab4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #3 Skrevet 20. september 2018 Ts her igjen. Takk for svar. Bør jeg dra over til Norge med katten for å spare en times kjøring og dermed lette stresset for han? Det kan jo hende jeg må registreres, vil de kunne "hindre" meg i å dra tilbake over grensen på noen måte når de ser adressen er svensk? Anonymkode: 32671...19b
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 Det kan bli mer stress for katten hvis ikke alle papirene er i orden inn til Norge. Gå inn på mattilsynet og se hva som kreves av papirer og vaksiner. Anonymkode: 8645b...c52 1
_popcorn_ Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Sparer du en times kjøring ved å ta han med til Norge, om han bor i Sverige?? Nå er det en del år siden jeg hadde katt hos veterinær i Sverige, men mine var ikke chippet, og jeg hadde både rutinemessig sjekk, vaksine, kastrering og akutt mageoperasjon på mine, ingen spørsmål om identifisering.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 Om du skal ta med katten over grensa så må den være chippet og ha pass. Du kan bli stoppet på grensa, og de vil se papirene. Det skjer ikke ofte, men det skjer. Om du tar med katten til veterinær i Sverige så spør de ikke om papir på den, men tar du med den over til Norge så må den ha pass. Det samme til Sverige. Anonymkode: 888d5...036 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #7 Skrevet 21. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her igjen. Takk for svar. Bør jeg dra over til Norge med katten for å spare en times kjøring og dermed lette stresset for han? Det kan jo hende jeg må registreres, vil de kunne "hindre" meg i å dra tilbake over grensen på noen måte når de ser adressen er svensk? Anonymkode: 32671...19b Blir du stoppa på grensa med en katt som hverken har pass eller chip så blir du nektet innreise. Dra til en svensk veterinær. Det er ikke så mange år siden katter ikke trengte pass og chip mellom Norge og Sverige, så akkurat det er ikke noe problem hvis katten er noen år gammel. Så lenge katten har pass og chip kan du passere grensa mellom Norge og Sverige så ofte du vil, og kjøre på grønt. Anonymkode: bc448...d04
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #8 Skrevet 21. september 2018 Ta den med i sverige så slipper du å risikere å bli sittende på grensa med den. Ingen grunn til å nevne at den har bodd i Norge da Norge og Sverige har de samme virus etc. Anonymkode: 30ab4...112 1
Kvartz Skrevet 21. september 2018 #9 Skrevet 21. september 2018 https://www.toll.no/no/varer/dyr/reise/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå