AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Det har kommet advarsler lenge nå om at renta skal opp opp og videre opp i årene som kommer. Jeg har i dag et boliglån og tror min smertegrense vil ligge på rundt 12-15% rente. Men det er ingen garanti for at ikke renta stiger til himmels, og jeg vil nødig sitte med et boliglån om renta bikker 25-30%. Bør jeg selge huset og heller leie? Vil det være mer lønnsomt på sikt tatt renteøkningene de kommende årene i betrakning? Anonymkode: a3897...8e0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Om du tar høyde for at renta kommer til å stige til 30%, så bør du, og 90% av alle som har boliglån selge... Dersom boliglånsrenten går opp, så vil leiepriser stige i takt med årene også. Anonymkode: 1aab0...63f 15
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #3 Skrevet 20. september 2018 Om du tåler 12-15% rente har du det supert økonomisk! Mange tåler ikke engang en renteøkning på 2%. Jeg har smertegrense på 10% men jeg binder renta lenge før den tid. Er jo ikke verre enn å binde renta i nærmeste fremtid? Da får du rente på rundt 3%. Tror du at du må beholde et lån der renta stiger til himmels uten at du kan binde renta? Forstår egentlig ikke innlegget ditt. Anonymkode: ea373...617 2
prt90 Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har kommet advarsler lenge nå om at renta skal opp opp og videre opp i årene som kommer. Jeg har i dag et boliglån og tror min smertegrense vil ligge på rundt 12-15% rente. Men det er ingen garanti for at ikke renta stiger til himmels, og jeg vil nødig sitte med et boliglån om renta bikker 25-30%. Bør jeg selge huset og heller leie? Vil det være mer lønnsomt på sikt tatt renteøkningene de kommende årene i betrakning? Anonymkode: a3897...8e0 Sannsynligvis er det lønnsomt å selge huset og leie i noen år mens prisene raser som følge av renteoppgang, men det er mye styr da. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Hvis landet ønsker alle på nav og alle må selge husene sine så kjør på. Det er nav som får regningen så da pøses penger ut unødig. Ha renta slik den er så folk klarer seg. Vi betaler oss ihjel fra før på økt bompenger, økt matpriser, økt bensinpriser osv. Folk har snart ikke råd til mat. Tenk på alle de som bor alene. Smertegrensen er nådd allerede. Ikke alle har jobb og 100 000 på konto hver mnd! Anonymkode: 24f3d...adf 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis landet ønsker alle på nav og alle må selge husene sine så kjør på. Det er nav som får regningen så da pøses penger ut unødig. Ha renta slik den er så folk klarer seg. Vi betaler oss ihjel fra før på økt bompenger, økt matpriser, økt bensinpriser osv. Folk har snart ikke råd til mat. Tenk på alle de som bor alene. Smertegrensen er nådd allerede. Ikke alle har jobb og 100 000 på konto hver mnd! Anonymkode: 24f3d...adf Altså en så langvarig lav rente har vi ikke hatt før og den er langt fra normalen. At du har blitt vant til å få lån for omtrent en slikk og ingenting er ditt problem. Burde kjøpt noe du har råd til også med vanlig rente. Bil er forresten en luksus i Norge. Det koster dyrt i alle ledd, fra innkjøp til drift og vedlikehold. Anonymkode: 72224...c47 3
Zzyzx Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 Så ille blir det nok ikke. Vi kommer kanskje til å se en normalisering av utlånsrenten på opp mot 4-5% over noen år framover, men 25-30% er helt usannsynlig. Gjennomsnittlig nominell utlånsrente 1954 - 2012:https://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-454.html 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 Rente har ikke vært over 10% på nesten 30 år, og reelt sett tror jeg det er tilnærmet 0% sannsynlighet for at renta noen ganger kommer til å komme opp i 20%-30%. Fra slutten av 80-tallet, og til i dag, så har renta vært synkende. Et par ganger har den skutt i taket, som i 1986-1987, 1997-1998 og 2007-2008. Historisk sett, for de siste 200-åra, så har rentenivå ligget på 2%-5% her til lands, og de gangene renta har skutt i taket, så har det gjerne vært pga. ytre krefter som finanskriser, børskrakk, m.m Realistisk, så vil nok en framtidig renteøkning betyr at vi går mot 6 tallet, +/- 1%. Dog midlertidig.. Anonymkode: 6977c...dc5 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså en så langvarig lav rente har vi ikke hatt før og den er langt fra normalen. At du har blitt vant til å få lån for omtrent en slikk og ingenting er ditt problem. Burde kjøpt noe du har råd til også med vanlig rente. Bil er forresten en luksus i Norge. Det koster dyrt i alle ledd, fra innkjøp til drift og vedlikehold. Anonymkode: 72224...c47 Jeg hadde mann og jobb. Mannen flyttet og jobben gikk konkurs. Klarte beholde huset, men det er jo hardt alene. Så ja jeg må kanskje selge hvis renta flyr i taket nå. Bil er luksus ja, men mrd 6 km til nærmeste busstopp og 2 mil til nærmeste by så må vi ha bil her i distriktene. Kjører en 12 år gammel bil så ingen luksus her. Har bompenger på hvert hjørne og, så dette tapper og økonomien selv om vi sparer inn på det vi kan. Med 2000 kr mer på huslånet betyr det enda mindre til mat. Er maten jeg kan/må kutte inn til beinet. Vi får leve på vann, nudler og knekkebrød. I verdens rikeste land. 😞 Anonymkode: 24f3d...adf 2
stan Skrevet 20. september 2018 #10 Skrevet 20. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har kommet advarsler lenge nå om at renta skal opp opp og videre opp i årene som kommer. Jeg har i dag et boliglån og tror min smertegrense vil ligge på rundt 12-15% rente. Men det er ingen garanti for at ikke renta stiger til himmels, og jeg vil nødig sitte med et boliglån om renta bikker 25-30%. Bør jeg selge huset og heller leie? Vil det være mer lønnsomt på sikt tatt renteøkningene de kommende årene i betrakning? Anonymkode: a3897...8e0 Hvor har du disse rentesatsene fra? De er jo helt urealistiske. 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #11 Skrevet 20. september 2018 Du må huske at lønna stiger også i takt med renta. Renteøkning er et godt tegn. Anonymkode: 476c9...00d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må huske at lønna stiger også i takt med renta. Renteøkning er et godt tegn. Anonymkode: 476c9...00d Stiger ikke mye på dagpenger gitt. Har mindre utbetalt enn huslånet. 😂 Anonymkode: 24f3d...adf 2
Druid Skrevet 20. september 2018 #13 Skrevet 20. september 2018 For å putte det litt i perspektiv : Dagens rente er gratis penger. Dette er ett enormt problem, og vi har levd med dette problemet i svært mange år nå. Det som anses som den minste renten for at forholdet mellom verdistigning og verditap skal fungere, er ca 4%. Rentebanen som har vært tegnet så langt, og som har vært svært lite justert de siste 10 årene tilsier at vi ikke kommer til å se dette nivået før om 3 år. Og det forutsetter ingen store overaskelser, som plutselig finanskrise eller oljeprisfall. (Økt oljepris eller andre faktorer som bedrer Norsk økonommi, kommer med selvjusterende mekanismer som demper effekten av renteøkningene, selv om vi kan se situasjoner der NB sliter med å opprettholde KPI'ene sine. Taket på renta i Norge i dag, er ca 6%. Det ligger noen forutsetninger her, blandt annet at det finnes en Euro og ett EU, men gitt disse faktorene, vet vi noenlunde hvor høyt det kan gå: Norges Bank har en gang prøvd å trekke den Norske renta signifikant over EU-renta : Det gikk ikke bra og vil ikke bli prøvd igjen. Så når folk løper rundt å skriker "UUUUHÆÆÆÆÆ, renta kommer og tar meg!!" handler det mye om at folk blir fortalt om "rentehopp" og "dobbling av renta", men ikke samtidig at dette betyr at Norsk økonomi er på bedringens vei, og at vi stort sett vil tjene mere og få bedre økonomi generelt. 6
Druid Skrevet 20. september 2018 #14 Skrevet 20. september 2018 ... og der kom fasiten : Den forvarslede renteøkningen på 0,25% og en klar melding om at Norsk økonomi fortsatt er for svak (nedvurdert rentebane), faktisk til det punktet at man gir opp ideen om at den noen gang kommer til å bli god.(nedskalert inflasjonsmål.) Jeg hadde ikke blitt overasket om NB hadde holdt renten stabil denne gangen også, hvis de ikke hadde kjørt så tung informasjonsprosess i forkant. På den annen side er det veldig positivt at NB er tydelig og forutsigbar i sin informasjon, selv om det er vanskelig å takle sånne som Trump da.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #15 Skrevet 20. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har kommet advarsler lenge nå om at renta skal opp opp og videre opp i årene som kommer. Jeg har i dag et boliglån og tror min smertegrense vil ligge på rundt 12-15% rente. Men det er ingen garanti for at ikke renta stiger til himmels, og jeg vil nødig sitte med et boliglån om renta bikker 25-30%. Bør jeg selge huset og heller leie? Vil det være mer lønnsomt på sikt tatt renteøkningene de kommende årene i betrakning? Anonymkode: a3897...8e0 eller leie ut huset ditt Anonymkode: 145bf...797 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #16 Skrevet 20. september 2018 Altså renta kommer jo aldri opp til 30%, da går da alle nedenom og hjem, temmelig få som har råd til boligen sin da. Så tror du kan slappe av, renta kommer nok ikke til å stige mye. Anonymkode: efeb7...267 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #17 Skrevet 20. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis landet ønsker alle på nav og alle må selge husene sine så kjør på. Det er nav som får regningen så da pøses penger ut unødig. Ha renta slik den er så folk klarer seg. Vi betaler oss ihjel fra før på økt bompenger, økt matpriser, økt bensinpriser osv. Folk har snart ikke råd til mat. Tenk på alle de som bor alene. Smertegrensen er nådd allerede. Ikke alle har jobb og 100 000 på konto hver mnd! Anonymkode: 24f3d...adf Hvorfor skulle vi få penger fra nav? Anonymkode: ddbd4...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #18 Skrevet 20. september 2018 Jeg er imponert over at noen med så dårlig forståelse for økonomi har såpass god inntekt at rente på 12-15% ikke er et problem. Anonymkode: 95adb...331 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #19 Skrevet 20. september 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Du må huske at lønna stiger også i takt med renta. Renteøkning er et godt tegn. Anonymkode: 476c9...00d Kun for de med arbeidsinntekt. Om en er ufør eller pensjonist så er det oftest nedgang i reallønnsvekst. Hver år. Anonymkode: 184c5...33f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #20 Skrevet 20. september 2018 Hvis man eier et helt hus alene så kan man jo alltids leie ut noen rom? Det må jo være bedre enn å ikle ha råd til mat.. eventuelt så kan man jo selge huset og kjøpe en liten leilighet. Anonymkode: 57091...832 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå