Gå til innhold

Borte fra 2-åring i fire døgn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff...denne venneturen er bestilt for lenge siden, men nå når det nærmer seg så angrer jeg litt. Skal bort på en langhelg med venner, fire døgn borte. Har tidligere vært borte to dager på jobb et par ganger. Barna på hhv 4 og 2 år blir hjemme hos far. Gruer meg til å være borte fra begge, men særlig han på 2 som ikke forstår. Er redd dette blir lenge for han, ser jo at han reagerer når jeg har vært på jobbreise i to dager. Han er nettopp fylt 2, og er nært knyttet til meg. Noen som forstår? Jeg vet at mange synes det er på høy tid, men jeg ser altså litt annerledes på saken...

Anonymkode: fe8a4...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri ha reist. Sønnen min ville savnet meg sårt og jeg ville ha savnet han. Jeg ville bare telt ned timene til jeg kunne reist hjem igjen. 

Anonymkode: 1771c...bfa

Skrevet

Jeg forstår! Synes det fremdeles er litt fælt å dra bort fra minstemann som er 8 år..Men det er utrolig godt å få ladet batteriene litt, skravle, spise god mat( man ikke har laget selv😋) slippe oppvask osv osv. Og SÅ godt å komme hjem igjen til småttisene❤️ Kos deg på tur😊

Anonymkode: d6e23...d7a

• Liker 1
Skrevet

Tenk på kvalitetstiden ungene får med far da! :) hvorfor er det bare mor som kan gi ungene god omsorg over flere dager? Ingen reagerer på at far drar bort. Jeg hadde lett reist, stoler såppas på at samboer kan ta godt nok vare på barnet. 

Anonymkode: 59653...26c

• Liker 22
Skrevet

På tide å kutte navlestrengen.... faren er jo til og med hjemme med barna, så her må du bare kaste deg ut i det og nyte å være kun «Anne» og ikke mamma.

Anonymkode: 9f3c7...b0e

• Liker 20
Skrevet

Barnet skal være med faren! Herrefred kvinne - det er jo ikke som om du forlater ham til hvemsomhelst!

Klipp navlestrengen, for begge sin skyld og GOD TUR!

• Liker 23
Skrevet

Nok en gang: forstår deg godt, ts. Og jeg ville ikke ha reist 😊

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi forstod det altså

*prisenforåretsmamma*

Anonymkode: e840f...a0b

• Liker 20
Skrevet

Dra på tur! Kos deg masse! Barna har bare godt av alenetid med far! 

Tenk deg at det blir slutt, og dere har 50/50 omsorg. Da ser du barna sjeldnere enn det hele tiden, og barna har det fortsatt bra. Nå skal du være borte EN gang. Kos deg! Dette trenger du ikke å ha dårlig samvittighet for!

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi forstod det altså

*prisenforåretsmamma*

Anonymkode: e840f...a0b

Jøss, er det noe å latterliggjøre? Jaja. Poenget er at det blir mange svar av "dra og kos deg", når det ts antyder er at hun har lyst til å bli hjemme. Og hun lurer på om det er noen som forstår dette. Noe det er mange som ikke gjør. Det har ingenting med å være noen "årets mamma" å gjøre. Det handler om hva en føler for og hva en har lyst til. Ja, barnet har faren sin og vil sikkert bli like godt tatt vare på av han som av mamma'n. Og har hun behov for å reise bort så synes jeg hun bør gjøre det. Men det er ikke det hun spør om. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, er det noe å latterliggjøre? Jaja. Poenget er at det blir mange svar av "dra og kos deg", når det ts antyder er at hun har lyst til å bli hjemme. Og hun lurer på om det er noen som forstår dette. Noe det er mange som ikke gjør. Det har ingenting med å være noen "årets mamma" å gjøre. Det handler om hva en føler for og hva en har lyst til. Ja, barnet har faren sin og vil sikkert bli like godt tatt vare på av han som av mamma'n. Og har hun behov for å reise bort så synes jeg hun bør gjøre det. Men det er ikke det hun spør om. 

Så da måtte du skrive det samme 2 ganger, fordi de aller fleste ikke er enig med deg?

Anonymkode: eb380...75f

• Liker 7
Skrevet

Kan jo hende det føles verre for deg enn barnet?

Dersom du ikke har vært nater hønemor, og ikke latt ungene knytte seg til far, så går det nok helt fint. :) 

Anonymkode: bb6c2...64b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 2 åring som skal reise med faren til hjemlandet og besøke familien i 1 uke. Kan ikke si jeg gleder meg men det er nok verst for meg . Barnet er jo hos sin far og familie , ikke hos tilfeldige folk. Altså far er jo like viktig som meg.   

Anonymkode: 30add...740

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg veldig godt TS. Jeg hadde nok ikke dratt hvis jeg kjente det ble helt feil for meg og jeg ikke måtte. Det finnes noe veiledende info om hvor lenge det er greit å være borte fra et barn i forhold til hvor gamme barnet er. Mener jeg fikk info om dette på helsestasjonen. Og tror det var noe sånt som 1mnd i barnets alder er lik 1 time borte fra barnet. For jeg husker når mi var 2 år og jeg skulle være borte i to netter fra morgen første dag til kveld siste dag, så ble det egentlig for lenge, men jeg måtte, så jeg gjorde det, men husker jeg slet med tanker om hva det gjorde med den lille som ikke skjønte hvorfor jeg var borte så lenge, og hun var hos venner ikke med faren. Du kan jo sjekke opp disse veiledende anbefalingene og se hvordan det faller ut for deg, og hva du tenker da. 

Anonymkode: e3a96...83d

Skrevet (endret)

Barna har veldig godt av å erfare at hverdagen går videre selv om mor ikke er tilgjengelig 24/7. De skal jo også være hjemme i sitt kjente miljø, og med faren. Ikke overfør din separasjonsangst til dem, men se på denne turen som en gyllen mulighet til sunn selvstendighetstrening for dem.  Klart du vil savne barna når du ikke er vant med å være borte, men voksne har godt av nye impulser hvor de ikke "bare" er mamma. 

Endret av Kitcat
  • Liker 8
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da måtte du skrive det samme 2 ganger, fordi de aller fleste ikke er enig med deg?

Nei, kranglefanten ;) Du trekker visst ut det som passer deg best. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg veldig godt TS. Jeg hadde nok ikke dratt hvis jeg kjente det ble helt feil for meg og jeg ikke måtte. Det finnes noe veiledende info om hvor lenge det er greit å være borte fra et barn i forhold til hvor gamme barnet er. Mener jeg fikk info om dette på helsestasjonen. Og tror det var noe sånt som 1mnd i barnets alder er lik 1 time borte fra barnet. For jeg husker når mi var 2 år og jeg skulle være borte i to netter fra morgen første dag til kveld siste dag, så ble det egentlig for lenge, men jeg måtte, så jeg gjorde det, men husker jeg slet med tanker om hva det gjorde med den lille som ikke skjønte hvorfor jeg var borte så lenge, og hun var hos venner ikke med faren. Du kan jo sjekke opp disse veiledende anbefalingene og se hvordan det faller ut for deg, og hva du tenker da. 

Anonymkode: e3a96...83d

Virker riktig. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri ha reist. Sønnen min ville savnet meg sårt og jeg ville ha savnet han. Jeg ville bare telt ned timene til jeg kunne reist hjem igjen. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kranglefanten ;) Du trekker visst ut det som passer deg best. 

Eh, jo Du sa det to ganger. Holdt det ikke å skrive en gang at du ikke ville reist? Føler du meningen din veier tyngre ved å gjenta deg selv?

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo Du sa det to ganger. Holdt det ikke å skrive en gang at du ikke ville reist? Føler du meningen din veier tyngre ved å gjenta deg selv?

Nei, men du siterer meg så ofte, at nå sitter den vel som spikret! Du kan jo heller si til ts hva du tenker omkring det hun spør om.

Skrevet

Ja, jeg skjønner deg, men tenker også dette må være en god anledning til å la far styre skuta en helg. Jeg kjente også mer på det første gang jeg reiste fra mitt barn nr to, sikkert fordi småsøsken ofte virker mer sårbare når de sammenlignes med eldre søsken. Min nr to var også mye mer mammadalt enn den eldste. Men det var veldig bra for hans forhold til faren å ha litt alenetid med ham også. Og for min del var det fantastisk den gangen jeg dro på helgetur når han var 2. Kunne sove godt og lenge og virkelig lade batteriene. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...