AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Jeg og barnets far er litt bekymret for jenta vår på seks år. Hun har de siste par årene blitt større og større, og kan dessverre nå kalles overvektig. Hun har etter å ha begynt på skolen fått et par kommentarer om vekten sin, noe hun synes er sårt. Hun kommenterer i tillegg ofte at hun synes hun er tykk. Det jeg synes er vanskelig i denne saken, er at jeg synes ikke kostholdet er ille. Kanskje vi må gjøre et par justeringer, kanskje spesielt middag. Søtsaker er forbeholdt helg, hun drikker vann og melk (skummet/ekstra lett) til drikke som regel. I helga får hun sukkerfri saft. Hun får aldri loff. Lite glad i brødskive så jeg pleier å kjøpe polarbrød (grovt) eller havrebrød som er det eneste brødet hun liker. Vi har syndet litt på prim på brødskiva, men da kjøper jeg lettprim. Prim er forbeholdt en sjelden gang nå. I matpakka på skolen har hun alltid med frukt og grønt. Sender med grove wraps og Skyr (uten sukker av og til). Hun går over 1,2 km hver dag til skolen og er med på idrett en dag per uke. Skjønner ikke hva vi gjør feil. Storesøsknene er slanke. Mannen var kanskje litt lubben som barn, men i ikke i like stor grad som henne. Hva bør vi gjøre? Vil helst ikke diskutere vekten hennes med henne til stede foran helsesøster eller lege heller... Anonymkode: 55cc4...4b6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Hmm https://www.familieverden.no/helse/hva-gjor-du-om-barnet-er-overvektig/ Anonymkode: 2b47e...589
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 Tror deg på dette med kostholdet. Du kan jo ta en time hos fastlegen deres uten datteren din. Så får du snakket ordentlig rundt alt dette du lurer på. Trasig at man forventer at alle mennesker skal gå inn i en bestemt størrelse. Vi er tross alt ulikt bygd i utgangspunktet. Anonymkode: 1cb78...401 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 Jeg ville nok ha gått kostholdet litt etter i sømmene. Kan det være at hun inntar mange mellommåltid i løpet av dagen, slik at kaloriinntaket totalt sett blir for stort? Eller spiser for store porsjoner ved måltid? Hvis det er det siste så ville jeg nok ha laget litt mindre middag for eksempel, slik at alle i familien bare får en porsjon hver, fremfor å fortelle henne at hun får ikke mer fordi hun ikke har bruk for det. Ellers tenker jeg at barn i den alderen gjerne vokser litt utover, før de igjen skyter i været og blir smalere. Og slik fortsetter det til tenårene. Men nå vet jeg ikke hvor overvektig datteren deres er. Anonymkode: 89d68...aeb 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 Kjenner mange som var tjukke som barn men som ble tynne i puberteten. Men jeg som var tynn som barn ble tjukk i puberteten. Vi er alle forskjellig og det du børe lære barnet er å være glad i og respektere seg selv uansett. Er du bekymret for helsen så må du selvsagt ta det med lege. Anonymkode: 6a47b...f22 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 I 6-års alderen? Hadde en i klassen på barneskolen, hun forble overvektig uten at jeg vet hvordan hun er i dag, men var stor etter puberteten. Ellers, at du tør å gi hu sukkerfri saft :o Anonymkode: 64ede...c11
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 Se på totalt kaloriinntak per dag. Spiller ingen rolle om man spiser sunt, dersom man spiser for mye totalt sett. Jeg var ganske rund da jeg var liten. Grunnen til det var ikke maten, men mengden. Jeg forsynte meg ofte to ganger til middag fordi jeg syntes middag var så godt og ikke fordi jeg var mer sulten. I tillegg spiste jeg ofte noen ekstra skiver etter kvelds. Sa jeg var mer sulten for å sleppe å legge meg;) Anonymkode: 0867f...6eb 4
Lill3My Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 Vil bare tipse om denne ukas podcastepisode fra Treningspodden siden denne uka handler en del om overvekt hos barn og hvordan dette kan følgje med videre i livet. Kanskje nyttig å lytte til? 😃
Ulrikke Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 Datteren min var tynn fram til hun gikk i 2.klasse ca. Da la hun på seg. Ikke nok til at hun SÅ veldig overvektig ut, men hun ble liksom aldri kvitt "barnemagen" som syntes uten klær. Da hun ble veid på skolen i 4.(?) klasse sa helsesøster at vi måtte følge med for i forhold til sist veiing (som jeg ikke husker når var) hadde vekten økt mer enn høyden. Vi så det samme, men skjønte ikke helt hvordan vi skulle gripe det an. Hun spiste ikke spesielt mye, ikke "tomme" kalorier som saft, brus, kjeks osv i det hele tatt, var aktiv - ja, du skjønner greia... Hvordan vokser datteren din, TS? Her var det sånn at hun aldri fikk noen såkalt vekstspurt. Hun vokste jevnt og trutt noen cm i året, men aldri mye. Hun var lavest i klassen, for eksempel, i mange år. Far og jeg er normalt høye (mellom 170 og 180 begge to), så hun er ikke forventet å bli veldig liten. Det som skjedde her, var at hun var LITT i overkant (som sagt, uten å være tydelig overvektig, men hun hadde ikke den kleshengerfasongen som en del av venninnene har hatt hele veien) fram til hun fylte 12. Da begynte hun å vokse. Og vips hadde hun vokst over 5 cm og samtidig gått NED i vekt. Uten at vi hadde gjort noen andre endringer enn de vi gjorde flere år tidligere. Passet på at det hun spiste var sunt, de få gangene vi feks hadde pølser begrenset vi henne i mengde. Hun trente minst 3 ganger i uka i flere år før dette snudde, samtidig som hun var aktiv med å gå tur med hundene, bodde på trampolina, syklet overalt hun skulle selv osv. Jeg sjekket kaloriinnhold i smug og passet på at hun ikke overskred det anbefalte, men uten å sette henne på sparebluss (telte jo ikke ned til minste kalori, men hadde en viss oversikt). Nå har det gått et år siden det snudde, og vi er jo veldig klar over at det kan snu tilbake når hun slutter å vokse i høyden. Men vi har måttet kjøpe mindre bukser (altså smalere i livet) og dette har hun jo kommentert selv, at buksene har blitt for store. Før ble de jo alltid for små, hun lurte på hvordan jeg hadde vasket dem osv. Da snakket jeg med henne på en ordentlig måte fordi hun er såpass stor, om hva som hadde skjedd med kroppen hennes. Hun hadde jo merket det selv på andre ting, hun hatet gensere/treningstopper som satt tett inntil før, nå bruker hun de samme som var lagt bort og synes de er helt ok, for eksempel. Nå vet jeg ikke HVOR overvektig datteren til TS er. Dersom det er mye ville jeg tatt kontakt med helsesøster eller fastlege uten barnet i første omgang. Kanskje de har noen tips som dere ikke har tenkt på. Hvor aktive er dere i det daglige? Vi erfarte at vi kunne være flinkere i det daglige, bare si at "nå skal vi gå en tur", ikke spørre - også var vi ute en times tid. Da oppfordret jeg til opp og ned i grøfta, prøve å klatre i trærne osv. Vi dro i svømmehallen i flere timer nesten hver helg, skitur, slalåm, osv. Denne ekstra vekten hemmet henne aldri motorisk, hun har alltid vært god der, men jeg følte at vi måtte bidra til enda mer aktivitet. Det med å være aktiv i det daglige er jo bra for oss voksne også! Sjekk daglig kaloribehov og tenk litt over hvor mye det hun spiser faktisk inneholder. Jeg gjorde det selvfølgelig i smug, men det hjalp meg litt til å se hvor de skjulte "bombene" lå. Lag sunne middager uten mye saus og fett. Bruk grov pasta. Det er ikke færre kalorier, men det metter mer og varer lenger. Noe annet jeg justerte på var dette med helgene. Innimellom var det litt ekstra både fredag, lørdag og søndag. Da har plutselig halve uka fått "litt ekstra". Ikke heldig! Nå er det lørdag og ferdig med det! Og mengdene er ikke store. Min datter trener nå 4 ganger i uka, pluss gym to ganger i uka på skolen, pluss kamper i helgene. I tillegg må hun sykle dit hun skal det aller meste av tiden, noe som ofte utgjør minst en mil på sykkel pr dag til skole og trening. TS føler sikkert at hun har prøvd "alt". Mye mulig hun har det også, barn er like ulike som voksne! Men det vi vet er jo at overvekt hos barn kan følge barnet gjennom voksen alder. Derfor er det jo viktig å ta tak. Her var det også sånn at søsknene ikke hadde samme utfordring, noe som gjorde det litt ekstra vanskelig å vite hvor man skulle kutte... Men kropper reagerer ulikt på samme mat og inntak, sånn er det bare. Ta kontakt med helsepersonell hvis du føler at du bør få innspill derfra! Det er ingen "skam", tvert i mot! 3
Gjest BearMama Skrevet 20. september 2018 #10 Skrevet 20. september 2018 (endret) Jeg tviler ikke på at maten er sunn, men hun inntar for litt mye av den sunne maten. Mange fokuserer så mye på at kostholdet er sunt og glemmer at man legger like mye på seg av sunn mat som usunn mat. Det koker ned til antalle kalorier per dag og hun spiser mer enn hun trenger om det har bikket fra lubben og valpefett til kategori overvektig. Du nevner også at hun tar litt mer etter far? Kun fordi han var lubben som barn eller er han mer robust i dag også? Tenker på kroppsbygning. Noen er mer petite og «lange muskler» mens ander er mer kompakt med «korte muskler» og da kan har en en tendens til å lettere kunne se tykkere ut. Det vil jo også spille inn på selve utseendet og hun trenger nødvendigvis ikke å være stor pga for mye fett, men av kombinasjonen mer kompakte muskler og bygning. Jeg ville fulgt litt med på mengder mat og mellommåltider. Et sted er det noe som spriker med inntaket. En normal, frisk og aktiv 6åring burde ikke være kategori overvektig om dette dreier seg om rent fett. Hun skal selvsagt ikke vite noe om dette, men jeg ville loggført alt hun spiser i en uke og sett over det med friske øyne. Hver eneste lille detalje. Alt fra antall melkeglass og småsnacks. Går ut i fra at hun ikke har tilgang på penger og butikk til å kjøpe noe dritt i skoletiden slik at dere har oversikt over akkurat hva og hvor mye hun får i seg i lunsjen og mellommåltid. Spiser hun hele matpakken? De fleste blir ganske overrasket over hva de faktisk får i seg om de loggfører detaljert. Slanke som overvektige. De tynne overdriver og de tykke underdriver kalorimengden de får i seg. Når en ser det svart på hvitt går det ofte opp noen lys. Endret 20. september 2018 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #11 Skrevet 20. september 2018 PS Polarbrød er som å spise hveteboller. Anonymkode: 7968a...862 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: PS Polarbrød er som å spise hveteboller. Anonymkode: 7968a...862 Ikke de grove utgavene som polar extreme. De har full pott på grovhetsgradsirkelen Anonymkode: 3e9e8...d28 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #13 Skrevet 20. september 2018 Bytt tallerkenstørrelse. Størrelser på tallerkener i dag,er langt større enn det vi for eksempel hadde på 1970-tallet. Dermed tror man at man spiser lite ( god plass igjen på tallerkenen ), men hvis man hadde fylt opp den samme mengden på en tallerken fra 1970-tallet, så hadde man tydelig sett at man spiser langt mer enn det man tror. Dette er et godt tips både for voksne og barn. Anonymkode: d1bd0...5bb 2
Holille Skrevet 20. september 2018 #14 Skrevet 20. september 2018 Kalorier inn - kalorier ut. Du sier at hun har trening en gang i uka, hvordan er aktivitetsnivået ellers (utenom skoleveg)? Hva med å ta hun med ut i skog og mark/gå tur, hver dag/annenhver dag? Også en fin måte å knytte et sterkere bånd. Husk at frukt er sukker, akkurat som en sjokolade (men ved å spise frukt får man i seg andre næringsstoffer). Hva med å bytte ut frukt med grønnsaker, samt følge med på hvor mye hun spiser (som de andre skriver). Lykke til!:)
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #15 Skrevet 20. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke de grove utgavene som polar extreme. De har full pott på grovhetsgradsirkelen Anonymkode: 3e9e8...d28 Men det kan hende at de inneholder like mye kalorier som hveteboller. Jeg vet i hvert fall at grove wraps inneholder nesten akkurat like mye kalorier som hvite, så 100 gram av dem er rundt 350 kcal (og hver store lefse er på 80 gram eller noe), så der kan man raskt få i seg mye kalorier. Anonymkode: 76c4c...cf4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #16 Skrevet 20. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det kan hende at de inneholder like mye kalorier som hveteboller. Jeg vet i hvert fall at grove wraps inneholder nesten akkurat like mye kalorier som hvite, så 100 gram av dem er rundt 350 kcal (og hver store lefse er på 80 gram eller noe), så der kan man raskt få i seg mye kalorier. Anonymkode: 76c4c...cf4 Nå er det en forskjell på hveteboller kontra grove polarbrød selv om de muligens inneholder lik mengde kalorier pr 100g. Vil tro man må spise betraktelig større mengde hveteboller enn grovt polarbrød for å bli mett, og grove polarbrød gir lengre metthetsfølelse enn hveteboller. En fjert etter inntak av hveteboller og man er like sulten igjen. Dessuten inneholder grovt polarbrød mere fiber og næring enn hveteboller Alle trenger kalorier, og så lenge barnet til Ts foretrekker den grove varianten av polarbrød fremfor vanlig brødskiver så ser jeg virkelig ikke problemet. Barn skal heller ikke aktivt slankes, målet til overvektige barn er at de beholder vekten mens de strekker seg i høyden. Anbefaler Ts å kontakte helsesøster eller annet fagfolk i stedet for å høre på råd her inne av folk med fettfobi, kalorifobi og sukkerangst Anonymkode: 3e9e8...d28 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå