Gå til innhold

Øvelsker som FAKTISK «tar» rumpen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke øvelser føler dere at dere får mest resultater av?!

Jeg selv har ikke vært dedikert lenge nok enda til å se resultater, kun i form av styrke.. Øvelsen jeg blir støl i rumpen av og ikke lårene (som jeg ofte blir når jeg egentlig skal trene rumpe) er hip thrust med 20kg stangen og vektskiver på hver side. Selvfølgelig er det meningen å trene lår også, men kjedelig når jeg ikke «treffer» rumpemusklene skikkelig under trening..

Hvilke øvelser kan dere andbefale av egen erfaring for en litt mer spretten rumpe?😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Bratte fjellturer

-Ellipsemaskin om du kjører tungt nok

-Knebøy (og da må du tørre å legge på litt vekter og ikke gjøre som de andre og ta 40 kilo, for da vil du ikke merke noe, men få god teknikk før du kjører tungt)

- Markløft (skal være så tungt at du ikke greier å ta mer enn 5 reps i gangen, og 5 sett, men NB man MÅ ha god teknikk på markløft, fordi hvis ikke kan det gå skikkelig galt. Om det er 1 mnd eller lengre siden sist man har trent det må man kjøre en teknikkøkt før man legger på tungt. Jeg veier bare 55 kilo og bruker 50-55 kilo når jeg kjører teknikktrening. Etter det går jeg opp på 65-75 kilo, så har du en pekepinn på hva du kan legge på)

Anonymkode: 439ab...385

• Liker 1
Skrevet

Du må aktivere rumpa først. 100 rep sidesteg i knebøyposisjon med strikk over knærne. Evnt glue bridge med strikk. Lavintensitet og høy rep. FOKUS PÅ Å STRAMME!!! 

Anonymkode: 7b620...ca6

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må aktivere rumpa først. 100 rep sidesteg i knebøyposisjon med strikk over knærne. Evnt glue bridge med strikk. Lavintensitet og høy rep. FOKUS PÅ Å STRAMME!!! 

Bare tull. Man må ikke "aktivere" rumpa. Det er en muskel som alle andre muskler og man belaster muskelen om man trener rett. Mye bedre å trene tungt og få repetisjoner enn å drive og tulle med en hel masse reps og ingen vekt. Og jeg har nok en flottere rumpe enn de fleste i dette landet, så jeg vet hva som skal til. 

• Liker 2
Skrevet

Løpe opp trapper

Anonymkode: 0b3df...ce3

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bare tull. Man må ikke "aktivere" rumpa. Det er en muskel som alle andre muskler og man belaster muskelen om man trener rett. Mye bedre å trene tungt og få repetisjoner enn å drive og tulle med en hel masse reps og ingen vekt. Og jeg har nok en flottere rumpe enn de fleste i dette landet, så jeg vet hva som skal til. 

For oss som er lårdominante så må vi faktisk aktivere jo. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tull. Om du er dominant i lårene er rumpa di lat, den vil altså ikke være med på øvelsen i like stor grad om du ikke aktiverer den. Om ting fungerer for deg behøver det da virkelig ikke fungere for andre. 

Selv trente jeg tungt og få reps i flere år uten at rumpa ble strammere. Lårene derimot ble veldig fine. Trente stort sett 3-6 sett med 5 reps i uke 1 og 10 reps i uke 2, så tilbake på uke 1. Nå trener jeg forsåvidt akkurat på samme måte, men jeg varmer opp og aktivere rumpa først. Har aldri hatt penere rumpe. Begynte å aktivere rumpa etter råd fra pt og kiropraktor. 

At du objektivt sett har en penere rumpe enn de fleste i dette landet betyr ikke at du kan trene andre. 

• Liker 3
Skrevet

Utenom de øvelsene som er nevnt synes jeg glute bridge er en veldig god øvelse for å få kontakt med rumpa. Juster avstand mellom føttene og rumpa til du kjenner det i rumpa, og ikke lårene. Kan også kjøre den med ett bein for å gjøre den litt tyngre. :) 

Anonymkode: 7efa5...050

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...