Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer på et relativt hardt master studium hvor det er noe mer matte enn jeg hadde sett for meg. Jeg er omtrent gjennomsnittlig god i matte, da det ikke er min sterkeste side.

Hvordan kommer man seg gjennom matematikk? Er det et fag som må jobbes med hver dag? Hjelper vel ikke å lese de tunge bøkene når det på eksamen er regning? 

Har du erfaring å dele til meg? Motivasjon er 10/10. 

Anonymkode: 2db83...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lærer ikke matte av å lese, det er ihvertfall sikkert. Ja, du bør jobbe mye med oppgaver. Om du gjør litt hver dag eller har et par lange dager i uken på dette, må du jo vurdere selv etter hvordan du føler at du lærer best. Mange synes det er best å holde på litt hver dag. Jeg vil anbefale deg å begynne med gamle eksamensoppgaver faktisk, for da får du bedre innblikk i hva som kreves. Så gjør du selvsagt oppgaver i bøkene, spesielt de som foreleser anbefaler. Benytt deg av kollokviegrupper og veiledning fra foreleser/assistentlærere.

Lykke til! Er du motivert så får du det til. 

Skrevet

Synes man matte er vanskelig må man jobbe med det, mye om man skal ha gode resultater. Du må jo lese pensum for å forstå konseptene, på et såpass høyt nivå er det vel gjerne lite av oppgaver av typen å bare pugge en formel og bruke den. Hva slags matte er det snakk om? Statistikk? Siden det er obligatorisk i graden er det vel noe du må kunne for å utføre masteroppgaven?

Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Du lærer ikke matte av å lese, det er ihvertfall sikkert. Ja, du bør jobbe mye med oppgaver. Om du gjør litt hver dag eller har et par lange dager i uken på dette, må du jo vurdere selv etter hvordan du føler at du lærer best. Mange synes det er best å holde på litt hver dag. Jeg vil anbefale deg å begynne med gamle eksamensoppgaver faktisk, for da får du bedre innblikk i hva som kreves. Så gjør du selvsagt oppgaver i bøkene, spesielt de som foreleser anbefaler. Benytt deg av kollokviegrupper og veiledning fra foreleser/assistentlærere.

Lykke til! Er du motivert så får du det til. 

Dette var gode råd! 

2 minutter siden, Duckie skrev:

Synes man matte er vanskelig må man jobbe med det, mye om man skal ha gode resultater. Du må jo lese pensum for å forstå konseptene, på et såpass høyt nivå er det vel gjerne lite av oppgaver av typen å bare pugge en formel og bruke den. Hva slags matte er det snakk om? Statistikk? Siden det er obligatorisk i graden er det vel noe du må kunne for å utføre masteroppgaven?

Formlene må pugges. Det er mer innen økonomi-matte, algebra relatert. 

Skrevet

Nei, jeg har ikke matte på masteren min. 

Anonymkode: e3891...1a6

Skrevet

Hvis du går inn for å pugge matte, da har du allerede tapt. Nøkkelen til å bli flink i matematikk er å utforske hvorfor en formel er som den er, ikke bare ta den for gitt. Hilsen B.Sc matematikk

Anonymkode: 567c1...3a4

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du går inn for å pugge matte, da har du allerede tapt. Nøkkelen til å bli flink i matematikk er å utforske hvorfor en formel er som den er, ikke bare ta den for gitt. Hilsen B.Sc matematikk

Det du sier er å regne oppgaver som må til?

Skrevet

Ja, studerte Fysikk og Matematikk.

Nå er bare matte et språk og verktøy for å modellere / transformere problemer fra en form til en annen, så det blir lettere om man først ser på problemet, og så finner ut hvordan man kan bruke matematikk til å løse det. Dersom dere har matematikk i studiet, så er det nok en grunn til det. 

Anonymkode: 50f04...56d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier er å regne oppgaver som må til?

Nei, det er ikke det jeg sier, men du må nok det også.

• Liker 1
Skrevet

Studerer selv sivilingeniør og har også mye matte. Min framgangsmåte er først å ta for meg sidene med pensum for den gitte uken, og lese gjennom dette en gang. Finleser det ikke, og om det er noe jeg ikke helt skjønner så går jeg videre. Så begynner jeg med oppgaver, og først da kommer forståelsen.

Regning er det absolutt viktigste. Så mitt tips er å bare sette seg ned med oppgaver, og når det dukker opp noe du sliter med, gå tilbake i boken/spør noen som kan det :)

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i og for seg enig, men det er ikke alltid dette er nødvendig (eller mulig) hvis man ikke tar en master som er direkte matte-relatert. Da må (eller bør, i det minste) man selvsagt skjønne hvorfor formelen er som den er. Men på masternivå i et annet fag enn matte er det ikke alltid nødvendig for å få en helt Ok karakter og også klare seg på masteroppgaven. Nivået er ikke så høyt at det trengs. 

Anonymkode: 3b250...dfd

Skrevet

Løs masse oppgaver! Jeg anbefaler khanacademy, der kan du gå inn og gjøre masse algebra sånn at du får et godt grunnlag til studiet.

Skrevet

Jeg er i og for seg enig, men det er ikke alltid dette er nødvendig (eller mulig) hvis man ikke tar en master som er direkte matte-relatert. Da må (eller bør, i det minste) man selvsagt skjønne hvorfor formelen er som den er. Men på masternivå i et annet fag enn matte er det ikke alltid nødvendig for å få en helt Ok karakter og også klare seg på masteroppgaven. Nivået er ikke så høyt at det trengs. 

Det er dette (uthevet) som er hovedproblemet til mange som sliter med matematikk. De er egentlig ikke spesielt interessert i faget, men jammen forventer de å få en OK-karakter. Det er sånne holdninger som må til livs for at man skal bli bedre i et fag. Det beste utgangspunktet er å utvikle en interesse for faget, og jobbe seg oppover. Sånn var det for meg (og mange andre). Vi ble ikke født matte-"genier" men ble flinkere gjennom utforskning. 

• Liker 1
Skrevet

Det er dette (uthevet) som er hovedproblemet til mange som sliter med matematikk. De er egentlig ikke spesielt interessert i faget, men jammen forventer de å få en OK-karakter. Det er sånne holdninger som må til livs for at man skal bli bedre i et fag. Det beste utgangspunktet er å utvikle en interesse for faget, og jobbe seg oppover. Sånn var det for meg (og mange andre). Vi ble ikke født matte-"genier" men ble flinkere gjennom utforskning. 

Enig i det.

Selvsagt er de færreste født matte-genier, men realiteten er at det er ikke alle som har noen interesse av å bli supergode i matte, og de trenger det heller ikke. De trenger bare lære seg nok til å komme gjennom en master, og i de fleste fag er *ikke* det matte på et svært høyt nivå. Dermed kreves det heller ikke nødvendigvis max innsats. Man trenger ikke bruke all tid på å skjønne hva som ligger bak hver eneste formel, når det kanskje er helt andre fag man burde legge mer energi inn i å lære seg. Det er stor forskjell på en A og en C. A krever stor innsats og forståelse, men det er ikke nødvendigvis tilfellet med en C. Som er en helt Ok karakter. 

Hvis du skulle lure, så har jeg gjort det samme, men på PhD-nivå. Beskrivelsen over dekker det store flertallet i klassen min: Vi var der fordi vi måtte, og var bare måtelig interesserte og generelt frustrerte, fordi statistikk-læreren nok bommet skikkelig på målgruppa. Noe som ikke var så enkelt å skjønne for en lærer som ellers underviste studenter som faktisk studerte siving og lignende fag, og som hadde et helt annet kunnskaps- og interessenivå.

Men i de fleste fag må man legge ned en viss innsats for å komme seg gjennom, og spesielt gjelder det hvis man tar fag som man ikke tar intuitivt. Det var en 3-4 stk som skjønte det intuitivt, vi andre måtte jobbe for å komme oss gjennom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...