AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Jeg trodde at god kondisjon i en aktivitet kunne "overføres" til andre aktiviteter? Er det ikke sånn? Jeg har syklet mye i flere år. Ikke bare til og fra jobb, men også terrengsykling og spinning. Har også drevet med dansing. Men i høst bestemte jeg meg for å begynne med løpetrening, og tenkte å melde meg på et 10 km løp. Visste at jeg ville være stiv, og vet at man bruker andre muskler i løping, men det jeg ikke forventet var at pusten ikke hang med. Jeg hadde min første løpetur i går og klarte ikke jogge mer enn 10 minutter (rolig tempo, fitbit sa 6:15 min/km) før jeg måtte gi meg. Følte meg rett og slett ikke i form kondismessig, og hadde høye puls. Må jeg "begynne helt på nytt"? Anonymkode: b79b5...a1c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Jeg driver mye med blant annet roing og langrenn, og opplever at det absolutt har stor overføringsverdi til løping! Det er ikke så ofte jeg tar en "ordentlig" løpeøkt, men likevel er jeg i stand til å løpe mye lengre og raskere enn tidligere. Jeg løper ikke nok til at det er løpingen i seg selv som har gitt denne fremgangen. Anonymkode: 8d351...db2
Snabeltann Skrevet 5. oktober 2018 #3 Skrevet 5. oktober 2018 Jeg lurer på det samme. Har veldig god utholdenhet i løping, kan holde på i timesvis - men spiller jeg fotball, med mye spurt og stopp får jeg nærmest hjerteinfarkt etter ti minutter!
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2018 #4 Skrevet 5. oktober 2018 På 19.9.2018 den 19.30, AnonymBruker skrev: Jeg trodde at god kondisjon i en aktivitet kunne "overføres" til andre aktiviteter? Er det ikke sånn? Jeg har syklet mye i flere år. Ikke bare til og fra jobb, men også terrengsykling og spinning. Har også drevet med dansing. Men i høst bestemte jeg meg for å begynne med løpetrening, og tenkte å melde meg på et 10 km løp. Visste at jeg ville være stiv, og vet at man bruker andre muskler i løping, men det jeg ikke forventet var at pusten ikke hang med. Jeg hadde min første løpetur i går og klarte ikke jogge mer enn 10 minutter (rolig tempo, fitbit sa 6:15 min/km) før jeg måtte gi meg. Følte meg rett og slett ikke i form kondismessig, og hadde høye puls. Må jeg "begynne helt på nytt"? Anonymkode: b79b5...a1c 3 minutter siden, Snabeltann skrev: Jeg lurer på det samme. Har veldig god utholdenhet i løping, kan holde på i timesvis - men spiller jeg fotball, med mye spurt og stopp får jeg nærmest hjerteinfarkt etter ti minutter! Varmer dere opp tilstrekkelig først? Anonymkode: 26c63...3be
Yme Skrevet 6. oktober 2018 #6 Skrevet 6. oktober 2018 Delvis, men god kondis har mye å gjøre med oksygenopptaket i musklene dine. Hvis du løper på deg god kondis, vil du ikke nødvendigvis ha like gode resultater om du feks setter deg på en romaskin senere, siden du da benytter deg av muskelgrupper som ikke har gått gjennom forandringene som trengs for den typen utholdenhet. Lungekapasiteten din vil være bedre, men musklene i ryggen din, som du bruker når du ror, vil ikke kunne benytte seg av oksygenet like effektivt som musklene du har i beina.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2018 #7 Skrevet 6. oktober 2018 Jeg byttet ut spinning med løping, og følte det som at jeg måtte begynne på nytt igjen, men det gikk fortere fremover enn da jeg som utrent begynte med løping, før jeg gikk over til spinning. Anonymkode: 8aed6...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #8 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg spilte fotball i 9 år og hadde kjempegod kondis på fotballbanen. Så sluttet jeg og begynte med dansing, der slet jeg faktisk med å henge med på ting som krevde god kondis. Hadde sikkert vært verre om jeg ikke hadde trent før i det hele tatt, men likevel. Så av personlige erfaringer ville jeg ha sagt delvis. Anonymkode: 8850a...574
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå