Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en «venninne» som skylder meg et høy sum med penger, vi var ganske gode venninne som havnet i en uheldig situasjon. Lånte henne penger samt betalte husleie for henne. Hver gang jeg spør om å få pengene tilbake kommer hun med en ny unnskyldning. Siste unnskyldingen hennes er nå at SISMO har begynt å tvangstrekke henne 2 ganger i måneden🙄. Ble litt skeptisk til det og begynte å undersøke litt og fant på sismo siden at det er månedligtrekk og ikke 2 ganger som hun sier. Er det noen som veit om de trekker 2 ganger fordi hun går på dagpenger, eller er det månedlig? Er så oppgitt at jeg vil ta henne på løgnene hennes!

Anonymkode: 3ec78...b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lesson learned: ikke lån bort penger du ikke har råd til å tape 

Anonymkode: 79f54...678

• Liker 17
Skrevet

Det var ikke det jeg spurte om! Så om du ikke kan svare på hva jeg spurte om, kan u holde meningen din for deg selv! 

• Liker 2
Skrevet

Ved et månedlig trekk så fordeler de det på utbetalinger ved dagpenger, så ja de trekker to ganger i mnd men ikke dobbelt så mye. De trekker like mye som de ville ha trukket hvis hun hadde en utbetaling. 

Anonymkode: a8139...c74

• Liker 3
Skrevet

På AAP er det vanlig at kreditor trekker to ganger i måneden - de fordeler trekket slik at det ikke skal gå så mye en gang i måneden. Jeg vil tro det samme gjelder dagpenger.

Men at de trekker to ganger betyr ikke at det trekkes mer, bare at det fordeles på en annen måte.

• Liker 3
Skrevet

Ved dagpenger så trekkes det to ganger månedlig ja. Kan hun gi deg litt da, en sum hun ikke merker så mye på selv? Eller har hun sagt du skal få igjen når hun kommer ut i arbeid? Kan hende hun sliter en del, men da bør hun ikke ta i mot penger fra venner hvis hun ikke kan gi igjen.

Skrevet

Du får be henne om å gi deg bittesmå summer fremover? 100,- hver gang?

Hvis du vil beholde vennskapet så kutter du henne ikke ut på grunn av dette men forteller henne hvor mye du trenger disse pengene og at du godt kan få litt hver måned (tilby deg å hjelpe med å sette fast trekk fra konto). 

Hjelp henne også med å gjøre ting som ikke koster penger. Tur med thermokopp og deilig chaitea osv. 

Anonymkode: fda7b...4a0

Skrevet

Går hun på dagpenger har hun nok ikke råd til å betale deg tilbake

Anonymkode: 76146...00a

Skrevet
På 19.9.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har en «venninne» som skylder meg et høy sum med penger, vi var ganske gode venninne som havnet i en uheldig situasjon. Lånte henne penger samt betalte husleie for henne. Hver gang jeg spør om å få pengene tilbake kommer hun med en ny unnskyldning. Siste unnskyldingen hennes er nå at SISMO har begynt å tvangstrekke henne 2 ganger i måneden🙄. Ble litt skeptisk til det og begynte å undersøke litt og fant på sismo siden at det er månedligtrekk og ikke 2 ganger som hun sier. Er det noen som veit om de trekker 2 ganger fordi hun går på dagpenger, eller er det månedlig? Er så oppgitt at jeg vil ta henne på løgnene hennes!

Som sagt over; nå har du lært å ikke låne penger, som du ikke egentlig vil tape.

Tenker du kan se langt etter å få disse pengene tilbake, så sant dere ikke har lagd en kontrakt dere to imellom. For da kunne du ringt en advokat. SISMO trekker bare 1 gang i måneden, men man kan fint avtale med SISMO hvor mye de kan trekke pga lønning og utgifter etc.. Venninnen din vil rett og slett ikke betale deg tilbake. Kjip situasjon, men det er sånn man lærer.

Du kan jo fint konfrontere hun med dette, men tror ikke du kommer langt med det. Da risikerer du bare at dere mister helt kontakt, og da får du ihvertfall ikke sett ei krone. (Noe jeg tviler på at du får sett uansett :)

Skrevet
På 19.9.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Du får finne ut av når hun har utbetalinger og troppe opp på døren hennes de dagene og spør om pengene dine. 

Skrevet

Jeg ville avksrevet de pengene. Hun har ekstremt liten inntekt og gjeld opp til ørene.

Kan du ikke heller godta å få tilbake i en annen form enn kontanter? Kanskje du kan foreslå at hun heller kan gi deg ukentlig massasje i en viss tid. En oljemassje vil løse hennes problem, du får noe tilbake og dere styrker venninneforholdet. vinn-vinn-vinn.

Sismo trekker forresten to ganger dersom man har to utbetalinger i måneden. Dagpenger får man to ganger i måneden.

Anonymkode: 37d63...f79

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hva overskriften har med resten av innlegget å gjøre. Å ikke betale tilbake er ikke det samme som å være utakknemlig. Enten det er viljen eller evnen det står på. 

Dersom det er snakk om et større beløp og hun har veldig dårlig økonomi, skjønner jeg at det er vanskelig for henne. Er det noe håp om at situasjonen bedrer seg i nærmeste framtid? Er det mulig at hun kan tilbakebetale deg litt og litt? 

• Liker 1
Skrevet
På 19.9.2018 den 19.38, AnonymBruker skrev:

Lesson learned: ikke lån bort penger du ikke har råd til å tape 

Anonymkode: 79f54...678

Lett å si, men om noen som står deg nær er i alvorlig knipe og du kan hjelpe, er det ikke så lett å si nei. Men stor forskjell på om man låner bort til nødvendigheter eller til luksusforbruk. 

• Liker 3
Skrevet
På 21.9.2018 den 9.10, O.G. skrev:

Du får finne ut av når hun har utbetalinger og troppe opp på døren hennes de dagene og spør om pengene dine. 

Dagpenger blir betalt ut basert på når man sender meldekort. Meldekortet har man 10 dager på seg til å sende, utbetaling kommer vanligvis to dager senere. Det vil si at det er komplett umulig å forutsi når noen får utbetaling. Man kan få hver 14. dag om man sender til samme tid hver gang, eller med 23 dagers mellomrom, så neste utbetaling 5 dager senere. Beløpet blir uansett det samme.

Skjønner du ikke var helt seriøs, men greit å vite at man til en viss grad styrer utbetalingstidspunkt for dagpenger, tiltakspenger og AAP selv.

Skrevet

Si at hun ikke har noe valg enn å sette opp tvangs trekk til din konto med fast beløp og mnd også. Så får hun ordne penger til andre ting hun trenger fra noen andre. 

Anonymkode: 5eb2c...33a

Skrevet

Fast  beløp pr mnd 

Anonymkode: 5eb2c...33a

Skrevet

Synes ts får mange sure svar. Hvor mye penger er det snakk om, og hvor hvordan er din økonomi, TS? Strakk du deg langt for å låne bort pengene?

Anonymkode: 53c71...61f

Skrevet

meld kravet inn til statens innkrevningssentral. slik at du også får penger hver måned

• Liker 1
Skrevet

Trist dersom du trenger pengene, men hun har jo virkelig ikke noe å betale tilbake med. Synes ikke du skal mase, du kan heller spørre om det når den økonomiske situasjonen bedrer seg for henne. Dersom det er helt uaktuelt for deg synes jeg du kan be om 200 kr i måneden men ikke så mye mer. Hvis dere er gode venner burde du vise sympati for hennes situasjon. Man skal aldri låne bort penger man selv har behov for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...