AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Ja, kan noen hjelpe meg med dette? Er det best å betale ned med sparepenger på bolig lånet mens rentene er lave, eller bør man heller investere de sparepengene i diverse fond? Setter stor hjelp på svar fra folk som har peiling innen dette/økonomi. Anonymkode: a2157...7cd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Setter stor *pris på hjelp, skulle det stå... Anonymkode: a2157...7cd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 Å ikke ha gjeld er bedre enn å ha gjeld. Det er sikkert mange som mener at du heller burde investere fordi renta er lav....men hvis det kommer et krakk (noe som er sannsynlig) så vil du angre på at du ikke betalte ned gjelden. Ingen har noen sinne angret på å ikke ha gjeld. Anonymkode: e8583...327 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 Hvor stort lån har du? Du kan lese forskjellige meninger om saken her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=160 Anonymkode: 54e69...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 Jeg lurer på akkurat det samme. Vi har de siste årene betalt ned ekstra mye på boliglånet. Har tenkt at det er smart å få boliglånet ned mens det enda er et billig lån. Men vurdere nå og også spare litt av beløpet i fond, slik at vi har plassert verdier forskjellige steder. Men hva som er økonlmisk lurest vet jeg ikke... Anonymkode: 3ffd7...146
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #6 Skrevet 19. september 2018 Snakk med en rådgiver i banken, i stedet for å følge råd fra fremmede på internett. Anonymkode: 54e69...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #7 Skrevet 19. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ikke ha gjeld er bedre enn å ha gjeld. Det er sikkert mange som mener at du heller burde investere fordi renta er lav....men hvis det kommer et krakk (noe som er sannsynlig) så vil du angre på at du ikke betalte ned gjelden. Ingen har noen sinne angret på å ikke ha gjeld. Anonymkode: e8583...327 Takk for svar. Hva skjer hvis det blir krakk og evt når tror du krakket skjer? Går renta i været da? Hva hvis jeg lager en avtale om banken med litt lavere fast rente i noen år? Og setter sparepenger i fond? Eller mener du at det beste er å betale ned alt av sparepenger? Det er jo lurt å ha noen sparepenger? Og man kan jo også tjene ekstra på fond over tid? ts Anonymkode: a2157...7cd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #8 Skrevet 19. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på akkurat det samme. Vi har de siste årene betalt ned ekstra mye på boliglånet. Har tenkt at det er smart å få boliglånet ned mens det enda er et billig lån. Men vurdere nå og også spare litt av beløpet i fond, slik at vi har plassert verdier forskjellige steder. Men hva som er økonlmisk lurest vet jeg ikke... Anonymkode: 3ffd7...146 Renten skal jo opp i flere etapper ganske snart da. Anonymkode: 54e69...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #9 Skrevet 19. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor stort lån har du? Du kan lese forskjellige meninger om saken her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786144&page=160 Anonymkode: 54e69...3d8 Jeg vil ikke oppgi hvor stort lån jeg har, men si gjerne hvis du vet om en grense når det er lurt å betale ned kontra investere sparepenger i fond, hvis den finnes. Ts Anonymkode: a2157...7cd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 jeg har hatt nesten 10% avkastning på mine fond siste 12 mnd. Hadde jeg puttet avdrag der istedenfor inn i lånet ville jeg hatt en god slump til overs nå, desverre vet ingen hvordan det vil gå fremover. Anonymkode: 60a4a...dd3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med en rådgiver i banken, i stedet for å følge råd fra fremmede på internett. Anonymkode: 54e69...3d8 Det kan jo finnes folk her, som har peiling...Jeg sjekker jo uansett rundt. Men det kan også være forskjellige synspunkter angående dette i banker, er min oppfatning. det finnes vel ikke bare en fasit her? Ingen vet hvor mye renta går opp, og ingen vet hvor mye man tjener i et fond over tid... Ts Anonymkode: a2157...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #12 Skrevet 19. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Å ikke ha gjeld er bedre enn å ha gjeld. Det er sikkert mange som mener at du heller burde investere fordi renta er lav....men hvis det kommer et krakk (noe som er sannsynlig) så vil du angre på at du ikke betalte ned gjelden. Ingen har noen sinne angret på å ikke ha gjeld. Anonymkode: e8583...327 Ville valgt denne utveien også. Spørsmålet er også hvor kortsiktig du vil "tjene" merkbare summer på fond kontra å betale på gjeld. For å ikke glemme den mentale biten, når fokuset på rente ditt og rente datt er så høyt som det, er det enklere å bli ferdig med det, slippe uroen om "skal jeg ta det ut nå, eller vente" hver gang du leser "nå skal renta øke!", "folk tror renta øker!" osv. Har du nok penger ellers til hverdagen, så holder det. Skal du tyne ut ethvert øre, er det andre ting du kan ta tak i. Anonymkode: 75040...d7b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #13 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg har hatt nesten 10% avkastning på mine fond siste 12 mnd. Hadde jeg puttet avdrag der istedenfor inn i lånet ville jeg hatt en god slump til overs nå, desverre vet ingen hvordan det vil gå fremover. Anonymkode: 60a4a...dd3 Takk for at du deler din erfaring. Mente du at du har tjent 10% ekstra med å ha dine sparepenger i fond? Kan jeg spørre hvilke fond? Mener du at du har brukt opp disse 10% ? Og at hvis du hadde betalt ned lånet, hadde du sittet igjen med mer? Beklager, skjønte ikke helt... ts Anonymkode: a2157...7cd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #14 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan jo finnes folk her, som har peiling...Jeg sjekker jo uansett rundt. Men det kan også være forskjellige synspunkter angående dette i banker, er min oppfatning. det finnes vel ikke bare en fasit her? Ingen vet hvor mye renta går opp, og ingen vet hvor mye man tjener i et fond over tid... Ts Anonymkode: a2157...7cd Det har du rett i. Hvor stor rentestigning takler du? "Torsdag går trolig renta opp – så mye dyrere blir boliglånet ditt. – En økning i boliglånsrenta på 0,5 prosentpoeng tilsvarer en omtrentlig økning i rentekostnader på 5.000 kr per år, for hver million du har i boliglån." https://www.op.no/nyheter/okonomi-og-naringsliv/bank-finans-og-forsikring/torsdag-gar-trolig-renta-opp-sa-mye-dyrere-blir-boliglanet-ditt/s/5-36-646562 Anonymkode: 54e69...3d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #15 Skrevet 19. september 2018 10% utbytte fra aksjesparing er jo "ingen ting", med tanke på hvor høy inflasjonen er pr år. Anonymkode: 54e69...3d8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #16 Skrevet 19. september 2018 https://www.op.no/nyheter/okonomi-og-naringsliv/bank-finans-og-forsikring/torsdag-gar-trolig-renta-opp-sa-mye-dyrere-blir-boliglanet-ditt/s/5-36-646562 Anonymkode: 54e69...3d8 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #17 Skrevet 19. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har du rett i. Hvor stor rentestigning takler du? "Torsdag går trolig renta opp – så mye dyrere blir boliglånet ditt. – En økning i boliglånsrenta på 0,5 prosentpoeng tilsvarer en omtrentlig økning i rentekostnader på 5.000 kr per år, for hver million du har i boliglån." https://www.op.no/nyheter/okonomi-og-naringsliv/bank-finans-og-forsikring/torsdag-gar-trolig-renta-opp-sa-mye-dyrere-blir-boliglanet-ditt/s/5-36-646562 Anonymkode: 54e69...3d8 Takk for svar. Mener du at renta går opp imorgen? Anonymkode: a2157...7cd
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #18 Skrevet 19. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du deler din erfaring. Mente du at du har tjent 10% ekstra med å ha dine sparepenger i fond? Kan jeg spørre hvilke fond? Mener du at du har brukt opp disse 10% ? Og at hvis du hadde betalt ned lånet, hadde du sittet igjen med mer? Beklager, skjønte ikke helt... ts Anonymkode: a2157...7cd Vedkommende har hatt 10% avlastning på fondene, mens boliglånet kanskje har 2,2% rente. Så kommer skattefordel og beskatning av gevinst på fondet hvis man tar den ut i tillegg, men for vedkommende ville det lønnet seg økonomisk å sette de ekstra pengene i fond i stedet for på lånet - i år. Neste år vet ingen noe om. Selv gjør vi litt begge deler: Betaler ned boliglånet raskt, og sparer i fond i tillegg. Men nå har vi ganske romslig økonomi. Hadde den vært trang, hadde vi nok prioritert boliglånet høyere. Anonymkode: 29850...d43 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #19 Skrevet 19. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Mener du at renta går opp imorgen? Anonymkode: a2157...7cd Jeg mener ingen ting om det. Jeg siterte kun det jeg har lest: "Blant folk med boliglån tror nesten halvparten at boliglånsrenta skal opp minst et halvt prosentpoeng i løpet av det kommende året. Ingen i vår del av landet tror på lavere rente. – Dette stemmer bra med hva vi også antar, sier direktør for personmarkedet i SpareBank 1 BV, Lasse Olsen. Vi tror på en renteøkning på rundt 0,25 prosentpoeng ut dette året – og tror den kan komme til å stige ytterligere 0,5 prosentpoeng i løpet av neste år."https://www.op.no/nyheter/okonomi-og-naringsliv/bank-finans-og-forsikring/torsdag-gar-trolig-renta-opp-sa-mye-dyrere-blir-boliglanet-ditt/s/5-36-646562 Anonymkode: 54e69...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #20 Skrevet 19. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende har hatt 10% avlastning på fondene, mens boliglånet kanskje har 2,2% rente. Så kommer skattefordel og beskatning av gevinst på fondet hvis man tar den ut i tillegg, men for vedkommende ville det lønnet seg økonomisk å sette de ekstra pengene i fond i stedet for på lånet - i år. Neste år vet ingen noe om. Selv gjør vi litt begge deler: Betaler ned boliglånet raskt, og sparer i fond i tillegg. Men nå har vi ganske romslig økonomi. Hadde den vært trang, hadde vi nok prioritert boliglånet høyere. Anonymkode: 29850...d43 Takk for svar. Jeg har null peiling på fond. Hvordan vite hvilke fond jeg bør sette sparepengene mine i? Og hva betyr skattefordel og beskatning på fondet? Gjelder dette alle fond? Kan det være en idé å binde renta i noen år ( da vil renta være litt lavere enn nå ), og investere sparepengene mine i fond? ts Anonymkode: a2157...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå