AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Hei. Et spørsmål som er stilt mange ganger, men er veldig usikker her. Ser jo at det er varslet at renten vil gå opp flere ganger de neste årene, og første renteoppgang vil være allerede i morgen. For øyeblikket har vi valgt flytende rente på boliglånet vårt. Flyttende rente - 2.01% effektiv Fastrentelån 3 år - 2.37% effektiv Fastrentelån 5 år - 2.73% effektiv Fastrentelån 10 år - 3.19% effektiv Vil det lønne seg? Jeg er i fast jobb nå, men min samboer er fortsatt student og er ikke ferdig utdannet før om nærmere to og et halvt år. Kan det dermed lønne seg å binde for tre år? Vi har ikke tøyet strikken helt på lånet vårt, så vi tåler en renteøkning. Er det alternativ smartere å sette enn "fiktiv" høyere rente for seg selv der man setter av penger (som om renten f. eks var 3%) og dermed bygger opp en buffer til fremtidige renteøkninger, nesten på samme måte som om man har fastrente? Anonymkode: 41fac...faa
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det alternativ smartere å sette enn "fiktiv" høyere rente for seg selv der man setter av penger (som om renten f. eks var 3%) og dermed bygger opp en buffer til fremtidige renteøkninger, nesten på samme måte som om man har fastrente? Dette alternativet er det beste. Det er i alle fall min mening, og jeg vet at Gud Hallgeir Kvadsheim også har anbefalt denne metoden fremfor å binde renten i banken. Anonymkode: 3213e...2b1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Et spørsmål som er stilt mange ganger, men er veldig usikker her. Ser jo at det er varslet at renten vil gå opp flere ganger de neste årene, og første renteoppgang vil være allerede i morgen. For øyeblikket har vi valgt flytende rente på boliglånet vårt. Flyttende rente - 2.01% effektiv Fastrentelån 3 år - 2.37% effektiv Fastrentelån 5 år - 2.73% effektiv Fastrentelån 10 år - 3.19% effektiv Vil det lønne seg? Jeg er i fast jobb nå, men min samboer er fortsatt student og er ikke ferdig utdannet før om nærmere to og et halvt år. Kan det dermed lønne seg å binde for tre år? Vi har ikke tøyet strikken helt på lånet vårt, så vi tåler en renteøkning. Er det alternativ smartere å sette enn "fiktiv" høyere rente for seg selv der man setter av penger (som om renten f. eks var 3%) og dermed bygger opp en buffer til fremtidige renteøkninger, nesten på samme måte som om man har fastrente? Anonymkode: 41fac...faa Kan jeg spørre hvilken bank dette er? er dere under 34 (startlån eller hva det heter) eller har lån på over 2 mill siden dere har så lav rente? Har effektiv flytende rente på 2.38, med lånegrad på 70%., vurderer å bytte bank. Men alle bankene jeg har sett med så lav rente gir bare den renten til de med 2mill og mer i lån. Anonymkode: 5f433...b64
Tingelling Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Vi har mye huslån,type 5 gangen,og besluttet å binde halve lånet på 5 år. Bare det utgjorde 1000kr økning hver måned på lånet. Så det viser at mange er veldig sårbar for renteøkning hvis man har litt lån. Når vi valgte halve lånet,er det for å ha fleksibilitet til å kunne nedbetale ekstra på lånet eller ha muligheten å ta opp ekstra på huser hvis noe veldig dyrt plutselig skulle skje. se hva deres smertegrense er. Fastrentene er historisk veldige lave idag,og vi vil neppe få noen lavere renter enn dette.så man kan liksom ikke tape så veldig mye enn 0,6%, som er differansen mellom fast og flytende rente idag på 5 år i vårt tilfelle. Pluss gebyrene selvfølgelig hver måned. hvis dere har selvkontroll,kan det være et alternativ å sette av penger som en økt rente på f.eks 4 % vil utgjøre,og ta fra denne når renta øker. Alternativt kunne dere gjort som oss,når vi kjøpte huset for 3 år siden,valgte vi å betale huslånet ned på 25 år,og ikke 30 år som banken først foreslo. Da har vi betalt litt mer ned mens rentene er lave,og har en buffer hvor vi kan sette opp nedbetalingstiden hvis renta plutselig skulle gå veldig opp slik som i 2006/2007.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilken bank dette er? er dere under 34 (startlån eller hva det heter) eller har lån på over 2 mill siden dere har så lav rente? Har effektiv flytende rente på 2.38, med lånegrad på 70%., vurderer å bytte bank. Men alle bankene jeg har sett med så lav rente gir bare den renten til de med 2mill og mer i lån. Anonymkode: 5f433...b64 Er medlem av akademikerne, som har veldig gode avtaler med Danske Bank. Har derfor ekstra gunstig boliglån. Anonymkode: 41fac...faa
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilken bank dette er? er dere under 34 (startlån eller hva det heter) eller har lån på over 2 mill siden dere har så lav rente? Har effektiv flytende rente på 2.38, med lånegrad på 70%., vurderer å bytte bank. Men alle bankene jeg har sett med så lav rente gir bare den renten til de med 2mill og mer i lån. Anonymkode: 5f433...b64 Jeg har 1,5 mill i lån, er i femtiårene, og fikk nettopp (nå tidligere i september) en rente på 1,97% hos Dinbank.no, som Sparebanken Øst står bak. Effektiv rente er 1,99%. Den vil vel gå opp, men det var det jeg fikk til å begynne med nå. Anonymkode: 78007...d71 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har 1,5 mill i lån, er i femtiårene, og fikk nettopp (nå tidligere i september) en rente på 1,97% hos Dinbank.no, som Sparebanken Øst står bak. Effektiv rente er 1,99%. Den vil vel gå opp, men det var det jeg fikk til å begynne med nå. Anonymkode: 78007...d71 Tillegg til innlegget mitt ovenfor: jeg har belåningsgrad på ca 55% på leiligheten Anonymkode: 78007...d71
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Et spørsmål som er stilt mange ganger, men er veldig usikker her. Ser jo at det er varslet at renten vil gå opp flere ganger de neste årene, og første renteoppgang vil være allerede i morgen. For øyeblikket har vi valgt flytende rente på boliglånet vårt. Flyttende rente - 2.01% effektiv Fastrentelån 3 år - 2.37% effektiv Fastrentelån 5 år - 2.73% effektiv Fastrentelån 10 år - 3.19% effektiv Vil det lønne seg? Jeg er i fast jobb nå, men min samboer er fortsatt student og er ikke ferdig utdannet før om nærmere to og et halvt år. Kan det dermed lønne seg å binde for tre år? Vi har ikke tøyet strikken helt på lånet vårt, så vi tåler en renteøkning. Er det alternativ smartere å sette enn "fiktiv" høyere rente for seg selv der man setter av penger (som om renten f. eks var 3%) og dermed bygger opp en buffer til fremtidige renteøkninger, nesten på samme måte som om man har fastrente? Anonymkode: 41fac...faa Tror ikke noe av det der vil lønne seg. Jeg har 20 års fastrente på 2,5% Anonymkode: 14404...c10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #10 Skrevet 20. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke noe av det der vil lønne seg. Jeg har 20 års fastrente på 2,5% Anonymkode: 14404...c10 hvilken bank? Anonymkode: 5f433...b64
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #11 Skrevet 20. september 2018 Jeg gikk akkurat over til rammelån fordi jeg heller vil ha litt penger å rutte med nå som ungene er halvstore og fortsatt bor hjemme enn om 5-6 år når jeg egentlig ville vært gjeldfri. Da betaler jeg inn så mye som mulig når jeg kan, og har selvfølgelig alt av sparepenger kjørt inn slik at lånet er lavest mulig, og så kan jeg ta penger ut igjen når det trengs til ferier ol. Målet er selvfølgelig fortsatt at lånet skal gå nedover, men at det skal være fleksibelt, og blir det stående er det ikke verdens undergang når det er såpass lite igjen uansett. Har 2,26 i rente, kun 0,15 mer enn jeg hadde med flytende, men den diffen sparer jeg inn ved at alt av midler nå står i kredittrammen når de ikke er i bruk, har kun 240.000 jeg betaler rente av akkurat nå, kontra 310.000 før. Har makset rammen (måtte uansett ha over 1 mill.) og har lekt med tanken om å sette en del over i fond, men det viktigste er å sove godt om natta. Å investere med lånte penger, selv om de er sikret i min bolig, er litt skummelt, så vi får se (sparer til ungene i fond hver mnd. uansett og har satt pensjonssparingen fra jobb på høy aksjeandel). Anonymkode: 96d6c...535
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 Ingenting er gratis her i livet. Når bankene tilbyr fastrentelån, og setter rentene for dem, har de allerede regnet seg frem til at de med høy sannsynlighet vil tjene penger på det over tid. Altså vil du med høy sannsynlighet tape på det over tid. Du kan selvfølgelig være heldig, men det er svært lite sannsynlig at du har fått øye på noen fremtidige konjunktursvingninger som ikke bankene er fullstendig klar over fra før, og har tatt med i beregningen.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #13 Skrevet 20. september 2018 Jeg har Husbank lån på 2 millioner (ingen EK) på effektive 2.75% i 10 år. Nå er jeg på AAP (skal søke 50% ufør etterhvert) og da går dette akkurat det de første 2 åra. Jeg har bundet renta for nattesøvnens del. Jeg vet hva renta var på 80-tallet og jeg vet den skal opp nå. Jeg regner med at jeg vinner på dette. Jeg har lave utgifter strøm (vannbåren varme) ingen bil (ikke utgifter bensin) og ingen barn. Så når lønningene går opp på grunn av økte levekostnader, vil jeg gå i overskudd sammenlignet med veldig mange andre. Så etterhvert kan jeg spare nok og betale ned lenge nok til å flytte lånet over til en vanlig bank. Jeg har rigga meg for en EK på nær 1 million om 10 år, når jeg skal oppgradere. Men vi får se. Jeg er også veldig spent på inflasjonen i de neste åra. Anonymkode: fb44b...df7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #14 Skrevet 20. september 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: hvilken bank? Anonymkode: 5f433...b64 Ikke tro alt du leser her. Anonymkode: 60e49...c1f
Eliza Doalot Skrevet 20. september 2018 #15 Skrevet 20. september 2018 Fastrentelån er sjeldent lønnsomt rent økonomisk, da bankene priser inn den forventede renteøkningen. Fastrentelån bør sees på på som en forsikring. Dersom du vil få betalingsproblemer i perioder med høyere rente bør du velge fastrente.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #16 Skrevet 20. september 2018 6 minutter siden, Eliza Doalot skrev: Fastrentelån er sjeldent lønnsomt rent økonomisk, da bankene priser inn den forventede renteøkningen. Fastrentelån bør sees på på som en forsikring. Dersom du vil få betalingsproblemer i perioder med høyere rente bør du velge fastrente. Men er vi ikke i en litt spesiell situasjon nå da, der rentene har vært unaturlig lave i 10 år. Da jeg eide leilighet på begynnelsen av 2000-tallet var renta mi på 4.5%, nå har jeg fastrente på 2.75%. Jeg tror rentene skal opp på normalt nivå frem til neste krise. Men for all del, neste krise kan komme i morgen den. Anonymkode: fb44b...df7
Eliza Doalot Skrevet 20. september 2018 #17 Skrevet 20. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er vi ikke i en litt spesiell situasjon nå da, der rentene har vært unaturlig lave i 10 år. Da jeg eide leilighet på begynnelsen av 2000-tallet var renta mi på 4.5%, nå har jeg fastrente på 2.75%. Jeg tror rentene skal opp på normalt nivå frem til neste krise. Men for all del, neste krise kan komme i morgen den. Anonymkode: fb44b...df7 Så vidt jeg har fått med meg i dag, er det vel antydet en styringsrente på 4% i 2021. Jeg tror likevel bankene har bedre forutsetning for å spå den renten, enn de fleste andre. Bankene ønsker jo ikke å stille seg i en posisjon hvor de taper penger på utlånene sine. Det betyr selvsagt ikke at de aldri beregner feil, men jeg mener det er fornuftig å forutsette at et fastrentelån vil bli dyrere, og gjøre vurderingen ut i fra det.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #18 Skrevet 20. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hvilken bank? Anonymkode: 5f433...b64 Husbanken. Anonymkode: 14404...c10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #19 Skrevet 20. september 2018 5 timer siden, Eliza Doalot skrev: Fastrentelån er sjeldent lønnsomt rent økonomisk, da bankene priser inn den forventede renteøkningen. Fastrentelån bør sees på på som en forsikring. Dersom du vil få betalingsproblemer i perioder med høyere rente bør du velge fastrente. Var det jeg gjorde. Nå har jeg 20 bekymringsfrie år med nøyaktig det samme beløpet å betale hver mnd. Mens vi hvert år får flere prosent lønnsstigning, fortsetter lånet å være det samme i laaaaang tid;.) Slik sett får jeg mer og mer å rutte med hver mnd hvert år. Skal tro hvor mange prosent lønnen har steget til i 2028 osv😎? Anonymkode: 14404...c10
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #20 Skrevet 20. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Var det jeg gjorde. Nå har jeg 20 bekymringsfrie år med nøyaktig det samme beløpet å betale hver mnd. Mens vi hvert år får flere prosent lønnsstigning, fortsetter lånet å være det samme i laaaaang tid;.) Slik sett får jeg mer og mer å rutte med hver mnd hvert år. Skal tro hvor mange prosent lønnen har steget til i 2028 osv😎? Anonymkode: 14404...c10 Her har vi tatt høyde for grunnlegende økonomi om inflasjon, ja! Anonymkode: 07c45...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå