Gå til innhold

Søsken som leker lite sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har ett spørsmål til dere småbarnsforeldre. Vi har to barn. Det ene er 4 år det andre 1 år. Til dere som har lignende: 

Leker deres barn sammen? Hos oss er det svært lite. Minsten er interessert i det storebror holdr på med, mens storebror stort sett ikke vil. Han vil ikke at minsten skal ødelegge hvis han f. Eks holder på med lego, pusler eller biler. 

De leker så å si aldri sammen. Storebror kan tulle med minsten noen ganger men det er sjeldent. Noen ganger liker han å bare være sammen med han, f.ejs inn på rommet, men igjen de leker ikke sammen. 

Virker som at storebror ikke er så interessert siden han er så liten. 

Er dette normalt? 

Anonymkode: 8dd2b...915

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1 år? Er ganske stor forskjell når de er så små. Skjønner at eldste ikke synes det er så spennende da man sjeldent leker sammen med så små barn, men mer ved siden av...

Endret av BearMama
Skrevet

Helt normalt, de er på to forskjellige stadier i livet, det vil bli jevnere når de blir eldre.

Anonymkode: 23f56...139

• Liker 6
Skrevet

Har barn på ca samme alder og samme opplevelse, men tenker at det er normalt og ser også at det blir mer og mer givende for eldste å leke sammen etter hvert som tiden går. De kan tulle og leke sammen med fysisk lek, lyder osv, men leking med leker blir oftere konflikt. Jeg lar eldste styre det, selv om jeg oppmuntrer, roser og gir positiv oppmerksomhet når de leker fint sammen så vil jeg ikke presse dem.

Anonymkode: 54e50...523

Skrevet

Har barn på samme alder, og de leker ikke sammen. Begge er gutter, tror det har litt å si. Lillebror ødelegger og storebror er egen, så ingen god match. De kan leke sammen om vi er ute, og de kan kaste litt ball til hverandre, men det er mer storebror som leker med lillebror, ikke at de leker sammen. Har ikke sett på dette som negativt eller unormalt. Tenker at de er på forskjellige stadier i utvikling. 4åringen er for ego, og opptatt av å leke egne leker, mens 1åringen surrer  mest rundt seg selv og hermer mer enn å være lekekamerat. 

Jeg har og en eldre gutt, og han kan leke med 1åringe, på hans premisser. Han bygger duplo som 1åringen får rase, han bygger tog som lillebror får kjøre, han leker på samme måte som vi ville lekt med 1åringen. 4åringen er ikke helt der. 

Tenker at det kommer mer etter hvert. 

Anonymkode: d02f3...ac0

• Liker 4
Skrevet

En ettåring er ikke mye til lekekamerat, da. Mine leker en del sammen nå når de er blitt tre og seks, men tidligere har det mest vært at eldste har klovnet og yngste har ledd.

Her har eldste vært interessert hele tiden, men yngste var lenge for umoden til å samarbeide om lek. 

• Liker 2
Skrevet
På 19.9.2018 den 16.26, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har ett spørsmål til dere småbarnsforeldre. Vi har to barn. Det ene er 4 år det andre 1 år. Til dere som har lignende: 

Leker deres barn sammen? Hos oss er det svært lite. Minsten er interessert i det storebror holdr på med, mens storebror stort sett ikke vil. Han vil ikke at minsten skal ødelegge hvis han f. Eks holder på med lego, pusler eller biler. 

De leker så å si aldri sammen. Storebror kan tulle med minsten noen ganger men det er sjeldent. Noen ganger liker han å bare være sammen med han, f.ejs inn på rommet, men igjen de leker ikke sammen. 

Er dette normalt? 

Det der går seg nok til når den minste fyller to, muligens nærmer seg tre. Ikke noe å bekymre seg for!

Skrevet

Det yngste barnet er jo veldig lite. Det er helt normalt at en fireåring ikke har noen interesse av å leke med en ettåring, de er jo ikke på samme nivå overhodet. Det kommer til å forandre seg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei.

Er dette normalt? 

3år er ganske mye i den aldersgruppen så ja helt normalt. Jeg har selv et i underkant av 3år yngre søsken. Vi var ikke på bølgelengde før rundt 18 vs 15års alderen. Før den tid var det søskenet liten og med helt andre interesser osv sett fra mitt sted.

Endret av kvinne35+
Skrevet

Hei.

Er dette normalt? 

Den minste er for liten til at den største er interessert. Den største er på et helt annet nivå enn den lille. Du kan ikke på noen måte forvente at de skal leke sammen nå. 

Anonymkode: d9cf4...dfa

• Liker 1
Skrevet

4 og 1,5 her. De leker mye sammen nå, men det løsna ikke før minsten mestret løping og klatring og bittelitt språk. Dvs det løsnet i sommer. 

Fortsatt er det litt sånn at fireåringen vil ha egne leker for seg selv og 1,5 vil gjerne være med og blir sint eller lei seg om 4 nekter å dele. 

Men de koser, ser gjerne film tett i tett. Løper etter hverandre og hviner og ler, leker med ball og på trampoline sammen. Og leker alltid i umiddelbar nærhet av hverandre. 

Anonymkode: 16b42...c52

Skrevet

Meg over - de leker ikke sammen direkte, men fysisk lek og herjing. Også liker de at vi leker med dem og de får gjøre ting etter tur. Som å sende biler ut for en rampe også er det min tur og din tur og vi er der for å hjelpe yngste å følge spillereglene og dekke opp for minstes manglende koordinasjon og språk. 

Anonymkode: 16b42...c52

Skrevet

Hei.

Er dette normalt? 

Det er nok fordi minsten bare er 1 år og har da ikke begynt å leke med andre. Den eldste er kommet mye lengre og leker på en helt annen måte. Det er bare å se i en barnehage, 1 åringene leker som regel alene. Og når 3 åringene starter på stor avd er de i starten ofte redd for at andre skal ta leker fra de, dette er de vant med fra småbarns avd

Så gi det litt tid, så vil ting forandre seg

Skrevet

Høres helt normalt ut. En 1-åring er jo nesten en baby fortsatt, og en 4-åring kan både syns det er kjedelig å leke med et så lite barn, i tillegg til at han kan oppleve at 1-åringen ødelegger mye av leken, ved å rive ned ting osv. Jeg ser f.eks. at min 4-åring syns søskenbarnet på 1 år er søt og sånn, men har lite interesse av å leke med ham. 6-åringen min, derimot, syns lek med 1-åringen er kjempegøy. Et eldre barn vil gjerne ha bedre evne til å sette egne behov til side og leke på en 1-årings premisser. 

For mine barn med to år mellom, ble det for øvrig mye mer felles lek da nr to rundet 1,5. Han var tidlig med språk, da, og det letter jo leken en del mtp kommunikasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...