Gå til innhold

Empati

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere når dere hører empati? Vil fotografere noe ute i naturen eller en ting som symboliserer empati, men vanskelig å sette bilde på en slik egenskap. 

Anonymkode: 85e79...4eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere når dere hører empati? Vil fotografere noe ute i naturen eller en ting som symboliserer empati, men vanskelig å sette bilde på en slik egenskap. 

Anonymkode: 85e79...4eb

Innlevelses-emne og at det er en del av hjernens funksjon

Skrevet

Det er et interessant tema. Jeg tenker at det har med innlevelse å gjøre. Om en mangler empati så trenger ikke det bety at du er slem eller er psykopat, men at du ikke klarer å se andres behov, selv om du mener det godt. 

En jeg kjenner fikk innvilget å fjerne livmor på en utviklingshemmet datter. Dattera hadde mye problemer og moren syntes det var greit å slippe. 

Det jeg reagerte på er at hun ikke fortalte dattera hva det innebar, bare at hun skulle få en operasjon for å fjerne mensen.»  det var visst helt uproblematisk for moren « for hun kan jo ikke få barn»

selv om dattera er utviklingshemmet og aldri kan ta vare på et barn så synes jeg at hun også bør vite hva hun går til og at hun ikke kan få barn. Dattera kan fint prate og forstår ganske mye og burde være informert om ting som angår henne.  Men moren har et voldsomt kontrollbehov og styrer fryktelig mye i hennes liv, uten at jeg tror at dattera får det lettere pga det  

Jeg tenker at denne moren på mange måter sliter med empati. Hun klarer ikke å sette seg inn i hvordan andre opplever ting. Hun virker å ha en ganske teoretisk tilnærming til tanker og følelser

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...