Gå til innhold

Saksbehandlingstid 100% uføretrygd Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søkte i juli om uføretrygd etter å ha forlenget AAP to ganger. I mars fikk jeg endelig møtt en spesialist som sendte erklæring til Nav om at hun anser meg for å være 100% ufør. Den spesialisterklæringen mottok de ikke før i juli. Da endelig den var mottatt kunne jeg søke og jeg fikk beskjed om at det tok 8 måneder fra saksbehandler, men 4 måneder i brevet fra Nav hvor de opplyser om at de har mottatt søknaden. 

Hva er riktig? Og er det noen her som har søkt uføretrygd i Oslo det siste året som kan fortelle meg hvor lang tid det tok? Skjønner at det er forskjellig fra person til person og sak til sak. Det er vel ingen som blir prioritert selv om noen saker er mer åpenbare enn andre? 

Anonymkode: 343eb...37b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir bare prioritert om det defineres som en kurantsak, men da skulle det vært svært alvorlig sykdom (feks kreft hvor du har kort tid igjen). Og da ville du allerede fått innvilget uføretrygd.

Det brevet du fikk hvor det står 4 måneder, er det vedtaksbrevet som gjelder arbeidsavklaringspenger i perioden uføresøknaden behandles? For det kan forlenges med ytterligere fire måneder. Du vil i så fall få nytt vedtaksbrev.

Nå jobber ikke jeg i Oslo, men det er sjelden at en uføresøknad tar 8 måneder hvor jeg jobber. Det er kun i de sakene hvor det må innhentes trygdeinformasjon fra andre land fordi du har jobbet der. Eventuelt at du har en sykdom som er litt i «gråsonen» når det gjelder god dokumentasjon, for eksempel ME eller fibromyalgi.

Anonymkode: 40734...b17

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte i juli om uføretrygd etter å ha forlenget AAP to ganger. I mars fikk jeg endelig møtt en spesialist som sendte erklæring til Nav om at hun anser meg for å være 100% ufør. Den spesialisterklæringen mottok de ikke før i juli. Da endelig den var mottatt kunne jeg søke og jeg fikk beskjed om at det tok 8 måneder fra saksbehandler, men 4 måneder i brevet fra Nav hvor de opplyser om at de har mottatt søknaden. 

Hva er riktig? Og er det noen her som har søkt uføretrygd i Oslo det siste året som kan fortelle meg hvor lang tid det tok? Skjønner at det er forskjellig fra person til person og sak til sak. Det er vel ingen som blir prioritert selv om noen saker er mer åpenbare enn andre? 

Anonymkode: 343eb...37b

Hvis du har fått vedtak på 4 måneder regner de vel med å bli ferdig innen 4 måneder. Jeg fikk vedtak på 8 måneder, men jeg bor i Oslo og der tar det nok lenger tid. Hvis de bruker mer tid enn 4 måneder får du sikkert beskjed. Det stod i mitt vedtak at jeg ville få beskjed hvis det tok lenger tid enn 8 måneder. Hør med nav eller saksbehandleren din. 

Anonymkode: f238f...4a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...