AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 For å prøve å gjøre lang historie kort; Jeg og min kjæreste bestilte pakkereise i sommer via Solfaktor. Det var fly med Ving/Thomas Cook Airlines, og hotell gjennom Solfaktor. På selve avreisedagen fikk vi beskjed om at flyet var forsinket (pga. flytrøbbel i Rhodos og Bulgaria), og at vi måtte vente på ny beskjed. Timene gikk uten å få noe som helst beskjed, hvor vi først sent på kvelden mottok beskjed om at flyet var forsinket til tidligst dagen etter, og at vi måtte vente på beskjed igjen da. De skrev samt i SMSen at første dags opphold på hotell ville Ving/Thomas Cook Airlines dekke. Dagen etter fikk vi beskjed om at flyet ville bli hele 3 dager forsinket, og at Ving ville dekke enten hele reisen dersom man ville avbestille, ny flyreise til reisemålet, eller deler av oppholdet som vi hadde tapt. Vi ønsket ikke å vente 3 ekstra dager og dermed miste halve uken av ferien vår, så vi fikk heldigvis bestilt nye flybilletter fra et annet selskap og dro spontant samme natten vi bestilte nye billetter. Dette førte jo selvfølgelig til merkostnader, mye stress, tapt opphold på hotellet de første dagene og en generelt kjip start på ferien. Da vi kom hjem sendte vi inn klage til Ving/Thomas Cook Airlines med full forklaring av problemet, samt kvittering for nye flybilletter. Først nå, 5 uker senere, fikk vi svar: "Då ni valde att avboka er resa hos Ving och härefter köpt nya flygbiljetter och bokat hotell på egen hand, är avtalet med Ving avbrutet och vi är då inte längre skyldiga att betala ut kompensation för förseningen. Vi avvisar därför härmed ert krav." I alle dager..? De spolerte ferien vår, og ifølge Forbrukerrådet kan de være pliktige å skylde oss opptil 400 EUR per person, slik jeg har forstått det? Er det mulig at Solfaktor er riktig instans å klage til? Gode råd tas imot med takk, da vi begge to er fattige studenter og gjerne skulle fått erstattet tapt opphold og kostnaden av nye flybilletter, i det minste 😅 Anonymkode: 4273b...48c 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Prøv flyhjelp.no eller airhelp.no. Anonymkode: cd5ef...393 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 Tror de har rett her. De tilbydde alternativer men dere valgte et annet. Men akhøbner selvsagt dere gjorde det for å ikke miste dager av ferien... Anonymkode: 9fba2...981 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 Tror de har rett her. De tilbydde alternativer men dere valgte et annet. Men skjønner selvsagt dere gjorde det for å ikke miste dager av ferien... Anonymkode: 9fba2...981 5
ineedmercy Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror de har rett her. De tilbydde alternativer men dere valgte et annet. Men skjønner selvsagt dere gjorde det for å ikke miste dager av ferien... Anonymkode: 9fba2...981 Vi fulgte et av alternativene deres: Bestilte nye flybilletter fra et annet selskap, som da skulle dekkes av Ving. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #6 Skrevet 19. september 2018 Sjekk flyforsinkelser.no De hjalp oss å få igjen 400 euro pr. pers når SAS nekta å betale/hjelpe oss i sommer. De tar 25% + moms, men for oss var det verdt det. Anonymkode: fe7c3...56c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #7 Skrevet 19. september 2018 23 minutter siden, ineedmercy skrev: Vi fulgte et av alternativene deres: Bestilte nye flybilletter fra et annet selskap, som da skulle dekkes av Ving. Det var nok ikke nye flybilletter fra et annet selskap bestilt på egen hånd som ble dekket, men at bestillingen av nye flybilletter skulle gått gjennom Thomas Cook. Dette tolker jeg da som den erstatningen selskapet tilbyr, uten å nødvendigvis være relatert til noen lov. Når det er sagt, så kan man også gå videre om krav etter offentlige forskrifter, noe du kan lese mer om her: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/ Men det kommer an på om man får gjennom dette, når selskapet tross alt tilbød seg å kjøpe nye billetter internt. Men man kan alltids prøve å klage på vedtaket, og evt. ta det videre med transportklagenemda for behandling der Anonymkode: 50231...407 8
Mokkilokki Skrevet 19. september 2018 #8 Skrevet 19. september 2018 2 timer siden, ineedmercy skrev: Vi fulgte et av alternativene deres: Bestilte nye flybilletter fra et annet selskap, som da skulle dekkes av Ving. Utifra det du skriver så har ikke Ving sagt dere skulle bestille via annet selskap. De har kommet med flere alternativer via Ving, tror nok dere har misforstått. 8
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #9 Skrevet 19. september 2018 Dere skulle kontaktet thomas cook FØR dere bestilte nye flybiletter og da krevd avbestilling og pengene tilbake for flyreisen. De ga dere jo alternativer. Anonymkode: 38ac3...402 7
Aldrisur Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 https://reiselivsforum.no/web/slik_klager_du/fly/ Her! Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 Dere skulle benyttet dere av tilbudet fra Thomas Cook, eller i alle tilfeller sjekket med de FØR dere bestilte nye billetter med annet selskap/ arrangør. TC har gjort alt rett her, dessverre.. Anonymkode: 465e2...673 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #12 Skrevet 19. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skulle benyttet dere av tilbudet fra Thomas Cook, eller i alle tilfeller sjekket med de FØR dere bestilte nye billetter med annet selskap/ arrangør. TC har gjort alt rett her, dessverre.. Anonymkode: 465e2...673 Enig. Hvis de skulle dekket *hvilke som helst flybilletter* for dere, kunne dere i prinsippet reist på business class til 50k per pers. Her har nok selskapet sitt på det tørre. Anonymkode: 6e981...f98 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #13 Skrevet 19. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skulle kontaktet thomas cook FØR dere bestilte nye flybiletter og da krevd avbestilling og pengene tilbake for flyreisen. De ga dere jo alternativer. Anonymkode: 38ac3...402 Mulig jeg var uklar i hovedinnlegget, men vi har gjort slik vi ble fortalt. Thomas Cook hadde ingen reservefly å skulle fly oss med, pga. flytrøbbel andre steder i Europa. Vi ble derfor fortalt både muntlig på tlf og per SMS at vi skulle bestille alternative flybilletter på egenhånd og deretter sende inn kvittering på disse, slik at vi fikk refusjon på dette i etterkant av turen. Alternativene var som følger: Vente på opprinnelig fly og miste 4 av 7 dager av ferien, eller avbestille hele reisen og få alt refundert, ELLER fikse alternativ reiserute til destinasjonen på Ving/Thomas Cooks regning. Vi tok fly med Thomas Cook hjem igjen som planlagt, så vår tur ble aldri «avbestilt» slik de hevder. Vi har gjort alt vi har blitt fortalt, og derfor er det ganske surt at de ikke vil gi oss refusjon på det vi har krav på, og har blitt fortalt i forkant av turen. Anonymkode: 4273b...48c 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #14 Skrevet 19. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Hvis de skulle dekket *hvilke som helst flybilletter* for dere, kunne dere i prinsippet reist på business class til 50k per pers. Her har nok selskapet sitt på det tørre. Anonymkode: 6e981...f98 Vi bestilte flybilletter fra SAS til halve prisen av hva flybillettene til Thomas Cook kostet. Vi har vårt på det tørre og kommer til å kontakte transportklagenemda med SMS-bevis fra Ving/Thomas Cook Airlines. Ellers, takk for de andre svarene her i tråden :) Anonymkode: 4273b...48c 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #15 Skrevet 19. september 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bestilte flybilletter fra SAS til halve prisen av hva flybillettene til Thomas Cook kostet. Vi har vårt på det tørre og kommer til å kontakte transportklagenemda med SMS-bevis fra Ving/Thomas Cook Airlines. Ellers, takk for de andre svarene her i tråden Anonymkode: 4273b...48c nei dere har ikke alt på det tørre ettersom dere valgte å bestille nye billetter fra et annet flyselskap. om prisen på sas billettene koster halvparten så bryr ikke TC seg om det. dere valgte et annet flyselskap Anonymkode: 10a60...195
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #16 Skrevet 19. september 2018 Har du prøvd å få igjen på reiseforsikringen? Anonymkode: 0f09f...1a4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #17 Skrevet 19. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei dere har ikke alt på det tørre ettersom dere valgte å bestille nye billetter fra et annet flyselskap. om prisen på sas billettene koster halvparten så bryr ikke TC seg om det. dere valgte et annet flyselskap Anonymkode: 10a60...195 Ber deg lese tidligere innlegg her, vi ble bedt om å bestille nye billetter på egenhånd da Thomas Cook airlines hadde logistikkproblemer i august (ref. flykaos i bla. Rhodos og Bulgaria) og deretter sende inn kvittering til dem. Denne korrespondansen har vi skriftlig, og det er da grunnen til at jeg opprettet dette innlegget, fordi noe åpenbart ikke henger på greip når de velger å bryte sin del av avtalen. Anonymkode: 4273b...48c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #18 Skrevet 19. september 2018 Hvis dere har det skriftlig at dere kunne bestille nye billetter med et annet selskap på egenhånd så burde det jo være grei skuring å få tilbake pengene? Hva sier de da dere sender dokumentasjon på dette til de da? Anonymkode: c5c8a...df6 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #19 Skrevet 19. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere har det skriftlig at dere kunne bestille nye billetter med et annet selskap på egenhånd så burde det jo være grei skuring å få tilbake pengene? Hva sier de da dere sender dokumentasjon på dette til de da? Anonymkode: c5c8a...df6 I klagen vi sendte inn for 5 uker siden, la vi ved SMSene samt kvittering for nye flybilletter. Vet ikke om saksbehandleren som svarte meg forstod dårlig norsk, men svaret vi fikk er det jeg la ved i hovedinnlegget. Så ser ut som vi må ta det med Forbrukerrådet.. Anonymkode: 4273b...48c
Sol79 Skrevet 19. september 2018 #20 Skrevet 19. september 2018 Fikk dere refundert reisen slik at det er erstatning du er ute etter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå