Gå til innhold

Både alene og ikke aleneforelder på samme tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, jeg er ny her så helst ikke kapp hodet av meg med en gang  😉 men jeg lurer altså  på om noen har en formening om min situasjon ..

Jeg har en datter på 10 år som jeg er aleneforsørger for og mottar dobbelbarnetrygd og skattelette for.  Jeg har også en datter på 9 mnd som bor med meg, men hennes får kommer til å bidra økonomisk og ha samvær så jeg har ikke registrert meg som aleneforsørger for henne. Jeg er imidlertid ikke samboer, da dette ikke lar seg gjøre for jeg må bo i byen pga den eldste datteren skole og far til barn kr to har hus 3 mil unna som han ikke kan selge. Jeg har altså to barn med to fedre, den siste er jeg kjæreste med, men ikke samboer, men anser meg som sagt ikke som aleneforsørger for henne.

Da jeg fikk barn nr to, trakk nav automatisk bort dobbel barnetrygd fra barn nr 1 for de trodde jeg var blitt samboer. Etter ny søknad fikk jeg tilbake stønaden fra nav for barn nr 1 da de forstod at jeg ikke har samboer osv. 

Saken nå er at vi vurderer å få et søsken til barn nr to, men på grunn av avstand osv kan jeg og barnefaren fortsatt ikke bli samboere, men jeg kommer ikke til å kreve dobbel barnetrygd for kr 3 heller da faren skal stille opp økonomisk etterhvert

Så spørsmålet.. nav kommer ant til automatisk å trekke bort dobbel barnetrygd igjen for barn nr 1 dersom jeg får barn igjen,  da de automatisk går ut i fra at jeg er blitt samboer og så må jeg søke på nytt og forklare på nytt.

Det jeg lurer på er om saken min er vanskelig å forstå og om nav kommer til å vurdere det annerledes dersom jeg får to barn med samme far og tar bort aleneforsørger fordelene for barn nr 1 på tross av at jeg ikke er samboer..

Setter pris på om noen har orket å lese hele teksten og vil gi en tilbakemelding dersom det var forståelig 😊

Anonymkode: f00ce...6ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du heller skal vente litt med å få barn med far nummer tre? Dere kan jo ikke ha vært sammen så lenge om din minste ikke er et år en gang? Virker veldig forhastet for meg. 

• Liker 7
Skrevet

Får du barn pga penger?? Eller kjærlighet??

Anonymkode: 6bce6...59d

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Lycka skrev:

Kanskje du heller skal vente litt med å få barn med far nummer tre? Dere kan jo ikke ha vært sammen så lenge om din minste ikke er et år en gang? Virker veldig forhastet for meg. 

Åå jeg har vært sammen med far til barn nr 2 i over tre år, bare at vi ikke kan være samboere pga avstand og nå vurderer vi altså om hun på 9 mnd skulle hatt et søsken 😊

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe det blir et kjærlighetsbarn så klart, men pga at vi ikke kan bo sammen og jeg står for bolig og alle utgifter selv for barn nr 1, er det jo også viktig å ha økonomien  i orden 😊

Skrevet

Hvorfor kan han ikke selge huset? Kan han leie det ut da? Hadde jeg vært dere, så hadde jeg ventet med flere barn til vi hadde blitt samboere..

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Tankeful skrev:

Hehe det blir et kjærlighetsbarn så klart, men pga at vi ikke kan bo sammen og jeg står for bolig og alle utgifter selv for barn nr 1, er det jo også viktig å ha økonomien  i orden 😊

Han må selvfølgelig være med på å forsørge ungene sine. Det må alle, uavhengig av om man bor sammen med den.

Anonymkode: 7cbc2...e7d

Skrevet

Man får ikke dobbel barnetrygd og du er ikke enslig forsørger for barn 2 eller 3.

Men du har krav på utvidet barnetrygd for den eldste uansett.  Du har ikke krav på andre stønader enn det med unntak av barnebidrag for den eldste da :) 

Vedr skatt så hadde jeg ringt skatteetaten og spurt.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken penger? Ts får ikke mer enn alle andre med barn i landet vårt; barnetrygd! Ingen får barn for 970 kr i måneden.... 

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
21 minutter siden, Lycka skrev:

Til info, det går an å være sammen i mange år før man får barn. 

Skrevet

Dette høres bare slitsomt ut. Du velger altså å bli i praksis alene med tre barn og skal få hverdagen til å gå opp med skolebarn, barnehagebarn og baby. Hvorfor ikke vente med barn nummer tre til dere kanskje kan flytte sammen?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror dere lager hindringer for dere selv. En 10-åring kan bytte skole. 3 mil er heller ikke uoverkommelig skolevei, her tar mange buss 3-4 mil hver vei til ungdomsskolen, er snakk om at de må gjøre det fra 5. Klasse snart. 

Han kan selge huset eller leie det ut og så finner dere noe i skolekretsen sammen? 

Du får ikke dobbel barnetrygd men for ett barn mer enn du har, så det har ikke noe å si om du er enslig forsørger for 1 eller 3 barn, du får 1 ekstra uansett. 

Men ikke få ett barn til ennå om dere ikke planlegger å bo sammen, det vil bli travelt for deg i lengden og gå utover de barna du har fra før. 

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke se at det skulle være noe forskjell med barn 3 kontra nr 2, når det gjelder aleneforsørgerstatusen for barn 1. a) Du har ikke et kjæresteforhold til far 1, b) du er ikke samboer eller gift med noen. Men det kan jo hende du må søke på nytt, da, slik som med barn 2, da man gjerne er samboere når man får barn sammen.
Rent personlig ville jeg ikke gjort dette, hvis det er slik at aleneforsørgerstatusen for barn 1 er helt avgjørende for din økonomi og forsørgerevne for begge to (alle tre), det virker som en for sårbar situasjon å sette nok et barn til verden i. Klart du skal få ekstra barnetrygd og skattelette for nr.1 så lenge du har krav på det, men hvis det er det som tipper lasset hvis du ikke får det, ville jeg ventet til økonomien er bedre, for begge to(alle tre barna og din egen) sin skyld.

Anonymkode: 62160...45b

• Liker 1
Skrevet

Dere bor bare tre mil fra hverandre, er kjærester og vil ha flere barn allerede, selv om minste bare er ni måneder - men å flytte sammen er fullstendig umulig? Her er det noe som skurrer - hadde dere virkelig ønsket å flytte sammen begge to ville det nok vært mulig å finne en løsning. Litt pussig også at du snakker om bidrag og samvær når du og barnefar er et par. Bor dere så nært hverandre med et så lite barn er det vel uansett naturlig at dere tilbringer mesteparten av tiden sammen?

Jeg vil gjette på at nav vil gjøre sine undersøkelser - sannsynligvis enda mer inngående enn sist - om det dukke opp et barn til med samme far og dere framdeles hevder å ikke være samboere. Å velge å værer særbo med så små felles barn er såpass spesielt - og igjen, særlig når dere oppgir å bo så nært - at de ikke ville gjøre jobben sin om de ikke fulgte det opp.

Anonymkode: 7206f...125

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere bor bare tre mil fra hverandre, er kjærester og vil ha flere barn allerede, selv om minste bare er ni måneder - men å flytte sammen er fullstendig umulig? Her er det noe som skurrer - hadde dere virkelig ønsket å flytte sammen begge to ville det nok vært mulig å finne en løsning. Litt pussig også at du snakker om bidrag og samvær når du og barnefar er et par. Bor dere så nært hverandre med et så lite barn er det vel uansett naturlig at dere tilbringer mesteparten av tiden sammen?

Jeg vil gjette på at nav vil gjøre sine undersøkelser - sannsynligvis enda mer inngående enn sist - om det dukke opp et barn til med samme far og dere framdeles hevder å ikke være samboere. Å velge å værer særbo med så små felles barn er såpass spesielt - og igjen, særlig når dere oppgir å bo så nært - at de ikke ville gjøre jobben sin om de ikke fulgte det opp.

Anonymkode: 7206f...125

Hun har krav på utvidet barnetrygd for barn nr 1 uansett! Hun har ikke krav på annet. Nav kommer ikke til å undersøke «mer inngående» ..... 

Ts: Dersom du betviler det jeg skriver så ta en telefon til nav. Det er ikke så lurt å spørre om slikt her. Uvitende folk spyr ut av seg uten noen kompetanse på område.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man får èn barnetrygd ekstra når man er aleneforsørger, uavhengig om det er ett, to eller tre barn man er aleneforsørger for. I dette tilfellet er det kun ett barn, og hun får fremdeles bare 970 kr ekstra, en barnetrygd ekstra altså i tillegg til den ordinære alle barneforeldre får. Det kan da virke som hun får "dobbel barnetrygd" siden det kun er ett barn i husholdningen som utløser det, men det hadde altså ikke vært flere "doble" for barn to eller tre uansett.

Jeg fikk også 2 x 970 kr da jeg skilte meg, siden jeg ble alenemor for sønnen vår. Jeg hadde ikke fått flere "doble" barnetrygder om gutten hadde hatt søsken.

Endret av Million
Skrevet

Lovteksten her informerer om at du har krav på utvidet så lenge du ikke blir samboer. Da vil den opphøre på sikt (etter å ha bodd sammen i 12 av 18 siste måneder)

Du finner det ved å Google, men her har du det da;

5D6AF3AB-7876-459A-9667-EECF319387D6.png

6E28012F-069F-4F32-AD99-EF30CC892776.png

Skrevet (endret)

Rettet.

Endret av Rotemor
Skrevet
3 minutter siden, Rotemor skrev:

Jeg vet det.

I know. Jeg skjønte det da jeg leste gjennom en gang til. Endret innlegget mitt til mere generelt og fjernet sitat.

Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

I know. Jeg skjønte det da jeg leste gjennom en gang til. Endret innlegget mitt til mere generelt og fjernet sitat.

:) Gjort det selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...