Gå til innhold

Salg av familiehytte med flere eiere

Angelheart2

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å søke litt rundt, men blir ikke helt klok på dette, så da håper jeg noen som har peiling kan forklare dette for meg.

Saken er at vi har en hytte i slekta, som er eid av tre søsken. Hytta er egentlig fra deres besteforeldre og har derfor vært i familien i en hel evighet. Det ene søskenet døde i fjor og det er nå dennes barn som har arvet denne andelen (en tredjedel).
Barna til dette søskenet har aldri vært interessert i hytta og ønsker nå å selge sin andel. De har bestilt og betalt for en takst, men denne har ikke de andre eierne fått se.
Hva kan skje videre nå? De to andre eierne ønsker å beholde hytta og vil gjerne kjøpe ut barna, men ikke for en hver pris.
Jeg har lest litt om opphør av sameie og har forstått at barna her kan kreve sameiet oppløst, men kan de legge ut hytta for salg på det åpne markedet uten at de andre eierne er enige om det?
Vi er nå redd for at de bare legger ut hytta for salg og at det blir en budrunde som gjør at de gjenværende eierne ikke har mulighet til å kjøpe sin egen hytte selv.

Hva burde/kan de som ønsker å beholde hytta gjøre her?
De skal selvsagt løse ut de barna som ikke ønsker å eie hytta mer, men er redd for at hytta må ut av familien dersom budrunden gjør at prisen blir for høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser nå at denne tråden heller bør ligge på Forbruker og økonomi-siden.... Mod. kan kanskje flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk de må spørre om dere vil kjøpe ut til 1/3 av takst. Eller at de da bare selger 1/3 del, og få mennesker er intr i å kjøpe en liten del av en hytte, derfor vil prisen bli lav.

Har sett på finn flere ganger at de selger 50% av et hus, da vil jo det si at den ene eieren nekter å selge. Så ed tanke på det, vil dere jo helt sikkert få lavere pris på detmåpne markedet. Men dere kan da kontakte takstmann for å få takst på deres eiendom. 

Anonymkode: 98ab6...d11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg ikke er på hytta akkurat nå, for der har jeg liggende et hytteblad med en artikkel om akkurat dette (jeg skal dessverre ikke dit på et par uker heller)

Er usikker på om dette er samme artikkel; 

VI HAR ARVET HYTTA SAMMEN: 

Jeg ønsker å kjøpe ut mine søsken

Jeg ønsker å bli kjøpt ut

Hvis du er ett av flere søken som har arvet hytte sitter du i praksis i et sameie. Dersom du ønsker å realisere verdien kan du ikke kreve å bli kjøpt ut av andre søsken, men du kan kreve at sameiet oppløses og at hytta selges på det åpne markedet. Retten til å kreve sameiet oppløst gjelder uansett hvor mange dere er som eier hytta sammen.

De vanskelige situasjonene kan være mange:

– Du bruker ikke stedet mye, kanskje ikke i det hele tatt. Du kan ha kjøpt hytte et annet sted, og trenger egentlig pengene til å pusse opp eller utvide der du og familien bruker mye tid.

– Du har et sterkt ønske om å beholde hytta, og har altfor mange gode minner knyttet til stedet. Derfor vil du slett ikke selge. Men, du har slett ikke økonomisk ryggrad til å kjøpe ut andre søsken.

– Du har ikke noe ønske om, eller mulighet, til å bruke hytta særlig. Men pengene fra et salg – eller om dine søsken kjøper deg ut – kan komme godt med. Samtidig har dere som søsken alltid hatt et så godt forhold at bare tanken på å lufte denne problemstillingen fremstår som nokså fremmed. Det er ikke sikkert du er konfliktsky fordi du ikke vil forfølge dette; kanskje er du kort og godt glad i familien din..? I så fall er spørsmålet hvor mye familiefreden og –idyllen er verdt i kroner og øre.

Ofte er verdien av hyttene så vidt store at ingen av arvingene har råd til å kjøpe ut andre. Landstedet som i sin tid ble kjøpt for det som i dag fremstår som latterlig billig, har sannsynligvis mangedoblet verdien på relativt få år. Dette er selvfølgelig helt spesielt for hytter ved sjøen, og gjerne med strandlinje. Da snakker vi gjerne om store summer.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for at søsken kan avtale lavere utkjøpspris, men det fordrer jo nettopp gode relasjoner og en omgjengelig tone.

Advokaten sier: Det er generelt anbefalelsesverdig å utarbeide en kjøpekontrakt, selv om dere er søsken med et godt forhold og det bare er en andel av hytta som skal overdras. Avtalen omfatter store verdier for dere som privatpersoner, og da man aldri vet hva fremtiden bringer så er det fornuftig å ha dokumentasjon på hva man var enig om. Kjøpekontrakten kan gjøres ganske enkel. Det viktigste å regulere er kjøpesummen, betalings- og overtakelsestidspunkt, avtalt stand og hva som medfølger.

For å etablere rettsvern for kjøpet, noe vi alltid anbefaler, må et skjøte utarbeides og tinglyses. Det finnes nedlastbart skjema på statkart.no (Statens Kartverk). I skjøtet skal bl.a. kjøpesum og dokumentavgiftsgrunnlag oppføres. Så lenge kjøpesummen er basert på en markedsverdivurdering, skal samme sum oppføres for begge poster. Ferdig utfylt skjøte sendes til Statens kartverk for ting-lysing. Gebyr for tinglysing av skjøte er NOK 1 548 pluss 2,5 % i såkalt dokumentavgift. (Dokumentavgiftsgrunnlaget er markedsverdien av den solgte halvdelen i sameiet.) Dersom det skal tinglyses pant (for eksempel til fordel for en bank som ga lånefinansiering til kjøpet) må det betales tinglysingsgebyr for pantedokumentet. Gebyret er NOK 1 935. Bankene ønsker stort sett å håndtere tinglysning selv, da de ikke vil betale ut lån før pantet er tinglyst.

I enkelte kommuner er det vedtatt såkalt 0-konsesjonsgrense, noe som medfører at all overdragelse av fritidseiendom som utgangspunkt er konsesjonspliktig. Det kommer an på hvor hytta ligger, men dreier det seg om overdragelse mellom søsken er det uansett omfattet av et unntak for overdragelser til nærstående og det er derfor ikke konsesjonsplikt. Derimot må det leveres inn et skjema om konsesjonsfrihet sammen med skjøtet. Skjemaet kan lastes ned fra slf.dep.no (Statens Landbruksforvaltning).

Anonymkode: 92430...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Denne artikkelen har jeg også lest, men blir ikke helt klok på om den som vil selge kan kreve at den legges ut på det åpne markedet og at vi derfor må være med i en voldsom budrunde før vi får kjøpt hytta "vår".
Eller om vi bare kan betale ut den siste parten ved å gi han en tredjedel av verdien på taksten?

De siste årene har hytta blitt modernisert og pusset opp ganske kraftig, noe de to gjenværende eierne har delt på, da det siste søskenet var veldig syk og da etter hvert døde. Dette kan dokumenteres gjennom kvitteringer og må vel da tas hensyn til ved et salg? Det har dessverre ikke blitt skrevet noe kontrakt eller noe annen avtale på dette, da stemningen var god og de tre søsknene hadde god dialog på dette. Det er dessverre ikke lenger tilfelle nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Angelheart2 skrev:

Takk. Denne artikkelen har jeg også lest, men blir ikke helt klok på om den som vil selge kan kreve at den legges ut på det åpne markedet og at vi derfor må være med i en voldsom budrunde før vi får kjøpt hytta "vår".
Eller om vi bare kan betale ut den siste parten ved å gi han en tredjedel av verdien på taksten?

De siste årene har hytta blitt modernisert og pusset opp ganske kraftig, noe de to gjenværende eierne har delt på, da det siste søskenet var veldig syk og da etter hvert døde. Dette kan dokumenteres gjennom kvitteringer og må vel da tas hensyn til ved et salg? Det har dessverre ikke blitt skrevet noe kontrakt eller noe annen avtale på dette, da stemningen var god og de tre søsknene hadde god dialog på dette. Det er dessverre ikke lenger tilfelle nå...

Å kontakte en advokat er nok det beste her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt advokat.

Det mest fornuftige her er at dere også får en takstmann og man regner ut gjennomsnittsverdien. Deretter betaler dere dem ut med 1/3 av verdien 

Sannsynligvis om verdiøkningen kan dokumenteres vil det gi dere rettigheter/større eierandel  

De kan ikke slenge den ut på Finn uten deres samtykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...