^me^ Skrevet 16. mars 2005 #1 Del Skrevet 16. mars 2005 jeg og samboeren mistet vår lille pus som ble påkjørt på valentines day i år, vi har ei dachsetispe og en katt nå.. vi føler at det ble litt tomt uten 3 dyr i hus, så vi har snakket om og skaffe oss en hund til, en riesenschnauzer, min samboer har veldig god erfaring med den rasen, han ble oppvokst med en slik tispe og vil skaffe seg en egen nå. jeg ville bare spørre om hva slags forhold/erfaring dere andre har til den rasen? vet noen hvor jeg kan få kjøpt en, noen tips? hadde vært fint om noen kunne finne litt informasjon om rasen? har sett bilder og lest litt om rasen selv og jeg synes at det virker som en flott rase! noen som vet hva en riesenschnauzer koster nå for tiden? takker så mye for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cherie Skrevet 16. mars 2005 #2 Del Skrevet 16. mars 2005 Før jeg begynner å si noe som helst skal jeg si at dette jeg her skriver har jeg hørt og sett. Har ikke selv erfaring med Risen personlig. Risen er jo en kjempe flott og stor rase. Husker jeg ikke helt feil så røyter den heller ikke og det må jo bare være et pluss. Den skal vel nappes på ryggen. Aner ikke hvor mye jobb det ligger i akkurat det.... den må vel også børstes ganske ofte. Har sett litt i mine hundebøker og finner ut: *Risen har utviklet seg til å bli en utmerket tjenestehund som benyttes bl.a av politi og militærvesen. * Risen er høyreist, uforferdet, utholdende, bevegelig og lettlært tjenestehund. ( Her må jeg skyte inn at jeg alltid har fått høre at risen kan være VELDIG strie) *Passer til å bo i byen * Trives i kaldt klima * Tar lett lydighetstrening * Kan være problematisk overfor andre hunder. ( Her er det vel på sin plass at dette også er en hund mange mennesker er redde for og mange tar anstøt av denne rasen). * God vakthund * Fornøyd med å leve og sove utendørs. * Vekt 32-35KG * Høyde 60- 70 cm Ja, dette sa altså hundebøkene. Men jeg vil anbefale deg å slå kloa i et "hundesport"-blad. Bak i det bladet står det info om stort sett alle raser sine klubber og disriktsrepresentanter. Min rase (Rhodesian Ridgeback) har faste møter en gang i uken..kanskje har risen dette nær der dere bor? Folk pleier i alle fall å komme ut til våre treff, se på hundene og høre om erfaringer. Har fått tilbakemeldinger om at valpekjøpere synes dette er positivt. I forholdt til hvem som driver oppdrett: du kan gå inn på www.canis.no --->fagstoff--->hunderase. Der kan du lese litt om rasen + hvem siom avler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2005 #3 Del Skrevet 17. mars 2005 Husker jeg ikke helt feil så røyter den heller ikke og det må jo bare være et pluss. Si det til sambos riesenschnauzer :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 17. mars 2005 #4 Del Skrevet 17. mars 2005 Som sagt... husker jeg ikke feil så.. men det avhenger vel av at den blir klippet akkurat når den skal slippe valpepelsen eller noe. Det er i alle fall noe spesielt med pelsen dems, men jeg hørte ikke helt etter den gang da når noen snakket om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2005 #5 Del Skrevet 19. mars 2005 Det finnes tror jeg Riesenschnauzere i fargen sort og pepper... disse høres interessante ut...sjelden å se dem...kanskej en slik kunne vært en ide? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2005 #6 Del Skrevet 19. mars 2005 Riesenschnauzeren pleier å komme i sort da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 19. mars 2005 #7 Del Skrevet 19. mars 2005 Det finnes tror jeg Riesenschnauzere i fargen sort og pepper... disse høres interessante ut...sjelden å se dem...kanskej en slik kunne vært en ide? :o tror det er salt og pepper eller sort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2005 #8 Del Skrevet 19. mars 2005 ja, salt og pepper var det ...Men jeg mener å ha hørt at disse hunden er mere plaget av sykdommer enn de sorte, er dette tilfellet, noen som vet..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2005 #9 Del Skrevet 19. mars 2005 De svarte riesenschnauzerne er de aller mest vanlige; tror faktisk det bare finnes en håndfull oppdrettere av salt-og-pepper-varianten. Om de er mer plaget av sykdommer, kjenner jeg ikke til. Fantastiske flotte skapninger, men sta til tusen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 19. mars 2005 #10 Del Skrevet 19. mars 2005 Fantastiske flotte skapninger, men sta til tusen! Det er det jeg også mener å ha hørt om dem, men hundeboken påstår nå altså at de er lettrente. Kan hende de som går på tryne i treninga ikke er konsekvente nok eller repeterer for mye. Jeg vet at en del hunderaser kan være noe vanskelige å trene rett og slett fordi de er meget intelligente og ikke fatter hvorfor de skal sitte fem ganger på rad når de alt har vist deg at de kan det *le* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lia Skrevet 21. mars 2005 #11 Del Skrevet 21. mars 2005 Svigerforeldrene mine hadde en riesenschnauser. Når det gjelder pelsen, så må den inn til hundefrisøren fra tid til annen. Ellers blir den seende ut som en liten bjørn. Denne rasen skal jo være kort i pelsen og ellers ha de karakteristiske "bartene" på snuten. Det er koselige hunder, tillitsfulle, snille og i tillegg gode vakthunder. Men - de krever enormt mye. De er strie og stae. Dersom dere er aktive og liker å være mye ute, og i tillegg har god tid til å drive hundetrening, så kan det være fint med en riesenschnauser. Den må holdes i aktivitet, og den krever også en bestemt og konsekvent eier. Lykke til, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå