Salvie Skrevet 21. september 2018 #21 Skrevet 21. september 2018 Når vi kjøpte var det veldig viktig at kjøkken og stue var pent, samt det elektriske. For oss med barn hadde det vært noen tunge måneder dersom vi ikke hadde ordentlige oppholdsrom under oppussing av resten av huset eller manglet strøm. Det kommer nok helt an på pontesielle kjøpere, men det elektriske er vel omtrent aldri et minus å ha på stell før salg. 👍
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #22 Skrevet 21. september 2018 det kommer selvsagt på beliggenhet men om beliggenhet ikke er helt i gokk - altså en plass hvor omtrent ingen vil bo - så tror jeg det vil lønne seg ja. Foreldrene mine solgte hus etter bestefar, huset fra 50-tallet, og midt i tettsted på 15 tusen, men er ikke oppusset på forti år. Om huset var oppusset, kunne det selges for 4-5 mil, på grunn av beliggenhet midt i sentrum, men fordi det var en oppussingsobjekt, ble det solgt til litt under 3. Men dette må du snakke med megler om, hva er prisen på snitt kvadrat meter, og hva er høyeste og laveste du kan oppnå, også regner du derifra. Anonymkode: a3f18...1f7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #23 Skrevet 21. september 2018 Sikringsskap med skrusinkringer er tror jeg en stor minus. Huset går ned 100 tusen på prisantydning med engang, men så koster det litt å fikse også. Anonymkode: a3f18...1f7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #24 Skrevet 21. september 2018 Tredje post fra meg, beklager, kom på ennå en ting. Men om det er snakk om et hus i område hvor det fortsatt går an å pendle til Oslo - åh ja, puss opp for alle pengene. Det kommer uansett til å lønne seg. Anonymkode: a3f18...1f7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #25 Skrevet 21. september 2018 Vi har pusset opp ett hus fra 1960, takst før oppussing 1,7 mill. Takst etter oppussing 2,7 mill, vi har pusset opp for ca 6-700 000 kr. Vi har brukt en del fagfolk, men min mann jobbet mange timer etter jobb hver dag og hver eneste helg i over ett halvt år. Anonymkode: 85d5c...93d
halvehimmelen Skrevet 22. september 2018 #26 Skrevet 22. september 2018 Jeg tror mange heller vil gjøre det selv. Jeg snuser rundt på eldre hus med moderniseringsbehov fordi jeg vil fikse huset slik jeg ønsker. Dersom eieren hadde pusset opp deler av huset ville det bli uaktuelt å betale mer, for det er arbeid jeg mest sannsynlig måtte brukt penger på å gjøre på nytt likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #27 Skrevet 22. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har pusset opp ett hus fra 1960, takst før oppussing 1,7 mill. Takst etter oppussing 2,7 mill, vi har pusset opp for ca 6-700 000 kr. Vi har brukt en del fagfolk, men min mann jobbet mange timer etter jobb hver dag og hver eneste helg i over ett halvt år. Anonymkode: 85d5c...93d Tenker dette er et ganske klassisk eksempel på at det stortsett ikke er lønnsomt å pusse opp før salg. Verdiøkning var på 1 mill, overskudd etter oppussing 300-400 tusen. Mannen har jobbet hver dag og hver helg i et halvt år, et beskjedent anslag på timer: 5 dager/uke x 26 uker x 3 timer/dag = 390 timer 2 dager/uke x 26 uker x 5timer/dag = 260 timer Totalt 650 timer x 500 kr/timen = 325.000kr Altså ikke mange tusen igjen av verdistigningen. En annen ting er om all jobben er verdt det? Anonymkode: 12e44...37b 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #28 Skrevet 22. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker dette er et ganske klassisk eksempel på at det stortsett ikke er lønnsomt å pusse opp før salg. Verdiøkning var på 1 mill, overskudd etter oppussing 300-400 tusen. Mannen har jobbet hver dag og hver helg i et halvt år, et beskjedent anslag på timer: 5 dager/uke x 26 uker x 3 timer/dag = 390 timer 2 dager/uke x 26 uker x 5timer/dag = 260 timer Totalt 650 timer x 500 kr/timen = 325.000kr Altså ikke mange tusen igjen av verdistigningen. En annen ting er om all jobben er verdt det? Anonymkode: 12e44...37b Vi pusset opp for å bo der da ikke for å selge, så for oss var det verdt det i forhold til alternativet men hadde aldri gjort det for å selge nei, men reknestykket blir jo det samme uansett. Anonymkode: 85d5c...93d
Trolltunge Skrevet 22. september 2018 #29 Skrevet 22. september 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker dette er et ganske klassisk eksempel på at det stortsett ikke er lønnsomt å pusse opp før salg. Verdiøkning var på 1 mill, overskudd etter oppussing 300-400 tusen. Mannen har jobbet hver dag og hver helg i et halvt år, et beskjedent anslag på timer: 5 dager/uke x 26 uker x 3 timer/dag = 390 timer 2 dager/uke x 26 uker x 5timer/dag = 260 timer Totalt 650 timer x 500 kr/timen = 325.000kr Altså ikke mange tusen igjen av verdistigningen. En annen ting er om all jobben er verdt det? Anonymkode: 12e44...37b Det er akkurat dette! Jeg har nylig fått ny takst på huset jeg holder på å pusse opp, og det har steget 500000 kr mer i takst enn vi har lagt inn i oppussing, MEN vi pusser opp for å bo her, og da er det innsatsen verdt. Det siste året har vært et helvete! Så mye jobb! Ikke søren om jeg hadde orket dette kjøret om det ikke var for å skape MITT drømmehjem, for meg og min familie! Og jeg har hyrt inn folk til mye. Man må likevel ta alle beslutninger, og holde strengt oppsyn med alt. Dessuten blir det mye jobb ettermiddag og helg. Alle de mindre tingene man kan og skal fikse selv. Jeg hadde ikke orket å gjøre dette for å få bedre pris for et hus som skulle selges. Ikke om det var mine foreldres hus engang, og jeg er inderlig glad mine foreldre. Jeg tror ikke man kan klare å legge så mye tid, penger og innsats i et hus som trenger total oppussing, når det kun er for å få bedre pris. Ikke ved siden av full jobb, unger og alt. Vi har nå brukt 1 1/2 år, og det tar sikkert mange måneder før vi er helt i mål, selv om det nå bare er småting inne som mangler. I hage er vi fremdeles kun halvveis i planene. Resten må vente til våren. Herregud som jeg gleder meg til å være kvitt håndverkere som ikke møter når de skal, og som man må passe på som en klegg! Tross detaljerte tegninger ble det to ganger bygget feil, og spotter ble plassert feil. Herregud som jeg gleder meg til å ikke måtte ta viktige beslutninger hele tiden! Det ER verdt det, dersom man skal bo der, men det er ikke verdt det for noen andre! Da må man rett og slett se på det som en investering, for å tjene penger SELV. Å gå gjennom dette for mor/svigermor... sorry altså, det hadde iallefall ikke jeg orket! Mange ville dessuten trenge profesjonell hjelp fra a til å for å virkelig skape et maksimalt selgbart objekt, og da ville det gå betydelige summer til det, og inntjening ville synke tilsvarende. For å pusse opp er ikke nødvendigvis positivt, om man har ræva smak og ikke et godt øye for å gjøre planløsninger og resultatet bra. Da vil man bare ha brukt myyye tid og penger på å lage noe som ikke tiltaler andre såpass at det svarer seg.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #30 Skrevet 23. september 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Tenker dette er et ganske klassisk eksempel på at det stortsett ikke er lønnsomt å pusse opp før salg. Verdiøkning var på 1 mill, overskudd etter oppussing 300-400 tusen. Mannen har jobbet hver dag og hver helg i et halvt år, et beskjedent anslag på timer: 5 dager/uke x 26 uker x 3 timer/dag = 390 timer 2 dager/uke x 26 uker x 5timer/dag = 260 timer Totalt 650 timer x 500 kr/timen = 325.000kr Altså ikke mange tusen igjen av verdistigningen. En annen ting er om all jobben er verdt det? Anonymkode: 12e44...37b Men i denne regnestykke, kommer det jo frem at de tjente 300-400 tusen kroner skattefritt på et halvt år? Ja, mannen måtte jobbe kvelder og helger, men ville han klare å tjene like mye på side av sin vanlig jobb eller i en annen deltidsjobb ellers, på et halvt år? denne inntekt tilsvarer bruttolønn på nærmere 500-600 hundre pr et halvt år, altså årslønn på over en million? hvordan kan du si at det ikke lønnsomt, dette er jo inntekt ved siden av vanlig jobb og lønn? Anonymkode: a3f18...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå