AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Min mor må etter hvert flytte ut av huset sitt, og vi er litt uenige i om det bør oppgraderes før salg eller ikke. Huset er fra ca 1970 og er sist pusset opp på 80-90-tallet. Det er pent brukt, men alle overflater bærer tydelig preg av alder og det tekniske er i stor grad fra byggeår. For eksempel ble bad og kjøkken pusset opp rundt 1990(?), men alle vannrør er fra byggeår og har elendig trykk. Det elektriske anlegget er også originalt og har gammeldagse skrusikringer og ledninger utenpå veggene. Yttertaket er relativt nytt, drenering skiftet en gang for kanskje 20 år siden og kledningen er original (men ser tørr ut). Vinduer og ytterdører er også originale og svært trekkfulle. Det er altså ingen rønne, men en ny eier vil nok måtte bytte ut det aller meste for å tilfredsstille dagens standard. Huset har for øvrig passe stor hage og svært gode solforhold. Beliggenheten er helt grei, men ikke på et sted hvor folk er helt desperate etter et bosted, heller. Vi er som sagt uenige i hva som bør gjøres med huset før salg. Moren min mener at det ikke er noen vits i å gjøre noe som helst, fordi salgssummen neppe vil stige med nøyaktig samme beløp som hun betaler for en eventuell oppussing/oppgradering. Dette er basert på noe hun har lest i avisa, og som neppe er ment å gjelde for absolutt alle boliger under alle omstendigheter. Jeg mener at det hadde vært bedre å gjøre NOE (hva som helst, egentlig), for selv om hun kanskje ikke tjener så mye på det, risikerer hun å ikke få solgt i det hele tatt når omtrent alt må gjøres. Eller vil ny eier uansett måtte rive ned så mye at det er bortkastet å fikse noe nå? Hva tenker dere? Anonymkode: aca29...37c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Det dere klarer å gjøre med egeninnsats kan være vært det, resten får dere nok ikke igjen pengene for nei. Og spesielt ikke bytte av kjøkken/bad. Jeg ville nok malt huset utvendig og kanskje også noen rom inne dersom de har helt utdaterte farger eller er slitt. Samt fikse direkte feil/mangler ved vann og elektrisitet dersom beløpet ikke blir mer enn 5-sifret. Skrusikringer er ikke en direkte feil/mangel. Anonymkode: 355a8...f33 7
_popcorn_ Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 Dere bør få takst på det først. Vi solgte ett hus i dårlig stand, som krevde full renovering, prisene for renovering var såpass høye at det var bedre selge som det var. Det var flere utbyggere som ville kjøpe, for å rive å bygge helt nytt. Dem ville neppe vært med i budrunden dersom huset hadde vært i bedre stand med høyere takst. Hadde også takst på min egen leilighet som har moderniseringsbehov. Da sa megler at jeg enten burde fikse alt, eller ingenting. Han mente det var lettere selge noe som krevde full modernisering, enn noe som var halvferdig. Krever det full modernisering så kan kjøper gjøre akkurat hva dem vil. Selges det full oppusset så er det "flytt rett inn". Er det delvis oppusset er det litt sånn "kan ikke flytte inn, men taksten er høyere fordi det er gjort litt" og da kommer det an på om kjøper liker det som er påbegynt. 5
Million Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 (endret) Alt eller ingenting. Og da bør det bli ingenting pga noe som høres ut til å kunne bli svært høye kostnader for din mor. Jeg ville overlatt det til eventuelle kjøpere, så de kan pusse opp etter smak. Det gjør de ofte uansett. Det er jo eksempler på få år gamle eller nesten nye, moderne kjøkken, helt fine, som er blitt revet inn til veggen for å gi plass til et helt annet, nytt kjøkken etter de nye eiernes smak. Jeg ville ikke lagt penger i dette huset. Det er altfor mye som skal gjøres, og da bør det heller selges som renoveringsobjekt. Endret 19. september 2018 av Million 6
KatteLatte Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 Ville ikke brukt ei krone. Det er ikke verdt tiden eller pengene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #6 Skrevet 19. september 2018 hvis det bare trengs et malingstrøk eller ny tapet lønner det seg, er det noe mer omfattende lønner det seg ikke. Du vil aldri å igjen kostnaden for en oppgradering, men det kan gjøre boligen mer lettsolgt. Jeg solgte et hus i fjor der jeg hadde gjort enkle ting som å male og vaske og megler sa det var veldig lurt mtp fortjeneste. Det klør i fingrene til nye eiere for å sette sitt eget preg på en bolig, kan dermed telle positivt om gulvet må byttes ut for da kan de nye eierene legge drømmegulvet sitt. Anonymkode: 47e1d...97c 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #7 Skrevet 19. september 2018 Elektrisk annlegg blir det nok veldig dyrt å bytte hvis du skal ha skjult annlegg plusa nytt sikringsskap. Spesiellt da alt dette gjøres av innleode folk. Mem ting du kam fikse selv som f.eks å male lønner seg nok. Å bytte kjøkken er en vurderinhssak om det lønner seg. Det koster jo en del selv om man gjør det selv. Hvis det er ikea kjøkken er det kanskje muligheter for å bare bytte fronter på skap og skuffer? Anonymkode: 550c7...d5b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #8 Skrevet 19. september 2018 Nye rør og nytt elektrisk annlegg er nok et stort pluss. Anonymkode: 2bb46...e86
Lammelåret Skrevet 19. september 2018 #9 Skrevet 19. september 2018 Ville nok heller fikset et hyggelig inngangsparti med friske planter slik at eiendommen ser innbydende ut. Og droppet å gjøre noe med selve huset, spesielt siden det er det moren din ønsker. 7
Orchideae Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 25 minutter siden, Lammelåret skrev: Ville nok heller fikset et hyggelig inngangsparti med friske planter slik at eiendommen ser innbydende ut. Og droppet å gjøre noe med selve huset, spesielt siden det er det moren din ønsker. Enig. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 Tusen takk for svarene. Det ser ut til å være bred enighet om at vi ikke bør gjøre mer enn litt småting som maling og slik. Det som bekymrer meg litt er at dette neppe er en tomt en utbygger får lov å sette opp en masse leiligheter på pga adkomsvei etc, så det er bare privatpersoner som er aktuelle kjøpere. Vil privatpersoner virkelig gidde å ta på seg så mye jobb? Det beste er vel å høre hva meglerne som kjenner området anbefaler. Igjen, takk for rådene! Anonymkode: aca29...37c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #12 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svarene. Det ser ut til å være bred enighet om at vi ikke bør gjøre mer enn litt småting som maling og slik. Det som bekymrer meg litt er at dette neppe er en tomt en utbygger får lov å sette opp en masse leiligheter på pga adkomsvei etc, så det er bare privatpersoner som er aktuelle kjøpere. Vil privatpersoner virkelig gidde å ta på seg så mye jobb? Det beste er vel å høre hva meglerne som kjenner området anbefaler. Igjen, takk for rådene! Anonymkode: aca29...37c Ja noen av oss vill det, men en av de tingene som gjør at jeg ikke ville kjøpe er dårlig trykk i rør og eldgamle ledninger. Nå synes jeg ikke man trenger skjult elanlegg, men oppgraderte sikkringer og ledninger som tåler dette. Bør ikke koste all verden. Såfall viktig med nok strøm til kjøkken. Anonymkode: 2bb46...e86
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. september 2018 #13 Skrevet 19. september 2018 Jeg pusset opp huset mitt før salg og kunne ha spart meg det. De som kjøpte rev ned og pusset opp etter sin egen stil, så det var den jobben liksom. I tillegg måtte jeg ned til 300 000 under takst. Surt når jeg hadde brukt så mye på å pusse opp .Det jeg ville ha gjort er å skifte sikringsskap , rør og avløpsrør, men la de som kjøper pusse opp med sin egen stil.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #14 Skrevet 19. september 2018 6 timer siden, Million skrev: Alt eller ingenting. Og da bør det bli ingenting pga noe som høres ut til å kunne bli svært høye kostnader for din mor. Jeg ville overlatt det til eventuelle kjøpere, så de kan pusse opp etter smak. Det gjør de ofte uansett. Det er jo eksempler på få år gamle eller nesten nye, moderne kjøkken, helt fine, som er blitt revet inn til veggen for å gi plass til et helt annet, nytt kjøkken etter de nye eiernes smak. Jeg ville ikke lagt penger i dette huset. Det er altfor mye som skal gjøres, og da bør det heller selges som renoveringsobjekt. Enig. Eneste unntak er muligens hvis det er rom med grelle tapeter/farger som ser mer Ok ut på bilder med et par malingsstrøk. Men om resten er såpass dårlig, er det ikke sikkert at det er noen vits i det engang. Kanskje spørre megler om det?Å bytte elektriske anlegget, rør, kjøkken og bad - overlat det til ny eier, så får de det som de ønsker. Da må de uansett ha både rørlegger og elektriker. Det er ikke bare penger heller, det vil koste dere begge voldsomt mye tid og krefter å pusse opp, selv om dere setter bort alt. Anonymkode: c94b7...b29 2
Trolltunge Skrevet 19. september 2018 #15 Skrevet 19. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svarene. Det ser ut til å være bred enighet om at vi ikke bør gjøre mer enn litt småting som maling og slik. Det som bekymrer meg litt er at dette neppe er en tomt en utbygger får lov å sette opp en masse leiligheter på pga adkomsvei etc, så det er bare privatpersoner som er aktuelle kjøpere. Vil privatpersoner virkelig gidde å ta på seg så mye jobb? Det beste er vel å høre hva meglerne som kjenner området anbefaler. Igjen, takk for rådene! Anonymkode: aca29...37c Noen vil ja. Jeg er en av dem som leter etter oppussingsobjekter når jeg søker ny bolig. Er det en ting jeg virkelig hater dersom jeg ser på boliger er det boliger som egentlig trenger total oppussing, men hvor det er fikset litt for å gjøre det litt bedre. Vi som er ute etter slike boliger vil stort sett ha slike boliger nettopp for å kunne forme dem slik vi selv ønsker. På sist bolig jeg kjøpte hadde de lagt nytt gulv og satt inn nytt (billig!) kjøkken. De fikk ikke igjen for den kostnaden, og jeg hater valget de tok. Nå er det liksom for nytt til at det står øverst på min liste over ting jeg må gjøre, men det kommer til å ryke til dette også. Både gulv og kjøkkenet! Bedre da at dere maler utvendig (om det ikke må byttes kledning), og gjør tomten litt tiltalende. Men ikke legg mye penger i noe! Vi som kjøper slike boliger kjøper et potensial, noe vi har lyst til å gjøre til noe helt eget, ikke halvgode oppgraderinger, som gjerne ikke faller i smak engang. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 Jeg ville ikke gjort noe, kanskje malt om underlaget/veggene var fine. Viktigere å heller gjøre det pent på utsiden av huset, rydd, gjør rent, klipp gress. Anonymkode: d91c7...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 På 19.9.2018 den 19.41, Trolltunge skrev: Noen vil ja. Jeg er en av dem som leter etter oppussingsobjekter når jeg søker ny bolig. Er det en ting jeg virkelig hater dersom jeg ser på boliger er det boliger som egentlig trenger total oppussing, men hvor det er fikset litt for å gjøre det litt bedre. Vi som er ute etter slike boliger vil stort sett ha slike boliger nettopp for å kunne forme dem slik vi selv ønsker. På sist bolig jeg kjøpte hadde de lagt nytt gulv og satt inn nytt (billig!) kjøkken. De fikk ikke igjen for den kostnaden, og jeg hater valget de tok. Nå er det liksom for nytt til at det står øverst på min liste over ting jeg må gjøre, men det kommer til å ryke til dette også. Både gulv og kjøkkenet! Bedre da at dere maler utvendig (om det ikke må byttes kledning), og gjør tomten litt tiltalende. Men ikke legg mye penger i noe! Vi som kjøper slike boliger kjøper et potensial, noe vi har lyst til å gjøre til noe helt eget, ikke halvgode oppgraderinger, som gjerne ikke faller i smak engang. Helt enig! For oss som kjøper for å pusse opp så er det bedre at ingenting er gjort, da alt, stort sett, vil bli gjort om. Ikke noe poeng å bruke penger på maling innvendig. Tomten og huset utvendig er mer viktig. Anonymkode: 2a4ad...a01 4
Trolltunge Skrevet 21. september 2018 #18 Skrevet 21. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig! For oss som kjøper for å pusse opp så er det bedre at ingenting er gjort, da alt, stort sett, vil bli gjort om. Ikke noe poeng å bruke penger på maling innvendig. Tomten og huset utvendig er mer viktig. Anonymkode: 2a4ad...a01 Akkurat! Halvgode innvendige oppgraderinginger føles mer begrensende enn positive. Hadde det ikke vært for det nyere kjøkkenet og gulvet ville jeg gjort det samme i den etasje som de andre : Revet ned til skallet og bygget opp igjen med bedre planløsning, og akkurat slik jeg ønsker det. Jeg angrer faktisk litt på at jeg ikke gjorde det, men har iallefall klart å gjøre om litt, så det ble bedre. Positivt for denne boligen var at det var i området jeg ønsket, bra størrelse på hagen, og at tak, vinduer, ytterdører og kledning var bra. Her var også uteområder forsømt, men hadde potensial. Jeg kunne kanskje også gått for boligen dersom det utvendige hadde vært dårlig (altså tak, vegger, vinduer og dører), men det hadde vært til lavere pris. Jeg tviler på at man får igjen for helt nytt tak og slikt også, men å bytte ut råtten kledning og ødelagte vinduer og ytterdører, samt å male utvendig, er kanskje noe man bør vurdere. 1
-jk- Skrevet 21. september 2018 #19 Skrevet 21. september 2018 Akkurat gammelt sikringsskap med skrusikringer trekker ofte en del ned. Samtidig koster det ikke nødvendigvis mange kronene å fikse, mange elektrikere har fastpris pr. kurs for å rehabilitere skap. Da byttes alle skrusikringene i jordfeilautomater og det settes inn rehab-ramme i skapet samt overspenningsvern. Får man gjort dette for noen få tusen tror jeg fort det lønner seg i forhold til salg.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2018 #20 Skrevet 21. september 2018 Det kommer jo an på hvor mye du kan gjøre selv. Hvis du hyrer dyrt selskap til å fikse alt, er det ikke sikkert du tjener all værdens på det. Elektrisitet og rør må vel de fleste leie inn folk til uansett da. Til å ta av eller rive panel, vinduer, bordkledning osv kan du få andre til å gjøre også. Sånne som meg er alltids ute etter gammelt material. Hvor i landet er dette? Anonymkode: 465a8...fc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå