Gå til innhold

Noen som har råd for akne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jente på snart 14 her. Jeg sliter en del med akne, altså ikke vanlige kviser, men røde kviser som bygger seg under huden. 

Jeg er klar over at jeg er i puberteten, men er det noen som har gode råd?

Takker!

Anonymkode: 0d055...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst så må du kjenne litt på huden din, for det finnes sikkert nesten like mange hudtyper som det finnes mennesker, og alle har ulike behov.

Man kan få kviser av å være tørr i huden, fordi huden starter med å produsere talg for å gi fuktighet. Det kan også være at huden er fet og produserer for mye talg, og trenger fuktighetskremer o.l. med lite olje og fett i. Så det er det jeg mener med at du må kjenne din egen hud. Hvis du ikke har peiling kan du prøve ulike metoder (feks masse tilført fuktighet vs minst mulig fett/olje), og se hva som fungerer best. Husk at det tar noen uker, kanskje fire, før man kan forvente å se endringer i huden. Det kan hende du har en kombinasjon også, og da kan det være fint med en lett fuktighetskrem for de fete områdene (ofte nese og panne) og en fetere krem for de tørre områdene (ofte kinnene). Uansett hudtype så bør du alltid ta vare på huden din, rense den og gi den fuktighet.

Skrubbing og gnikking kan irritere huden, så prøv å hold det til et minimum. Dvs. vask ansiktet med hendene istedenfor å gni med en klut, vær forsiktig med hudrens med korn i (mange anbefaler å eksfoliere huden for at ikke porene skal være tette, det er lurt, men bruk noe som ikke har store korn i, da disse vil kunne irritere huden og kvisene). Om du bruker sminke så prøv å bruke minst mulig, og velg gode produkter som helst bør være vannbasert.

Første bud for behandling er som regel å gå til apoteket og kjøpe et reseptfritt legemiddel (altså alt som du kan kjøpe i vanlig kasse på apoteket, uten resept fra legen). Basiron er det mange som bruker. Det er en salve du kan smøre direkte på kvisene. Du får også kjøpt egne renser og fuktighetskremer, snakk med de på apoteket så får du gode råd og hjelp til å finne det som passer deg. Den type produkter er ofte laget for fet hud, og det vil kunne gjøre vondt verre om kvisene dine skyldes tørr hud.

Hvis det ikke hjelper, og du plages mye av kvisene, så kan du tenke på å ta kontakt med legen din. Det bør du snakke med foreldrene dine om isåfall. Da finnes det andre kremer man kan prøve, men de er sterkere - og derfor må du eventuelt få en lege til å ordne en resept. Det finnes medisiner også, men det er nok tidlig å tenke på for din del. Man må først prøve andre ting en stund, og ha ganske store plager med kviser.

Ikke nøl med å spørre om det er noe du lurer på, det kan hende jeg kan svare :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til hudlege, å ta tak i alvorlig akne tidlig er viktig da man kan unngå arrdannelse og skjemme sår. Snakk med foreldrene dine og si du gjerne vil få henvisning til hudlege. Lykke til!

Anonymkode: e786f...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt med kviser selv siden ungdommen ( kviser og byller ). Har ei datter selv på 13. Både henne og jeg tar nattlysolje hver dag ( NB , tar minst 3 mnd før virkning ). Både henne og meg har fått mye bedre hud. 

Også melk og gluten. Trenger ikke å holde deg helt unna, men begrense det litt. Ellers spis sunt, sørg for å få luftet huden ( ikke bruk sminke hver dag). 

Drikk vann med sitron skive i, renser leveren. 

Anonymkode: dc425...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kutte ut melk og andre meieriprodukter. Er mange som har gode erfaringer med det.

Noe som hjalp for meg var å bytte til en tannkrem og hudpleieserie uten SLS (det som gjør at produktet skummer). Er visst allergisk.

Hudlege kan hjelpe deg med å finne ut hva som er årsaken. Man kan bruke så mange kremer og slikt man vil men det vil bare fikse overflaten. Du vasker ikke bilen fordi motoren er ødelagt ikkesant? :)

Anonymkode: 9e3ba...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis grovt brød, unngå fint brød, fin pasta osv. Spis mye grønnsaker og gjerne nøtter. Spis gjerne frukt som snacks, istedetfor godterier. For mange dager på rad med iste, grandiosa og boller bidrar til dårligere hud. Du kan spise denne type ting et par ganger i uka, men om du nesten hver dag spiser enten en porsjon fint brød/ pasta, grandiosa, iste/ cola, sjokolade osv, så blir det ganske mye i løpet av en uke og det gir en dårligere fungerende kropp. 

Og dessverre er det mange tenåringer som spiser baguette/ boller og iste eller brus flere ganger i uka, men det er ikke noe som kvikker til hjernen eller gir bedre hud eller god helse. 

Anonymkode: 73156...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slitt med kviser selv siden ungdommen ( kviser og byller ). Har ei datter selv på 13. Både henne og jeg tar nattlysolje hver dag ( NB , tar minst 3 mnd før virkning ). Både henne og meg har fått mye bedre hud. 

Også melk og gluten. Trenger ikke å holde deg helt unna, men begrense det litt. Ellers spis sunt, sørg for å få luftet huden ( ikke bruk sminke hver dag). 

Hei igjen TS. Meg som skrev dette. 

Vil også nevne at jeg har selv har prøvd en hel haug med produkter, behandlinger osv.. men det var først i voksen alder jeg fant ut av min årsak. 

Hormon ubelanse og mat sensitive. Har mye mage problemer. I mitt tilfelle henger dette sammen. En av grunnene av at jeg kom frem til nattlysoljen og holde meg unna melk og gluten. 

Glemmer jeg nattlysoljen i ei uke og to og drikker melk, så Jan du være sikker på jeg har fått kviser på ryggen igjen 🙁

Nå bruker jeg aldri spesial produkter. A kremen funker bra her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 22.30, Supernelle skrev:

Først og fremst så må du kjenne litt på huden din, for det finnes sikkert nesten like mange hudtyper som det finnes mennesker, og alle har ulike behov.

Man kan få kviser av å være tørr i huden, fordi huden starter med å produsere talg for å gi fuktighet. Det kan også være at huden er fet og produserer for mye talg, og trenger fuktighetskremer o.l. med lite olje og fett i. Så det er det jeg mener med at du må kjenne din egen hud. Hvis du ikke har peiling kan du prøve ulike metoder (feks masse tilført fuktighet vs minst mulig fett/olje), og se hva som fungerer best. Husk at det tar noen uker, kanskje fire, før man kan forvente å se endringer i huden. Det kan hende du har en kombinasjon også, og da kan det være fint med en lett fuktighetskrem for de fete områdene (ofte nese og panne) og en fetere krem for de tørre områdene (ofte kinnene). Uansett hudtype så bør du alltid ta vare på huden din, rense den og gi den fuktighet.

Skrubbing og gnikking kan irritere huden, så prøv å hold det til et minimum. Dvs. vask ansiktet med hendene istedenfor å gni med en klut, vær forsiktig med hudrens med korn i (mange anbefaler å eksfoliere huden for at ikke porene skal være tette, det er lurt, men bruk noe som ikke har store korn i, da disse vil kunne irritere huden og kvisene). Om du bruker sminke så prøv å bruke minst mulig, og velg gode produkter som helst bør være vannbasert.

Første bud for behandling er som regel å gå til apoteket og kjøpe et reseptfritt legemiddel (altså alt som du kan kjøpe i vanlig kasse på apoteket, uten resept fra legen). Basiron er det mange som bruker. Det er en salve du kan smøre direkte på kvisene. Du får også kjøpt egne renser og fuktighetskremer, snakk med de på apoteket så får du gode råd og hjelp til å finne det som passer deg. Den type produkter er ofte laget for fet hud, og det vil kunne gjøre vondt verre om kvisene dine skyldes tørr hud.

Hvis det ikke hjelper, og du plages mye av kvisene, så kan du tenke på å ta kontakt med legen din. Det bør du snakke med foreldrene dine om isåfall. Da finnes det andre kremer man kan prøve, men de er sterkere - og derfor må du eventuelt få en lege til å ordne en resept. Det finnes medisiner også, men det er nok tidlig å tenke på for din del. Man må først prøve andre ting en stund, og ha ganske store plager med kviser.

Ikke nøl med å spørre om det er noe du lurer på, det kan hende jeg kan svare :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå til hudlege, å ta tak i alvorlig akne tidlig er viktig da man kan unngå arrdannelse og skjemme sår. Snakk med foreldrene dine og si du gjerne vil få henvisning til hudlege. Lykke til!

Takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen TS. Meg som skrev dette. 

Vil også nevne at jeg har selv har prøvd en hel haug med produkter, behandlinger osv.. men det var først i voksen alder jeg fant ut av min årsak. 

Hormon ubelanse og mat sensitive. Har mye mage problemer. I mitt tilfelle henger dette sammen. En av grunnene av at jeg kom frem til nattlysoljen og holde meg unna melk og gluten. 

Glemmer jeg nattlysoljen i ei uke og to og drikker melk, så Jan du være sikker på jeg har fått kviser på ryggen igjen 🙁

Nå bruker jeg aldri spesial produkter. A kremen funker bra her. 

Okei ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med foreldrene dine. Gå til fastlegen, få henvisning til hudlege. Jeg begynte straks på tetralysal/tetrasyklin —tabletter med antibiotika, som en kur over noen måneder. Fikk også resept på Dalacin ( lokal antibiotika) og Differin som reduserer  både bakterie- og talgmengden i huden.

Under denne behandlingen bør du unngå sol, så høst er fin tid å starte på. 

Huden er kroppens største organ, så ta godt vare på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isotretinoin er bedre enn tetracyklin! Isotretinoin er langvarig, tetracyklin er kortvarig.

Akne(ikke samme som kviser) må behandles annerledes enn kviser(som ofte er bakteriell infeksjon, derav antibiotikabehandling->tetracyklin...)

Isotretinoin setter ned talgproduksjonen, denne kuren reddet meg etter 15 år! Tetracyklin var bare en vits her... Sitter igjen med arr og ujevn hud siden hudlege ikke ville gi meg isotretinoin i tenårene.

Min nåværende hudlege sier det er alt for få som benytter isotretinoin, mye pga skremselspropaganda og uvitenhet. 

Men sannheten er at isotretinoin kan redde mange fra årelange hudproblemer og usikkerhet pga huden...👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte å kutte ned på meieriprodukter, og fikk dårligere hud av det. Husk at alle råd er individuelle. Det kan være du vil oppleve slik hud uansett hva du foretar deg når du er så ung. Husk at det er en fase. Spis variert (og unn deg det du vil ha innimellom), drikk vann, rens huden morgen og kveld med produkter som egner seg for din hud og det er det beste du kan gjøre 🙂

Anonymkode: 00e57...293

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Zalna på det sterkeste! 

Må bruke den i tre måneder, og det tar ofte så lang tid å få effekt, men etter jeg kuren har jeg ikke hatt annet enn et par små kviser på haka innimellom. Var tidligere dekket av kviser i hele ansiktet, som bivirkning av en medisin jeg er avhengig av. Deilig å slippe å tenke på kvisene. 

Den har litt bivirkninger, som tynn, tørr hud, så du må smøre deg godt med fuktighetskrem. I tillegg må en unngå sol og bruke solfaktor, så det passer supert å bruke den om vinteren. 

Fastlegen kan skrive ut resept, eller du kan få henvisning til hudlege som har mer erfaring med denne behandlingen. Vill prøv det før Isotretinoin, som har ekstremt masse bivirkninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å kutte ned på meieriprodukter, og fikk dårligere hud av det. Husk at alle råd er individuelle. Det kan være du vil oppleve slik hud uansett hva du foretar deg når du er så ung. Husk at det er en fase.

Anonymkode: 00e57...293

Veldig bra kommentar dette.

Jeg tror flere her glemmer at TS bare er 13 år for øyeblikket. Dette kan være et "vanlig" kviseproblem som løser seg av seg selv med tiden, og derfor kan en god hudpleierutine og lokal behandling med kremer være tilstrekkelig til å holde det i sjakk til hormonene får stabilisert seg. Om det derimot ikke er det, så bør en ta kontakt med lege for å se om det er mer man kan prøve.

Jeg vil tro at en hudlege vil være skeptisk til å sette TS i gang på isotretinoin i en så ung alder, og hvertfall uten at andre tiltak er prøvd først. Jeg vet ikke om de har noen gitt aldersgrense, men det er et legemiddel som gjør mange endringer i kroppen mens man går på det, det krever nøye oppfølging og at man tar en del ansvar.

Jeg mener det er viktig å få frem at TS må være forberedt på å prøve ut ulike ting og kanskje ta tiden litt til hjelp, slik som det blir skrevet her, pga. sin unge alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...