AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Har plutselig fått en del penger jeg ikke hadde regnet med. "En del" - det er jo individuelt hvor mye som er "mye", men for meg er dette mye. Det tilsvarer ca 6 mnd lønn for meg. Og jeg har ikke sparepenger fra før. Tenker mye på hva jeg skal gjøre. Aller helst har jeg lyst til å dra på en vill shoppingtur, men vet at jeg kommer til å angre på det. Det er vel lurt å ha litt sparepenger i tilfelle en krise tenker jeg også, at jeg kanskje skal sette alt på en sparekonto og ikke røre det. Så kunne jeg kjøpt ny bil, men føler at det er litt bortkastet også: En "ny" bil er jo gammel og verdiløs om noen år, og den jeg har fungerer jo greit. Trenger ikke hus, og det er bare en dråpe i havet på boliglånet, så det gidder jeg ikke. Har lyst på ny tv...klær...kjøkkenmaskin... Veldig lite fornuftig.... Hva ville DU gjort, hvis det var deg?? Anonymkode: d1b39...071 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Jeg ville levd som normalt, godt mulig jeg ville betalt inn en del på boliglånet. Det er alltid kjekt å ha penger i bakhånd. Anonymkode: ba2bb...458 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 Jeg ville betjent gjeld siden du spør hva JEG ville gjort. Hva DU bør gjøre er en annen sak. Du bør jo sette av penger på bufferkonto siden du ikke har oppsparte midler fra før, men så var det jo ikke det du spurte om da Anonymkode: 9eb76...36a 5
Jerry Lee Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 Tenker ditt avsnitt 2, siste del, er det fornuftige, om reservene er tomme. 😊 3
princeofithilien Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 Jeg ville betalt gjeld, og kanskje kost meg litt ekstra i hverdagen, og satt resten på sparekonto Deilig bare å vite at hvis du plutselig skulle trenge noe nytt som koster en del, så har du råd til det! 2
Million Skrevet 19. september 2018 #6 Skrevet 19. september 2018 Jeg ville satt av 50.000 på bufferkonto til krisetilfeller (aldri røres annet enn da), og resten hadde jeg betalt inn på boliglånet. Det blir mindre gjeld av det og du betaler noe mindre i måneden. Alle monner drar nå når rentene skal gå opp snart. 4
_popcorn_ Skrevet 19. september 2018 #7 Skrevet 19. september 2018 Om jeg hadde fått beløp tilsvarende halvt års lønn, så ville jeg gått en tur på shopping og brukt litt der, deretter satt inn alt resten på sparekonto. Har ikke annen gjeld enn bolig og studie, så ville satt av som buffer og spart for oppussing. 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #8 Skrevet 19. september 2018 Jeg ville tatt en tredjedel og kjøpt det jeg ville, men da av nyttige saker som Tv og kjøkkenmaskin som du nevner, ikke så mye klær. De to andre tredjedelene ville jeg satt på sparekonto i påvente av noe fornuftig å bruke de på. Jeg må bare si at om du ikke har kjøkkenmaskin så kjøp en! Jeg elsker kenwooden min, og den er absolutt verdt pengene når du har de. Anonymkode: c98b9...a3e 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #9 Skrevet 19. september 2018 Satt av til sparing. Hvor mye penger er det snakk om? Anonymkode: 1f6c7...d1b 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 Har du dyr gjeld, så betaler du den. Ellers er det greit å ha en god buffer. Og så går det jo an å unne seg noe uten å gå bananas. Er det noe du har ønsket deg lenge? Anonymkode: 2d1de...fa2 3
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 50.000 til uforutsette ting (tannlege, rørlegger, bil som må fikses, etc) og brukt resten på kule ting. Anser en Kenwood om man ikke har det fra før som et fornuftig kjøp. Digger min Kenwood, verdt hver eneste krone! Anonymkode: 437d0...08c 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 Om jeg var deg og ikke hadde sparepenger ville jeg satt av 1/2parten på høyrentekonto. Til store kriseutgifter, bilen ryker e.l Og så ville jeg reist for resten av pengene. Om JEG hadde fått penger hadde jeg satt av 2/3 på sparekontoen. Det som var igjen hadde jeg brukt til å betale ned på boliglånet. 6mnd lønn er over 150 000 for meg og 50 000 nedbetalt på boliglånet er jo greit. Men nå sparer jeg til noe spesifikt som gjør at jeg ikke lenger hadde giddet prioritere ny tv eller klær om jeg fikk penger. Anonymkode: 8208a...614 1
emilie123 Skrevet 20. september 2018 #13 Skrevet 20. september 2018 Hvis jeg hadde fått en større sum nå så hadde jeg betalt ut dyr gjeld og satt resten på buffer konto. Det er så kjipt når noe ryker og ikke ha penger til å kjøpe nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #14 Skrevet 20. september 2018 Jeg ville ranet deg. Anonymkode: dd369...c1b 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #15 Skrevet 20. september 2018 Jeg pleier å kjøpe aksjer for penger jeg har til overs Anonymkode: d0cd9...5e3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #16 Skrevet 20. september 2018 Ts her. Takk for mange svar. Jeg fikk ikke svart i går, for jeg ..... dro på shopping !!! :-) Har gjort som flere her foreslo: 2/3 på sparekonto, resten skal jeg kose meg for :-) Anonymkode: d1b39...071 3
Gjest Kritt Skrevet 20. september 2018 #17 Skrevet 20. september 2018 (endret) Jeg ville brukt mesteparten på nedbetaling av boliglånet, og satt av en viss sum, kanskje 50.000, som jeg kunne bruke på det jeg ville - det være seg en spennende reise, klær, en kombinasjon eller noe helt annet. Endret 20. september 2018 av Kritt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå