Gå til innhold

Hva tenker du om vegansk kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilhenger eller skeptisk?

Anonymkode: 2ef42...2c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er det beste du kan gjøre for deg selv, miljøet og dyrene. Derfor følger jeg et plantebasert kosthold. 

• Liker 21
Skrevet

Ingen av delene. Sikkert mye vegansk mat som er god, har smakt veganer-vårruller, gode de, men noen tilhenger blir jeg uansett aldri. Må ha mine faste doser med kjøtt og meieriprodukter, men innimellom er det ålreit. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke skeptisk og ser ingen grunn til å være det. Jeg spiser derimot ikke bare vegansk. Jeg velger ofte veganske varianter, men bruker noe meieriprodukter i mat. Jeg er vegetarianer.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er heller ikke noen av delene. Jeg er ikke skeptisk, da jeg absolutt ser fordelene, men jeg er heller ikke en tilhenger, da jeg ikke ønsker å være veganer. Jeg er altfor glad i både kjøtt, fisk og meieriprodukter til at vegansk kosthold i sin helhet er helt utelukket. Derimot har jeg ingenting i mot å spise vegansk i seg selv, det gjør jeg jo egentlig ganske ofte, siden jeg ikke spiser kjøtt/fisk hver eneste dag, eller til hvert måltid. Og jeg synes det er helt greit å unngå å bruke dyreprodukter der det er praktisk og enkelt å få til. 

• Liker 6
Skrevet

Vi burde bli flinkere til å spise mye mer plantebasert mat. Dog er jeg skeptisk til et 100% plantebasert kosthold

Anonymkode: f60e7...4f3

• Liker 7
Skrevet

Jeg er ikke skeptisk til kostholdet i seg selv, men jeg er skeptisk til alle som tyr til ekstreme kosthold, uansett om det er rent plantebasert (vegansk kosthold), LCHF, gluten- og laktosefritt. OMAD, osv

Årsaken til at jeg er skeptisk, er at alle jeg kjenner til som har prøvd dette, uten at kostholdet er forankret i enten helse eller ideologi, har vært "nyfrelste" og misjonerende, helt de føler at det blir for ekstremt for dem, og de går tilbake til normalkost etter en kort stund.

Anonymkode: 64d5e...e2f

• Liker 6
Skrevet

Fundamentalisme er aldri en god ide. 

Anonymkode: f87c3...16c

• Liker 6
Skrevet

Folk får spise som de selv ønsker. Selv spiser jeg ikke kjøtt, men spiser fisk og meieriprodukter. Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er at smaken rett og slett ikke tiltaler meg. 

Det jeg misliker er at veldig mange veganere MÅ proklamere de vet best og deres kosthold er best. 

Anonymkode: 6d1b7...f48

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk får spise som de selv ønsker. Selv spiser jeg ikke kjøtt, men spiser fisk og meieriprodukter. Grunnen til at jeg ikke spiser kjøtt er at smaken rett og slett ikke tiltaler meg. 

Det jeg misliker er at veldig mange veganere MÅ proklamere de vet best og deres kosthold er best. 

Anonymkode: 6d1b7...f48

Enig. Ei jeg studerte med kunne finne på å sitte og kommentere mens man spiste lunsj eller lignende. Gud forby om man hadde kokt skinke på brødskiva eller lignende. Helt greit at man er veganer, men kommentaren "hvordan føles det å spise døde dyr?" er bare unødvendig. Hun ble litt småpaff når jeg parerte: "smaker deilig". 

Jeg har ikke et problem med at man er veganer/vegetarianer fordi man er opptatt av dyrevelferd, miljø osv. Det er supert og flott det. Men jeg liker ikke misjonering, det være seg om man prøver å prakke på meg religion, livsstil. livssyn eller annet rart. 

• Liker 14
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilhenger eller skeptisk?

Anonymkode: 2ef42...2c7

At vegansk italiensk salat smakte høgg. 

Anonymkode: 9d506...530

Skrevet

Skulle gjerne vært veganer selv. Men er allergisk mot stort sett all frukt, grønnsaker, soya, linser og bønner. Da blir det svært vanskelig å være veganer. 

Anonymkode: b2100...2fd

• Liker 2
Skrevet

Men falafel er godt da. 

Anonymkode: 9d506...530

Skrevet

Jeg lever en vegansk livsstil og har et plantebasert kosthold og kommer aldri til å gå tilbake til å støtte den industrien jeg nå tar avstand fra

Anonymkode: 77646...64f

• Liker 7
Skrevet

Jeg har spist vegansk i to år. Veldig fornøyd, og det er sunt og godt

• Liker 4
Skrevet

jeg ville ikke klart det selv, jeg hadde ikke klart få i meg nok variert kosthold av det. 
Men om folk klarer balansere kostholdet så det ikke blir mangel av næringsstoffene, så bryr jeg meg ikke. Vegansk og vegetarisk kosthold passer for mange, men ikke alle. 

Skrevet

Enig med Inwe; jeg tror det er det beste for helsen, miljøet og dyrene. Er veganer. 

• Liker 5
Skrevet

Er på ingen måte tilhenger selv, spiser kjøtt og lever godt med det. Men jeg er ikke skeptisk til at andre lever vegansk, det er nok bare sunt.

Anonymkode: 8df9d...de9

Skrevet
23 minutter siden, _popcorn_ skrev:

jeg ville ikke klart det selv, jeg hadde ikke klart få i meg nok variert kosthold av det. 
Men om folk klarer balansere kostholdet så det ikke blir mangel av næringsstoffene, så bryr jeg meg ikke. Vegansk og vegetarisk kosthold passer for mange, men ikke alle. 

Mitt kosthold er mere variert enn det noen gang var når jeg spiste animalske produkter 

Anonymkode: 77646...64f

• Liker 3
Skrevet

Siden denne ligger på kosthold, trening og sport, så tillater jeg meg å påpeke at det er innmari mange vegetarianere/veganere som lurer seg selv - og tror at de er så innmari sunne, men egentlig spiser utrolig mye junk.

"Sjokkerende hvor mye junk food vegetarianere dytter i seg. Du blir ikke automatisk sunn av å droppe kjøtt."

https://www.dagbladet.no/mat/sjokkerende-hvor-mye-junk-food-vegetarianere-dytter-i-seg/67494978

- Nå har jeg fulgt veganere og vegetarianere en stund, og jeg er sjokkert over hva mange dytter i seg. Så mye billig vegetabilsk olje, så mye hvetemel, så mye dårlig industrimat

Mange spiser ren junk food. Eneste forskjellen er at veganmaten ikke har vært i nærheten av dyr.

Anonymkode: 6f7ac...789

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...