Gå til innhold

Snart valp i hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi får en liten samojed hannvalp om ikke så lenge. Holder på med innkjøp av alt jeg tror trenger. Det er lenge siden sist jeg hadde valp, så jeg ønsker meg tips og råd fra dere både på forberedelser før han kommer, og hva jeg bør ha av utstyr 😍

gjerne tips fra dere som har erfaring med samojed også 😁

Anonymkode: 584e6...c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Halsbånd, lenke, refleks, seng, klotang, skåler, leker, børst, bur eller sele til bil. Det er vel det viktigste til å begynne med, så kjøper du inn etter hvert som du ser behovet.

Rydd bort ting du ikke ønsker skal bli tygd på.

Endret av Kvartz
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi får en liten samojed hannvalp om ikke så lenge. Holder på med innkjøp av alt jeg tror trenger. Det er lenge siden sist jeg hadde valp, så jeg ønsker meg tips og råd fra dere både på forberedelser før han kommer, og hva jeg bør ha av utstyr 😍

gjerne tips fra dere som har erfaring med samojed også 😁

Anonymkode: 584e6...c5e

Vår valp eeeelsker sånne tennisballer som piper, det er så gøy å se henne leke med det 😊 etterhvert kanskje hundesjampo siden det er høst og kan bli sølete etterhvert? 

Anonymkode: bb9c2...25b

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med Samojed, men Japansk spisshund som ser ut som en liten Samojed. På vinteren måtte vi spyle han etter hver tur, og da var det fint å ha en tjukk håndduk som bare var hans. Da fikk han belønning for å gå i dusjen og for å riste av seg før han gikk ut. Vi vasket kun med sjampo til jul og til våren :) vet ikke om det gjelder for Samojed, men for vår rase slapp pelsen ekstra mye etter bading og dusjing. Så gjerne børst og føn hunden etterpå for å unngå floker. Så ja, en god børste, ikke så skummel føner og tjukk håndduk ville jeg kjøpt.

Vil også anbefale sele med padding og ikke halsbånd, pelsen kan floke seg under halsbåndet og valper løper uansett så mye rundt at det rykkes i halsbåndet og det kan gjøre vondt. Heller ta et solid bånd enn sånn flexi-bånd. Har sett noen stygge skader fra sistnevnte. 

Ellers bruker jeg alltid å anbefale å fokusere på å knytte bånd til hunden i starten og gjøre den trygg på omgivelsene. Man får mye igjen for å øve på rotrening og sosialisering. En spinnvill valp kan være overtrøtt. Så kanskje et bilbur og en kurv som bare blir hans? 

Ang. å sikre gjenstander dere ikke vil at skal bli ødelagte så fikk jeg et tips om å i tillegg smøre litt leverpostei på valpens egne leker. Slik blir det han har lov å tygge på ekstra attraktivt.

Kanskje dere også trenger en grind, hvis dere skal avgrense området hans når dere drar?

Tunge skåler som ikke er så lett å dytte overende. Bordbrikke for å ha under skålene redder gulvet ✌️

Kloklipping er også lurt å begynne med tidlig. En klo her og en klo der :)

Av leker så ble tau, tyggebein og kong populært her. Tauet dro ut løse tenner, bein tok kløe og kong var det beste han visste. Vi la kong med leverpostei i fryseren, da holdt han på i en evighet. :)

Siden vi lot vår være i sofaen så hadde vi et eget pledd til han så sofaen skulle overleve. Det kan jo være en idé.

I tillegg kjøpte jeg håndholdt støvsuger, det var mye enklere å støvsuge opp all sanda han dro inn. For det var mye! 😛

Hvis dere vil drive med klikkertrening kan dere kjøpe inn klikker og så smått begynne å øve på at klikk betyr godbit. 

Lykke til :)

Anonymkode: 856e3...f3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...