AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #1 Skrevet 19. september 2018 Jeg har byttet bank. Tidligere har jeg hatt Dnb, som under regningsbetaling stopper deg hvis du glemmer å fylle ut kid nr. Det går ikke gjennom uten. Nå har jeg DinBank.no, og satt i dag og skulle betale en regning til Zalando, den store klesgiganten. Og av en eller annen grunn leste jeg feltet som "melding". "Nei, jeg skal ikke ha melding, jeg skal legge inn kid nr. Det kommer sikkert på neste side da...?" tenkte jeg og klikket på betal. Dermed gikk betalingen igjennom, uten noen form for id eller kid nr eller fakturanr eller noe! Og Zalando har jo tusenvis av transaksjoner hver dag, de er store! Så hvor ender min tusenlapp i alt dette? Kan jeg risikere å måtte betale på nytt? Dobbelt opp? Jeg er den eneste i Norge som heter navnet mitt, ingen andre som har den navnekombinasjonen. Så de klarer kanskje å spore innbetalingen uten ref til riktig faktura ved hjelp av betalingsavsenderens navn? Det er vel ikke mulig å stoppe en direkte regningsbetalingstransaksjon? Anonymkode: 50cc9...b3d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #2 Skrevet 19. september 2018 Ring zalando. Har gjort slikt selv og det har alltid ordnet seg. Du har jo kontonummer og de ser hvilket kontonummer pengene kommer fra. I min bank står det også meldig, dette er jo for å forenkle betaling, da man enten skriver meldingen eller kidnummer der. Så da husker du det til neste gang😂 Anonymkode: abb84...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 Hva sa de hos Zalando da du ringte og spurte da? Anonymkode: eb219...0e9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 De finner ut at det er deg vi navn. Du trenger ikke ringe. De kunne satt på «KID-sperre» på kontoen slik at betalinger ikke går gjennom uten KID. Når de ikke har gjort det, så må de ha en rutine for å matche betalinger uten KID, og det gjør de på bakgrunn av navn og beløp. Jeg har jobba med dette i stort selskap. Anonymkode: e37f1...465
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #5 Skrevet 19. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring zalando. Har gjort slikt selv og det har alltid ordnet seg. Du har jo kontonummer og de ser hvilket kontonummer pengene kommer fra. I min bank står det også meldig, dette er jo for å forenkle betaling, da man enten skriver meldingen eller kidnummer der. Så da husker du det til neste gang😂 Anonymkode: abb84...3ed Nei, man gjør vel ikke det? Jeg ser i alle fall ikke hvilken konto innbetalinger til mine kontoer kommer fra, og når jeg håndterte penger i den tidligere jobben min så jeg heller aldri avsenders konto. Tror ikke dette er vanlig noe sted. Anonymkode: a4ef2...d65
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #6 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, man gjør vel ikke det? Jeg ser i alle fall ikke hvilken konto innbetalinger til mine kontoer kommer fra, og når jeg håndterte penger i den tidligere jobben min så jeg heller aldri avsenders konto. Tror ikke dette er vanlig noe sted. Anonymkode: a4ef2...d65 Jo, bedrifter ser dette i innbetalingsfiler. Anonymkode: e37f1...465
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #7 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, man gjør vel ikke det? Jeg ser i alle fall ikke hvilken konto innbetalinger til mine kontoer kommer fra, og når jeg håndterte penger i den tidligere jobben min så jeg heller aldri avsenders konto. Tror ikke dette er vanlig noe sted. Anonymkode: a4ef2...d65 Det ser jeg, hvis de da ikke heller har navnet på bedriften. Får jeg penger av en privatperson står kontonummeret der. Får jeg barnetrygd av nav, står det nav. Anonymkode: abb84...3ed
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #8 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det ser jeg, hvis de da ikke heller har navnet på bedriften. Får jeg penger av en privatperson står kontonummeret der. Får jeg barnetrygd av nav, står det nav. Anonymkode: abb84...3ed i tillegg kan jeg søke på kontonummer for å se inn og utbetalinger. Tror faktisk alle kan det Anonymkode: abb84...3ed
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #9 Skrevet 19. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sa de hos Zalando da du ringte og spurte da? Anonymkode: eb219...0e9 De skulle sende meg en email, og så måtte jeg sende (som svar på den emailen) kvitteringen på betalingen i nettbanken. Det kunne vi jo ha løst over telefon, mener jeg, men jeg måtte altså vente på den emailen som hun skulle sende meg. Lovet at den skulle dukke opp i løpet av noen minutter. Har ikke dukket opp ennå. TS Anonymkode: 50cc9...b3d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #10 Skrevet 19. september 2018 Nå har jeg fått en epost fra Zalando, der jeg skulle sende inn kvittering fra nettbanken. Det har jeg nå gjort. Håper de klarer å finne innbetalingen min i alle transaksjonene sine. Jeg håper dette ordner seg. Er bare litt urolig da jeg vet at Zalando er så stort firma med uhyggelig mange kunder, så det må være mange, mange transaksjoner som tikker inn på deres bankkonto daglig. TS Anonymkode: 50cc9...b3d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #11 Skrevet 19. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, bedrifter ser dette i innbetalingsfiler. Anonymkode: e37f1...465 Jeg fikk som sagt ikke denne informasjonen når jeg styrte banken for min tidligere arbeidsgiver. Fikk vi for mye penger fra en kunde måtte jeg ringe dem og spørre etter kontonummeret. Dette var Nordea Men dette er noen år siden, og vi fikk ikke innbetalingsfiler slik jeg forstår de brukes i dag. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: i tillegg kan jeg søke på kontonummer for å se inn og utbetalinger. Tror faktisk alle kan det Anonymkode: abb84...3ed Jeg kan som sagt ikke dette. Alt jeg ser er dato, type betaling (f.eks. "overføring innland" eller "lønn"), et referansenummer, navn på betaler og beløp. Ingen muligheter til å søke opp avsenders kontonummer. Jeg har DNB. Anonymkode: a4ef2...d65
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #12 Skrevet 19. september 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ring zalando. Har gjort slikt selv og det har alltid ordnet seg. Du har jo kontonummer og de ser hvilket kontonummer pengene kommer fra. I min bank står det også meldig, dette er jo for å forenkle betaling, da man enten skriver meldingen eller kidnummer der. Så da husker du det til neste gang😂 Anonymkode: abb84...3ed Gjett om jeg gjør! For noe stress dette er. Er livredd for at jeg må betale samme fakturaen på nytt...! Nå har jeg lært og vi nok huske det til neste gang. KID NUMMER! TS Anonymkode: 50cc9...b3d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #13 Skrevet 19. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gjett om jeg gjør! For noe stress dette er. Er livredd for at jeg må betale samme fakturaen på nytt...! Nå har jeg lært og vi nok huske det til neste gang. KID NUMMER! TS Anonymkode: 50cc9...b3d Det må du uansett ikke. Du har betalt og har kvittering på det, og har attpåtil tatt kontakt med dem for å gi beskjed om feilen. Da blir det Zalandos ansvar å finne igjen betalingen din, evt. å bevise at du ikke har betalt om de ikke finner den. Noe de ikke klarer. Anonymkode: a4ef2...d65
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #14 Skrevet 19. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk som sagt ikke denne informasjonen når jeg styrte banken for min tidligere arbeidsgiver. Fikk vi for mye penger fra en kunde måtte jeg ringe dem og spørre etter kontonummeret. Dette var Nordea Men dette er noen år siden, og vi fikk ikke innbetalingsfiler slik jeg forstår de brukes i dag. Jeg kan som sagt ikke dette. Alt jeg ser er dato, type betaling (f.eks. "overføring innland" eller "lønn"), et referansenummer, navn på betaler og beløp. Ingen muligheter til å søke opp avsenders kontonummer. Jeg har DNB. Anonymkode: a4ef2...d65 Kun hatt sparebank1 og Klp, men der står kontonummer når jeg trykker meg inn på betalingen/overføringen. Så merkelig hvis norges største bank ikke har den muligheten, når til og med lille Klp har det. Anonymkode: abb84...3ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå