Gå til innhold

Hvem skal rettlede på lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Qt1.klassingen vår øver på å skrive bokstavene. Det slurves litt, bokstaver går ikke ned på linja, svingen på S blir dobbel, etc. Som foreldre gjør vi oppmerksom på feilen og oppmuntrer til rett måte .  Barnet virker brydd og irritert når vi bryter inn på den måten. 

Er det bedre å la barnet skrive som det vil og la lærer rette på feilene eller skal vi fortsette som vi gjør?

Anonymkode: a0b9f...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lot han skrive som han ville en god stund. Etter hvert som finmotorikken og bokstavskriving sitter mer inne, begynte vi å rette. Etter hvert rettet vi på feilstaving, og sånt, men det var mer mot våren. Og alltid lystbetont. Hadde han en dag der han var sliten og leksene vanskelig, så rettet vi aldri på de, men var alt greit så kikket vi over det sammen. 

Anonymkode: 3d70a...572

Skrevet

Som lærer vil jeg råde deg til å la være. Barnet trenger masse mestring nå og en som står å påpeke feil hjelper ikke saken. Det er også viktig at lærer får se fremgangen og hva som trengs mer øvelse i, og det ser vi ikke dersom foreldre har stått med retteblyant. 

• Liker 6
Skrevet

I starten av skriveopplæringen kan det være fort gjort at barn skriver bokstaver speilvendt, oppned og på andre rare måter. Jeg ville nok ikke bekymret meg så mye i 1.klasse. Regner med de får lekser hvor de skal herme etter, og tegne oppå bokstaver også? Og sånt som å lete etter bokstaver i tekster osv. Så lenge han blir «utsatt for» den riktige måten å skrive bokstaven på vil han nok klare det etter hvert. 

Anonymkode: 909a3...70c

Skrevet
17 timer siden, Tipptoppi skrev:

Som lærer vil jeg råde deg til 

17 timer siden, Tipptoppi skrev:

en som står å påpeke feil hjelper ikke saken. 

HÅHÅHÅHÅHÅ

Anonymkode: f4f2a...299

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

HÅHÅHÅHÅHÅ

Anonymkode: f4f2a...299

🤣

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spurt barnets lærer, siden han reagerer negativt på rettelser hjemme.

Skrevet

Med mindre du vil kvele skrivelysten ved fødsel, så hadde jeg latt være å rette på ham. Stakkars, han har såvidt begynt å skrive, det er ikke viktig å gjøre det helt rett nå. 

• Liker 2
Skrevet

Hva tenker dere om å gjøre ting så fort (og dermed så slurvete) som mulig, er det greit å si at man skal ta seg bedre tid og gjøre det ordentlig? Hvis jeg gjør det så sier min gutt bare «ja, men jeg gjør det jo ordentlig» selv om jeg vet at han kunne gjort det saktere og bedre. Vil helst ikke gi ham følelsen av at det han gjør ikke er bra nok, men samtidig vil jeg at han skal legge litt arbeid i leksene.

Anonymkode: ae7d7...21e

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Qt1.klassingen vår øver på å skrive bokstavene. Det slurves litt, bokstaver går ikke ned på linja, svingen på S blir dobbel, etc. Som foreldre gjør vi oppmerksom på feilen og oppmuntrer til rett måte .  Barnet virker brydd og irritert når vi bryter inn på den måten. 

Er det bedre å la barnet skrive som det vil og la lærer rette på feilene eller skal vi fortsette som vi gjør?

Anonymkode: a0b9f...22f

Om dere retter hver gang han gjør feil så blir det demotiverende. Fokuser heller på det han klarer av bokstavene og oppmuntre det slik at han får positiv opplevelse. Det er bedre at læreren sier i fra mens dere hjemme kan veilede. F.eks sitte med han å skrive bokstavene slik at han kan kopiere dine bokstaver og hvordan du går frem for å skrive bokstaven. 

Skrevet

Man skal ikke rette feil. Kommenter heller de bokstavene som ble skrevet veldig pent. Ellers blir det for myr fokus på feilskriving og det er den skrivemåten barnet kommer til å huske.

Hilsen, lærer.

Anonymkode: 52289...cab

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...