Gå til innhold

Sykkelhjelm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i en alder av 40 år kapitulert og kjøpt meg sykkelhjelm. Men jeg kan liksom ikke fri meg fra tanken om at jeg ser ut som en PU-pasient der jeg kommer syklende med denne bøtta på hodet. Da jeg vokste opp, var det kjempeteit med sykkelhjelm, så det er nok det som henger igjen.

Nå er jeg altså blitt mamma og må gå foran med et godt eksempel, samtidig som jeg ikke vil bli grønnsak og hjerneskadet hvis jeg blir utsatt for en ulykke på sykkelen. Hvor teit er det i dag at en dame på førr bruker sykkelhjelm på slike småturer som til jobben, butikken etc? Bør jeg være flau, eller er sykkelhjelm blitt kult i dag?

Anonymkode: 5fd76...3ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Stella Rose
Skrevet

Sikker på at du er 40 og ikke 14?

Skrevet

Hehe, nå lo jeg godt.  Kan trøste deg med at det er mange på vår alder som tenker det samme som deg.  Det er faktisk ingen av mine venninner på 40+ som bruker sykkelhjelm. 

• Liker 2
Skrevet

Klart vi bruker hjelm! 

Hjernen er det viktigste jeg har, tar ingen sjanser der.

Anonymkode: 6c546...8db

• Liker 1
Skrevet

Sykkelhjelm har blitt standard. Det er de som sykler uten som ser tåpelige ut.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er eldre enn deg og jeg bruker sykkelhjelm. Ikke særlig tøft å få et most hue. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 39 år og har brukt hjelm siden barndommen, så det er ikke noe jeg tenker over en gang. Det var en periode jeg droppa den på korte turer (5-10 minutt), men etter at jeg gikk i bakken med lav fart og måtte til legevakten for å sy, så har jeg den alltid på. Den skammen i å sitte der som voksen og fornuftig person og svare «nei» når legen spurte om jeg hadde sykkelhjelm (når du skal sy i hodet).... Jeg gjør det for min egen sikkerhet, har ingen egne barn jeg skal være forbilde for. 

Anonymkode: 5567c...3ca

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 30 og synes de uten sykkelhjelm ser mest teite ut. 

Anonymkode: 3e67a...458

• Liker 3
Skrevet

Nå har det heldigvis blitt mer vanlig å se voksne med sykkelhjelm, enn voksne som sykler uten. Er ikke mange år siden det var motsatt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri brukt sykkelhjelm, og synes faktisk nå det er merkelig når jeg ser noen sykle uten hjelm, og det selv om alle sykkelhjelmer er stygge. Selv bruker jeg ikke hjelm fordi det blir bare enda en ting å huske på og drasse rundt med. Foretrekker frihetsfølelsen det gir å bare sette seg på sykkelen og sykle avgårde. Føler at jeg har veldig gode odds for å unngå en kul i hodet. Sannsynligheten for å få alvorlig hodeskade er så liten at dersom du skal bruke hjelm for å gardere deg mot dette, da må du virkelig slutte med nesten alt i livet av frykt for at noe en eller annen gang kan gå galt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, zaco skrev:

Jeg har aldri brukt sykkelhjelm, og synes faktisk nå det er merkelig når jeg ser noen sykle uten hjelm, og det selv om alle sykkelhjelmer er stygge. Selv bruker jeg ikke hjelm fordi det blir bare enda en ting å huske på og drasse rundt med. Foretrekker frihetsfølelsen det gir å bare sette seg på sykkelen og sykle avgårde. Føler at jeg har veldig gode odds for å unngå en kul i hodet. Sannsynligheten for å få alvorlig hodeskade er så liten at dersom du skal bruke hjelm for å gardere deg mot dette, da må du virkelig slutte med nesten alt i livet av frykt for at noe en eller annen gang kan gå galt.

Bruker du ikke bilbelte heller ?

Anonymkode: fc843...c6e

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bruker du ikke bilbelte heller ?

Anonymkode: fc843...c6e

Jo det gjør jeg, både for å unngå bot, og for å unngå skade ved evt ulykker, her er risiko mye større og konsekvensene mye verre. Det er heller ikke spesielt upraktisk eller noe jeg behøver å kjøpe og drasse rundt med.

Skrevet

Føler meg like naken uten sykkelhjelm som jeg gjør uten bilbelte. Sykla uten i tenårene, men etter å ha stupt over styret mens jeg sykla i gå-tempo så har hjelmen alltid vært på!

Statistikken er litt vanskelig å lese, men det er enighet i at sykkelhjelm minsker risikoen for hodeskader betraktelig. At voksne folk (med barn!) ikke tar det innover seg, og med argument at hjelm ser teit ut, synes jeg er merkelig. 

• Liker 3
Skrevet

Sykler alltid med sykkelhjelm, og som andre skriver syns jeg de som ikke bruker det ser mer teite ut ;) For meg er det like naturlig som å ta på meg bilbelte. Jeg er rett under 30, og har alltid brukt hjelm. 

Anonymkode: 7c705...6f0

Skrevet
2 timer siden, zaco skrev:

Jo det gjør jeg, både for å unngå bot, og for å unngå skade ved evt ulykker, her er risiko mye større og konsekvensene mye verre. Det er heller ikke spesielt upraktisk eller noe jeg behøver å kjøpe og drasse rundt med.

I en bil er du mye mer beskyttet av airbager og selve bilen enn du noen gang vil være på en sykkel. BRUK HJELM. 

Anonymkode: fb708...81e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en bil er du mye mer beskyttet av airbager og selve bilen enn du noen gang vil være på en sykkel. BRUK HJELM. 

Anonymkode: fb708...81e

Kjøper ikke disse argumentene, som bilist er du mer utsatt for andres feil i trafikken, i tillegg, dersom du velter sykkelen er det høyst sannsynlig hender, knær og hofter det går ut over, ikke hodet. En hjelm øker tyngden på hodet og øker derfor sannsynligheten for å slå hodet i bakken. Men for all del, jeg sier ikke at det er dumt å bruke hjelm, det kommer mye an på hvor ofte og hvor fort du sykler også. Synes det er helt naturlig å sykle med hjelm, og jeg også er kommet dit at jeg synes det ser merkelig ut å sykle uten hjelm. Men som sagt, jeg foretrekker minst mulig stress, det er litt av hensikten med å sykle for meg, og synes risiko er så liten at hjelm er unødvendig med mindre du sykler i høy hastighet, flere kilometer, på mye trafikkerte veier, feks til og fra jobb/skole.

Skrevet
21 minutter siden, zaco skrev:

Kjøper ikke disse argumentene, som bilist er du mer utsatt for andres feil i trafikken, i tillegg, dersom du velter sykkelen er det høyst sannsynlig hender, knær og hofter det går ut over, ikke hodet. En hjelm øker tyngden på hodet og øker derfor sannsynligheten for å slå hodet i bakken. Men for all del, jeg sier ikke at det er dumt å bruke hjelm, det kommer mye an på hvor ofte og hvor fort du sykler også. Synes det er helt naturlig å sykle med hjelm, og jeg også er kommet dit at jeg synes det ser merkelig ut å sykle uten hjelm. Men som sagt, jeg foretrekker minst mulig stress, det er litt av hensikten med å sykle for meg, og synes risiko er så liten at hjelm er unødvendig med mindre du sykler i høy hastighet, flere kilometer, på mye trafikkerte veier, feks til og fra jobb/skole.

1: Virkelig? Hvor er det du sykler? 

2: Hodet ditt veier rundt 5 kg. En sykkelhjelm på 300 g (første treffet som kom opp på Google) tror jeg ikke har så mye å si for hvorvidt hodet treffer bakken eller ikke. 

3: På en gitt sykkeltur er risikoen lik uavhengig om du sykler mye eller lite. Kanskje til og med større om du sykler lite og er mindre vant til sykling. Totalt sett blir så klart sannsynligheten for at du skader deg høyere jo oftere du sykler, på samme måte som at det er større sannsynlighet for å skades i trafikken jo mer du oppholder deg i trafikken. 

4: Det høres ut som om du har tatt en skikkelig risikovurdering for ditt valg, og tatt en bevisst valg basert på andre ting enn at det "ser teit ut". Tommel opp for det, selv om jeg vekter fordeler/ulemper annerledes. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at du virkelig har bestemt deg her. Tar ikke dette så høytidelig, men synes ikke dine motargumenter holder mål i det hele tatt. Nok om det, jeg har bodd lenge nok i Norge til å ha lært at vi har en tendens til å være overforsiktige opp mot det hysteriske, at du MÅ til enhver tid bruke sykkelhjelm er sterkt overdrevet synes jeg. Men det viktigste er at jeg synes ikke det ser dumt ut, uansett alder, og det var vel egentlig tema lansert fra ts. 

Skrevet

Da kan jeg vel "trygt" bruke sykkelhjelmen uten å bli uglesett, selv om jeg inni meg føler meg ganske dum.

TS

Anonymkode: 5fd76...3ed

Skrevet

Jeg føler akkurat det samme som deg, TS! Jeg er 30 år og har nettopp kjøpt min første sykkelhjelm siden barndommen. Føler meg SÅ dum når jeg har den på, selv om alle fornuft og intelligens sier at det er dummere å sykle uten. Håper jeg blir vant til den snart. Er lærer og kan ikke sykle inn på jobb uten hjelm.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...