Gå til innhold

Hvor mye lesetid i uka 2.klasse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Fotballmamma skrev:

Dette er direkte feil. Logos kan avdekke dysleksi fra ca 8 års alder.

Jeg har fått denne informasjonen fra PPT. De sa at jeg meldte mine elever opp for tidlig. De gikk da i andre. Jeg iverksatte uansett tiltak, og det er ikke slik at en diagnose automatisk vil gjøre at man underviser på en annen måte. 

Anonymkode: 3d7f9...38c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Sweet Ingrid skrev:

Datteren min hater også leseleksene, og leser ingenting hvis hun ikke må. Hun leser den minste leseleksa, som er tre setninger. Ellers leser vi for henne 15 min hver dag, men får henne ikke til å lese selv nei. 

Kan de lese hva de vil? Har hun ikke noen interesser det finnes bøker om? Eller andre favorittbøker eller historier?

Anonymkode: dade4...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan de lese hva de vil? Har hun ikke noen interesser det finnes bøker om? Eller andre favorittbøker eller historier?

Anonymkode: dade4...d5f

Hun har mange spennende bøker, og vil gjerne bli lest for - men leser ikke selv hvis hun ikke må. Hun leser ikke matteoppgavene sine engang🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han skal egentlig lese en side i leseboka tre ganger hver dag i lekse. Jeg lar han slippe med én gang, også leser han i 15-30 min på senga før han sovner. Det gjør han frivillig, og jeg kaller det ikke lekser, men det er jo grunnen til at jeg tenker det er helt greit at han leser mindre i lekse.

Han hater lekser intenst, og spesielt å lese det samme om igjen når han vet hva som står der. Tenker det er viktigere at han heller beholder lesegleden når han velger å lese såpass mye utenom. :)

Anonymkode: 518d5...668

Du skal ikke undervurdere effekten av repetert lesing. Det er en grunn til at repetert lesing er noe PPT ofte spør om skolen har prøvd når en elev blir henvist som følge av dårlige leseferdigheter.

Repetert lesing kan oppleves som kjedelig (spesielt når foreldre eller andre støtter opp under at det ikke er noe poeng i å lese en tekst flere ganger), men det er en effektiv metode for å forbedre leseferdigheten. Hvis ikke du som forelder kan samarbeide med skolen om leseleksen, så burde du snakke med lærerne om noe alternativt. Du overkjører læreren ved å bestemme at din gutt skal gjøre leksen slik du bestemmer og ikke etter de føringene som er gitt. Jeg vil tro du kan finne bedre langsiktige løsninger enn dette.

Anonymkode: 9e9d3...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at 5-10 minutter daglig er bedre enn ingenting viss dette er noe barnet sliter skikkelig med. Kompenserer dere med høytlesing for barnet er jo det supert. 

Tror ikke det er lurt å pushe hardt på bare fordi at det er 15 min som er satt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...