Gå til innhold

Hvor mye lesetid i uka 2.klasse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye leser deres 2.klassinger i løpet av uka, i tid? Hvor mye av dette er leselekser? Blir barnet sliten av mengde lesing?

Anonymkode: e11cd...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn i småskolen bør lese minimum 15 min hver dag. Altså minst 1,5 timer i uken (men det bør deles opp i kortere økter). Barnet kan gjerne bli lest høyt for. Minst mulig av dette bør være lekser. 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: 3d7f9...38c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har leselekse hver dag, rundt 10 minutter. Vi leser for ungene hver kveld, og så leser som regel 2. klassingen litt for seg selv i senga før hun legger seg til å sove. Hun liker også å skrive brev eller små historier, noe som er fin lese-/skrivetrening. Synes ikke det virker som hun blir sliten av lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal egentlig lese en side i leseboka tre ganger hver dag i lekse. Jeg lar han slippe med én gang, også leser han i 15-30 min på senga før han sovner. Det gjør han frivillig, og jeg kaller det ikke lekser, men det er jo grunnen til at jeg tenker det er helt greit at han leser mindre i lekse.

Han hater lekser intenst, og spesielt å lese det samme om igjen når han vet hva som står der. Tenker det er viktigere at han heller beholder lesegleden når han velger å lese såpass mye utenom. :)

Anonymkode: 518d5...668

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye leser deres 2.klassinger i løpet av uka, i tid? Hvor mye av dette er leselekser? Blir barnet sliten av mengde lesing?

I snitt sikkert en time hver dag, utenom lekser. Blir ikke sliten.

Anonymkode: 54f33...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Barnet vårt har 15 minutter lesing som lekse hver dag, og vi sliter med de 15 minuttene. Etter 10 minutter er det stortsett nok for da stokker ordene seg og selv de ordene barnet kan blir feil. Og i fare for å stjele all mestringsfølelse gir vi oss alltid når vi merker det begynner å stokke seg. Jeg og far har snakket om å dele de 15 minuttene i 2 omganger, men konkludert med at foreløpig er det ikke aktuelt da det å lese 1 gang er krevende nok for barnet. Utover leksene leser ikke barnet noe selv, men vi leser høyt hver kveld.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Barnet vårt har 15 minutter lesing som lekse hver dag, og vi sliter med de 15 minuttene. Etter 10 minutter er det stortsett nok for da stokker ordene seg og selv de ordene barnet kan blir feil. Og i fare for å stjele all mestringsfølelse gir vi oss alltid når vi merker det begynner å stokke seg. Jeg og far har snakket om å dele de 15 minuttene i 2 omganger, men konkludert med at foreløpig er det ikke aktuelt da det å lese 1 gang er krevende nok for barnet. Utover leksene leser ikke barnet noe selv, men vi leser høyt hver kveld.

ts

Mestringsfølelsen er det viktigste synes jeg. Og dere kjenner barnet deres best. Jeg ville fulgt magefølelsen. Håper læreren er god å snakke med. Høytlesningen på kvelden er utrolig viktig - og en fin stund for både små og store 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mestringsfølelsen er det viktigste synes jeg. Og dere kjenner barnet deres best. Jeg ville fulgt magefølelsen. Håper læreren er god å snakke med. Høytlesningen på kvelden er utrolig viktig - og en fin stund for både små og store 😊

Han er dessverre arvelig belastet for dysleksi, og jeg kjenner ofte på frykten for at det også skal gjelde han. Men som sagt så prøver vi så godt vi kan å holde lesingen på et slikt nivå at den lille mestringsfølelsen han har ikke blir borte.

Dessverre følte vi i vår da vi tok opp tankene våre rundt dysleksi at lærerne ikke har noe kunnskap om emnet. Men nå er det snart kontaktmøte igjen og jeg skal i forkant av møte informere om at jeg ønsker utdypende informasjon på møtet om hvilket nivå det er forventet at barna skal ligge på. Samt at jeg ønske å se resultatet av siste kartleggingsprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er dessverre arvelig belastet for dysleksi, og jeg kjenner ofte på frykten for at det også skal gjelde han. Men som sagt så prøver vi så godt vi kan å holde lesingen på et slikt nivå at den lille mestringsfølelsen han har ikke blir borte.

Dessverre følte vi i vår da vi tok opp tankene våre rundt dysleksi at lærerne ikke har noe kunnskap om emnet. Men nå er det snart kontaktmøte igjen og jeg skal i forkant av møte informere om at jeg ønsker utdypende informasjon på møtet om hvilket nivå det er forventet at barna skal ligge på. Samt at jeg ønske å se resultatet av siste kartleggingsprøve.

Jeg har ikke noe erfaring med dysleksi, men stå på for å få all den hjelp og støtte som dere trenger og har krav på. Det er uansett flott å bli introdusert for litteraturen gjennom høytlesning og det finnes lydbøker også. Vil anbefale deg de morsomme bøkene, som Kaptein Supertruse, Gutta i trehuset, Hundemannen osv. Spurte sønnen min en gang hvordan det ville vært om han aldri hadde lest en bok, og da var det tydelig at han følte at mange opplevelser ville blitt tatt fra han. Håper du ellers får nyttige innspill her når det gjelder lesetrening, dysleksi og møte med skolen. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere vært i kontakt med PPT? Hvis ikke er det mulig å drøfte muligheten til å få hjelp av de på kontaktmøte. Hvor tidligere barnet deres får hjelp, hvor bedre blir det for både barnet og dere som foreldre.

Jeg kan bekrefte din tanke, og det er at lærere dessverre har lite kunnskap om læringsvansker. Synd at det er slik, men jeg tror det handler om at det er litt utenfor deres arbeidsområde. Det er spesialpedagogene som sitter med kunnskapen om læringsvansker - men de er jo ikke tilstede i klasserommet en gang, så de vet ikke hva som foregår der.

Anonymkode: 0503d...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

ts

Foreldrene kan lese høyt som en del av de 15 min. 

-læreren 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ingen verktøy som kan kartlegge dysleksi så tidlig. Man må vente til ca 4 trinn. Det betyr ikke at ikke lesingen støttes oppunder på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ingen verktøy som kan kartlegge dysleksi så tidlig. Man må vente til ca 4 trinn. Det betyr ikke at ikke lesingen støttes oppunder på skolen. 

Ut i fra hva jeg har lest meg opp på er jeg uenig i dette. Tidlige tegn kan i følge blant annet statped oppdages allerede i barnehage.

Det er nettopp denne holdningen som jeg opplever å møte hos skolen, at vi bare må vente å se. Hvis det oppdages dysleksi i 4.klasse er det ofte alt for sent, og barna har måtte slite med lesingen allerede i 4 år. I tillegg har de gått glipp av potensielt veldig viktig tilrettelegging og ligger allerede veldig langt etter hva som forventes av lesing. Manglene leseferdigheter påvirker videre alle andre fag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er 15 min lesing hver dag en del av leksene (barnet skal lese selv og leseleksen er tilpasset eget nivå). I tillegg til dette leser andreklassingen min litt på senga hver kveld. Han blir ikke sliten av det.

Jeg ser du allerede har tatt dette opp med lærer. Jeg ville insistert på å ta det opp igjen og finne en god løsning. Jeg tenker umiddelbart at om han sliter med dette har han kanskje leselekse på et for høyt nivå og læreren må finne et nivå som passer ham bedre. Du trenger ikke læreres godkjennelse for å utrede for dysleksi hvis du mistenker dette. Ta direkte kontakt med PPT i din kommune og be om utredning. Det stemmer ikke at dysleksi ikke kan diagnostiseres før 4. trinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid

Datteren min hater også leseleksene, og leser ingenting hvis hun ikke må. Hun leser den minste leseleksa, som er tre setninger. Ellers leser vi for henne 15 min hver dag, men får henne ikke til å lese selv nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er direkte feil. Logos kan avdekke dysleksi fra ca 8 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ene sønn har slitt med lesing fra første klasse. Å lære bokstavene var ikke noe problem, men å trekke dem sammen gikk ikke. Alt ble et slit for han og han var sint, frustrert og lei seg hver dag pga lesingen. Vi tok det opp med skolen mange ganger, bare øve mer fikk vi som svar. Han fikk lettere lekser som hjalp litt, men fortsatt vanskelig.

I fjerde klasse sa jeg stopp. Nå krevde jeg en utredning. Men skolen sa at ppt ikke utredet for dysleksi før i 5 klasse. Så i starten av 5 klasse ble han utredet og fikk da påvist alvorlig dysleksi. Jeg kjenner jeg er skikkelig sint for at dette ikke ble sjekket ut før, det var ingen tvil om at han sleit mer enn andre. Jeg har lest at dysleksi faktisk kan fanges opp allerede i 1-2 klasse. Men skolen og ppt var uenig. Selv nå som han har en diagnose så er ikke skolen noe flink til å tilrettelegge, jeg må hele tiden komme med forslag og noen ganger krav. 

Han har aldri klart å lese 15 min sammenhengende, det stopper på 5 min. Resten leser jeg for han. 

Anonymkode: df838...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mistanke om dysleksi, få i gang utredning så fort som mulig. Ikke gi deg! Har et barn som fikk utredning først sent i 5 klasse. Vente og se holdning ble vi møtt med når vi luftet bekymring ang lesing. Nå har hen vedtak om spesialundervisning og ligger langt bak de andre(6.klasse), da alle fag innholdet store mengder lesing. Angrer så på at jeg ikke sto på mitt tidligere.. Barnet sliter nå med dårlig selvbilde pga av det føler seg som en skoletaper. 

Anonymkode: b551e...027

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen mistanke om dysleksi, få i gang utredning så fort som mulig. Ikke gi deg! Har et barn som fikk utredning først sent i 5 klasse. Vente og se holdning ble vi møtt med når vi luftet bekymring ang lesing. Nå har hen vedtak om spesialundervisning og ligger langt bak de andre(6.klasse), da alle fag innholdet store mengder lesing. Angrer så på at jeg ikke sto på mitt tidligere.. Barnet sliter nå med dårlig selvbilde pga av det føler seg som en skoletaper. 

Akkurat som oss. Jeg blir sint og veldig lei meg på vegne av sønnen vår som sliter fordi det ikke ble tatt tak i ting, til tross for at vi sa i fra gang på gang. 

Det er mye lesing, i mange fag. Og kommer man bakpå så er det gjort. 

Anonymkode: df838...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har hen vedtak om spesialundervisning og ligger langt bak de andre(6.klasse), da alle fag innholdet store mengder lesing. 

Dette er et veldig viktig poeng. Hvor godt man leser påvirker alle andre fag på skolen. Alle fag har bøker og tekster som skal lese og oppgaver som skal forstås og svares på skriftlig, selv i matematikk får man tekstoppgaver og mestrer man ikke norsk er det vanskelig å lære seg et andre og etterhvert tredje fremmedspråk. Ikke minst påvirker det selvstendigheten hvis barnet ikke kan lese og forstå ukeplan og lekseplan på egen hånd. Har man en mistanke er det aldri for tidlig å ta tak. Det er mye vanskeligere å hente seg inn igjen hvis man har hengt etter i årevis enn hvis man har fått hjelp tidlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...