AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #1 Skrevet 18. september 2018 Hei, Min søster var medlåner og banken gjorde henne om til en realkausjonist på lånet mitt. Nå har jeg gått opp i inntekt og ønsker henne vekk som realkausjonist. Det er en leilighet i et borettslag og banken sier jeg må sende et skjøte til styret i borettslaget. Det jeg lurer på er, hvordan gjør jeg dette og hva vil det koste? Leste et sted at vi må betale 2,5% av eiendommens markedsverdi -Det kan da ikke stemme? siste spørsmål vil da bli: Er dette riktig dokument; https://www.kartverket.no/eiendom/alle-skjemaer-eiendom/Overforing-av-hjemmel-til-borettslagsandel/Hjemmelsoverforing---bokmal/ Takk på forhånd for alle svar 🙂 Anonymkode: 1749a...d97
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #2 Skrevet 18. september 2018 Kontakt styret eller forretningsfører i ditt borettslag, de vet hvilke regler og rutiner som gjelder akkurat der du bor. Men skjøte? Det er et pantedokument du mener. Og nei, du skal ikke betale noe til kartverket. Forutsetter at du eier alene, og ikke at hun er medeier. Anonymkode: 593a3...cfd
Mokkilokki Skrevet 19. september 2018 #3 Skrevet 19. september 2018 Et styre i borettslag har ingenting med dette og gjøre. Du må kontakte boligbyggelaget ditt det er de som styrer økonomien samt har erfaring med slike ting. 1
Anette.94 Skrevet 19. september 2018 #4 Skrevet 19. september 2018 (endret) Forstår det slik på innlegget ditt at hun står som medeier, og du ønsker å omgjøre dette slik at du igjen har 100% hjemmel? Siden det er skjøte banken er ute etter. Det du gjør da er at du fyller ut skjemaet, får nødvendige vitneunderskrifter og sender dette inn til tinglysning til Statens Kartverk, avd. Ullensvang. For tinglysning av skjøtet koster det 430kr. Da borettslagsleiligheter ikke regnes som fast eiendom betaler man ikke dokumentavgift, så det trenger du ikke å tenke på Det er rett skjema, forresten, dersom det er snakk om skjøte her Endret 19. september 2018 av Anette.94 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 22 timer siden, Anette.94 skrev: Forstår det slik på innlegget ditt at hun står som medeier, og du ønsker å omgjøre dette slik at du igjen har 100% hjemmel? Siden det er skjøte banken er ute etter. Det du gjør da er at du fyller ut skjemaet, får nødvendige vitneunderskrifter og sender dette inn til tinglysning til Statens Kartverk, avd. Ullensvang. For tinglysning av skjøtet koster det 430kr. Da borettslagsleiligheter ikke regnes som fast eiendom betaler man ikke dokumentavgift, så det trenger du ikke å tenke på Det er rett skjema, forresten, dersom det er snakk om skjøte her Takk for svar, men Ånei! Sendte det til feil Andresse, sendte til fast eiendom. Hva vil skje videre? Må jeg sende et nytt? borettslag stod så rart så skjønte ikke at det var det som stod... Anonymkode: 1749a...d97
AnonymBruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 På 18.9.2018 den 20.30, AnonymBruker skrev: Hei, Min søster var medlåner og banken gjorde henne om til en realkausjonist på lånet mitt. Nå har jeg gått opp i inntekt og ønsker henne vekk som realkausjonist. Det er en leilighet i et borettslag og banken sier jeg må sende et skjøte til styret i borettslaget. Det jeg lurer på er, hvordan gjør jeg dette og hva vil det koste? Leste et sted at vi må betale 2,5% av eiendommens markedsverdi -Det kan da ikke stemme? siste spørsmål vil da bli: Er dette riktig dokument; https://www.kartverket.no/eiendom/alle-skjemaer-eiendom/Overforing-av-hjemmel-til-borettslagsandel/Hjemmelsoverforing---bokmal/ Takk på forhånd for alle svar 🙂 Anonymkode: 1749a...d97 Styret i brl. Har ingenting med dette å gjøre. Men forretningføreren skal kunne veilede deg. En forretningfører kan enten vare en advokat eller annen person eller OBOS el. 2,5 % gjelder ikke for brl, men for selveierboliger. Anonymkode: da6af...a27
Anette.94 Skrevet 21. september 2018 #7 Skrevet 21. september 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, men Ånei! Sendte det til feil Andresse, sendte til fast eiendom. Hva vil skje videre? Må jeg sende et nytt? borettslag stod så rart så skjønte ikke at det var det som stod... Anonymkode: 1749a...d97 Håper du har fått ordnet opp i dette Jeg ville prøvd å ringe dem og fortelle misforståelsen, og høre om det er mulighet for dem å videresende til Ullensvang. De er ganske strenge med skjemaene dersom det er blitt gjort en feil og sender dem i retur, så det kan hende at du får de tilbake igjen og må sende dem på nytt til rett adresse selv. Men ville tatt kontakt med dem og hørt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå