Gå til innhold

For syk for aap, for frisk for uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, jeg er (i følge nav) for syk for aap og for frisk for uføretrygd. Hva gjør jeg? Ikke rett til sosialstønad. Har vært uten penger siden juli og nå er sparekontoen straks tom... 

Anonymkode: bcc07...42f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når kontoen er tom, har du rett på livsopphold. Men hvordan kan du være ferdig avklart (ikke på aap) uten å være frisk nok til å jobbe eller syk nok til ufør? Aap er en stønad man kan få når man er under avklaring for arbeidsevne?

Anonymkode: cdb54...43d

• Liker 2
Skrevet

Har du vært sykemeldt et år nå. .? Har aldri hørt om at en er for syk til Aap,Du kan søke selv via nav.no. Og så ber de fastlegen om legeerklæring. 

Anonymkode: 7254e...208

• Liker 2
Skrevet

Har du hatt AAP over unntaksperioden, og nå blitt avsluttet? Eller har du søkt aap nå? Som noen over skriver, kan du ha krav på sosialstønad når kontoen er tom. Sjekk også med husbanken om du har rett på bostøtte. Hvis du eier leilighet, be om avdragsfrihet.

Anonymkode: c652a...d07

Skrevet

Er sparekontoen tom, så har du vel rett på sosialstønad?

Og joda, dette går an, dessverre :( de ulike delene av systemet jobber uavhengig av hverandre. Så en kan være ferdig avklart og erklært syk uten utsikt til bedring av AAP - men til å ikke være nok alvorlig syk eller ha utprøvd absolutt alle muligheter til bedring av de som vurderer uføretrygd, så en vil få nei til å søke der. Som del av en pasientorganisasjon så hører jeg stadig oftere om slike tilfeller

Anonymkode: d33f1...f06

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er sparekontoen tom, så har du vel rett på sosialstønad?

Sålenge du har formue(f.eks eier litt av et hus og banken resten av huset)  (og ikke det bare er snakk om en kort periode arbeidsledig) så får du beskjed om enten selge huset, eller få sosialstønad som lån intil lånet er verdt like mye som huset, og du har i praksis solgt huset på den måten men bor der fortsatt

Det er synd at det er så dårlig siste sikkerhetsnett i Norge, vi har så mange fine ordninger for det ene og andre men sosial klientene de har virkelig stusselige forhold

Anonymkode: f393c...9e3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært ute av arbeidslivet i 5,5 år, hatt AAP siden høsten 2014, men vært ute i foreldrepermisjon i 10 mnd og måtte derfor søke gjenopptak. Fikk avslag fordi det ikke er utsikt til bedring hverken med behandling eller arbeidsrettet tiltak. 

Har inne en klage på avslaget på uføretrygd, der fikk jeg avslag fordi de mener jeg kan behandles selv om lege sier det ikke er mer å gjøre for meg.... 

Jeg er dårligere nå enn før jeg søkte uføretrygd, kun på grunn av behandlingen fra NAV 😞

Vi eier bolig og bil, har to små barn. Har litt sparepenger igjen, men det er kun på BSU. Har rett og slett ikke mer å ta av til å betale regninger. 

Ha gjør jeg? 

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ute av arbeidslivet i 5,5 år, hatt AAP siden høsten 2014, men vært ute i foreldrepermisjon i 10 mnd og måtte derfor søke gjenopptak. Fikk avslag fordi det ikke er utsikt til bedring hverken med behandling eller arbeidsrettet tiltak. 

Har inne en klage på avslaget på uføretrygd, der fikk jeg avslag fordi de mener jeg kan behandles selv om lege sier det ikke er mer å gjøre for meg.... 

Jeg er dårligere nå enn før jeg søkte uføretrygd, kun på grunn av behandlingen fra NAV 😞

Vi eier bolig og bil, har to små barn. Har litt sparepenger igjen, men det er kun på BSU. Har rett og slett ikke mer å ta av til å betale regninger. 

Ha gjør jeg? 

TS

Så du søkte først om gjenopptak av AAP etter fødselspermisjon, og fikk avslag, og deretter søkte du om uføretrygd og har allerede fått avslag på dette? Fikk du noe 14a-vedtak fra NAV med avslaget på gjenopptak av AAP? Der skal det stå hvilket innsatsbehov du har, altså hva Nav vurderer som skal til for at du skal komme i jobb.

kan jeg spørre hvilken diagnose/sykdom du har?

Skrevet

Ha gjør jeg? 

TS

Så hvis NAV ikke hadde eksistert hadde du altså vært i bedre form?

Anonymkode: f652f...fdd

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du søkte først om gjenopptak av AAP etter fødselspermisjon, og fikk avslag, og deretter søkte du om uføretrygd og har allerede fått avslag på dette? Fikk du noe 14a-vedtak fra NAV med avslaget på gjenopptak av AAP? Der skal det stå hvilket innsatsbehov du har, altså hva Nav vurderer som skal til for at du skal komme i jobb.

kan jeg spørre hvilken diagnose/sykdom du har?

Søkte om uføretrygd 4 mnd før permisjonen, mens jeg ennå mottok aap. Fikk avslag 8 mnd senere. Leverte klage i februar og den er under behandling. Permisjonen var over i begynnelsen av juli og søkte om gjenopptak en stund før det. Fikk avslag i går. Begrunnet avslaget med at all behandling er prøvd og det er ikke utsikt til bedring. Ikke noe 14a vedtak, som jeg kunne se

Jeg har endometriose

TS

Skrevet

Så du er frisk nok til å gå gjennom et svangerskap og ta deg av et barn, men ikke frisk nok til å jobbe? Særlig. Og det er vel det NAV også ser -heldigvis.

Anonymkode: f483b...566

• Liker 2
Skrevet

Få deg advokat så blir det ordnet opp med en gang.  Det måtte en jeg kjenner gjøre.  Han hadde ikke utsikt til bedring ,var ferdig utredet og utprøvd i mange år.... og aap perioden var brukt opp for lengst. Ikke gi deg. 

Anonymkode: b3e0c...856

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du er frisk nok til å gå gjennom et svangerskap og ta deg av et barn, men ikke frisk nok til å jobbe? Særlig. Og det er vel det NAV også ser -heldigvis.

Anonymkode: f483b...566

Hva behager? Du virker misunnelig på trygdede folk.... Og evner null respekt eller empati for medmennesker. Det er faktisk lov til å ha et liv selvom man er ufør. 

Anonymkode: b3e0c...856

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha gjør jeg? 

TS

Det er dessverre ingen ordninger for å fikse det hullet du har ramla ned i ❤️ om sosialstønad er utelukka fordi dere ikke kan/vil selge hus, bytte til billigere bil osv?

Da må du ta andre økonomiske grep. Snakk med banken, og be om å få betale kun renter på huslånet en periode? Sjekk om det er ordninger for gratis matposer el.l i ditt område? Er det ting dere kan kutte ut, avis, netflix osv? 

Har du et godt forhold til banken, så kan du undersøke mulighet for å få tatt ut lån på huset, for å ha noe å leve av mens uføre ankes. Ta advokat, om du ikke alt har det, for hjelp med ankeprosessen. Det er risiko å låne penger, om uføre ikke går gjennom, så tenk på hvor mye dere kan håndtere i så tilfelle - om det kommer til at dere må selge hus, sånn i verste fall. 

Men det er dessverre ingen enkel løsning her ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Har du søkt om 100 prosent uføretrygd? Jeg er ingen ekspert på endometriose, men er ikke dette plager som i perioder er dårlig, men andre dager kan være bra? Det er ikke sikkert du har det sånn, men høres ut som du kan ha restarbeidsevne, og derfor mulighet til å jobbe noe. Det blir derfor svært vanskelig å få innvilget 100 prosent uføretrygd, men du kanskje kan være kvalifisert til 50 prosent. Du har gått lenge med dette, og det virker som du er ferdig utredet medisinsk da burde det finnes en plan, og et samarbeid med NAV om hvordan veien videre. Hvis du har brukt meste av tiden på utredning/behandling på AAP så kunne du snakket med NAV om at du trenger tid på å finne restarbeidsevne.

Det som er dumt med AAP er at de slo sammen ytelsen om utredning, og ytelsen om arbeidstilpassing. Det er mange som bruker tiden sin på AAP på å bli utredet, og behandling. Når de da kommer til punktet finne restarbeidsevne, og tilpassing i arbeidslivet så er tiden brukt opp. Spesielt vanskelig har det blitt når de har fått strengere rammer på AAP. Kan høres ut som du er en av de som faller mellom to stoler:-( 

Anonymkode: 8ee7c...928

Skrevet

Søkte om uføretrygd 4 mnd før permisjonen, mens jeg ennå mottok aap. Fikk avslag 8 mnd senere. Leverte klage i februar og den er under behandling. Permisjonen var over i begynnelsen av juli og søkte om gjenopptak en stund før det. Fikk avslag i går. Begrunnet avslaget med at all behandling er prøvd og det er ikke utsikt til bedring. Ikke noe 14a vedtak, som jeg kunne se

Jeg har endometriose

TS

Søkte du om uføretrygd sammen med din NAV-veileder?

Det er litt mer forståelig at du fikk avslag på AAP, selv om det er kjedelig for deg økonomisk. Når du har tatt steget mot uføretrygd, sier du jo i praksis at du ikke har noe arbeidsevne. For å få arbeidsavklaringspenger må du ha mål om arbeid og mål om å finne ut av (rest)arbeidsevnen din. 

Hva stod det i avslagsvedtaket ditt på uføretrygd? At du ikke var medisinsk utredet, at du ikke var godt nok kartlagt mot arbeid? Har du vært gjennom noe arbeidsutprøving i perioden du var på arbeidsavklaringspenger?

Når du klagde på avslaget ditt i februar vil du jo forhåpentligvis få svar på klagen din nå snart.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du søkt om 100 prosent uføretrygd? Jeg er ingen ekspert på endometriose, men er ikke dette plager som i perioder er dårlig, men andre dager kan være bra? Det er ikke sikkert du har det sånn, men høres ut som du kan ha restarbeidsevne, og derfor mulighet til å jobbe noe. Det blir derfor svært vanskelig å få innvilget 100 prosent uføretrygd, men du kanskje kan være kvalifisert til 50 prosent. Du har gått lenge med dette, og det virker som du er ferdig utredet medisinsk da burde det finnes en plan, og et samarbeid med NAV om hvordan veien videre. Hvis du har brukt meste av tiden på utredning/behandling på AAP så kunne du snakket med NAV om at du trenger tid på å finne restarbeidsevne.

Det som er dumt med AAP er at de slo sammen ytelsen om utredning, og ytelsen om arbeidstilpassing. Det er mange som bruker tiden sin på AAP på å bli utredet, og behandling. Når de da kommer til punktet finne restarbeidsevne, og tilpassing i arbeidslivet så er tiden brukt opp. Spesielt vanskelig har det blitt når de har fått strengere rammer på AAP. Kan høres ut som du er en av de som faller mellom to stoler:-( 

Anonymkode: 8ee7c...928

Dette er ikke noe vi her i tråden bør spekulere om. Som du selv sier - du er ingen ekspert på endometriose.

Det jeg veit, er at endometriose kan ramme i ulik grad, og for TS er det tydeligvis såpass alvorlig at hun allerede har vært utenfor arbeidslivet i flere år,

For noen går det så langt at det er vev spredt i hele bukhulen, sammenvoksninger osv - som heller ikke nødvendigvis lar seg operere, så de mer alvorlige tilfellene lever med mer eller mindre konstante plager og smerter. Det tar ofte veldig lang tid, årevis, å få satt riktig diagnose, og for endel kan sykdommen da ha fått herja fritt i den grad at det er lite å gjøre. :( 

Og ja, en kan bli helt arbeidsufør av endometriose - selv om en som oftest hører om de mildere tilfellene, hvor det "bare" er et helvete omkring perioden med mens. I Sverige er det endatil dokumentert dødsfall pga endometriso, som vokser seg inn i organer. Hun i reportasjen her lever med smertepumpe pga endo:

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/endometriose-2572299

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier, jeg er (i følge nav) for syk for aap og for frisk for uføretrygd. Hva gjør jeg? Ikke rett til sosialstønad. Har vært uten penger siden juli og nå er sparekontoen straks tom... 

Hvis du er for syk for aap, går du innunder unntaksreglene og skal få forlengelse på aap. 

Anonymkode: 69975...345

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha gjør jeg? 

TS

Det er flere facebookgrupper f.eks. en som heter Nav spørsmål og en som heter Nav hjelpen. Det er også en side hvor advokater svarer. Søk på nav på facebook. Der kan du spørre om hjelp.

Anonymkode: 69975...345

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe vi her i tråden bør spekulere om. Som du selv sier - du er ingen ekspert på endometriose.

Det jeg veit, er at endometriose kan ramme i ulik grad, og for TS er det tydeligvis såpass alvorlig at hun allerede har vært utenfor arbeidslivet i flere år,

For noen går det så langt at det er vev spredt i hele bukhulen, sammenvoksninger osv - som heller ikke nødvendigvis lar seg operere, så de mer alvorlige tilfellene lever med mer eller mindre konstante plager og smerter. Det tar ofte veldig lang tid, årevis, å få satt riktig diagnose, og for endel kan sykdommen da ha fått herja fritt i den grad at det er lite å gjøre.
:( 

Og ja, en kan bli helt arbeidsufør av endometriose - selv om en som oftest hører om de mildere tilfellene, hvor det "bare" er et helvete omkring perioden med mens. I Sverige er det endatil dokumentert dødsfall pga endometriso, som vokser seg inn i organer. Hun i reportasjen her lever med smertepumpe pga endo:

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/endometriose-2572299

Dette er ikke noe vi her bør spekulere i tråden om.

Anonymkode: f652f...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...