AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #1 Skrevet 18. september 2018 Hei! Jeg er sykepleier, og står ved et veiskille i livet hvor det eneste som er sikkert er at jeg aldri skal jobbe turnus igjen 🤔Så jeg har lyst å sikte meg inn på en jobb på et legekontor som jeg vet blir ledig innen relativt kort tid (et par år). I den forbindelse lurer jeg på hvilke etterutdanninger som kan være relevant for å gjøre meg mer attraktiv for en slik jobb? Jeg tenker kanskje sår, diabetes, rehabilitering? Har noen gode tips? Jeg er ganske blank, har aldri jobbet på legekontor før Anonymkode: 2acee...5c3
Serafin Skrevet 18. september 2018 #2 Skrevet 18. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er sykepleier, og står ved et veiskille i livet hvor det eneste som er sikkert er at jeg aldri skal jobbe turnus igjen 🤔Så jeg har lyst å sikte meg inn på en jobb på et legekontor som jeg vet blir ledig innen relativt kort tid (et par år). I den forbindelse lurer jeg på hvilke etterutdanninger som kan være relevant for å gjøre meg mer attraktiv for en slik jobb? Jeg tenker kanskje sår, diabetes, rehabilitering? Har noen gode tips? Jeg er ganske blank, har aldri jobbet på legekontor før Anonymkode: 2acee...5c3 Hva med å ta en utdanning i helseledelse og helseøkonomi? Jeg er sykepleier og vurderer å ta den for å bli leder. Da jobber man ikke turnus lenger. Mer type kontorjobb med ansvar for økonomi og personal
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #3 Skrevet 18. september 2018 11 minutter siden, Serafin skrev: Hva med å ta en utdanning i helseledelse og helseøkonomi? Jeg er sykepleier og vurderer å ta den for å bli leder. Da jobber man ikke turnus lenger. Mer type kontorjobb med ansvar for økonomi og personal Har tenkt på det, men tror ikke jeg egner meg som leder.. Har ikke så veldig interesse for kontor, økonomi og administrasjon heller 😛 Det er nok dårlige ledere i helsevesenet, jeg har ikke lyst å bli enda en 😄 Anonymkode: 2acee...5c3 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #4 Skrevet 18. september 2018 Hva med å kontakte dette spesifikke legesenteret og høre hva de ser etter? Trodde egentlig det var mest helsesekretærer på slike steder. Anonymkode: 8af22...c60 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #5 Skrevet 18. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å kontakte dette spesifikke legesenteret og høre hva de ser etter? Trodde egentlig det var mest helsesekretærer på slike steder. Anonymkode: 8af22...c60 Det er sykepleiere også, som tar blodprøver og setter vaksiner etc. Jeg spurte på det lokale legekontoret, og de var to sykepleiere der og en helsesekretær. Anonymkode: 4cf9c...7ec 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #6 Skrevet 18. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med å kontakte dette spesifikke legesenteret og høre hva de ser etter? Trodde egentlig det var mest helsesekretærer på slike steder. Anonymkode: 8af22...c60 Det er stort sett begge deler.. På det aktuelle kontoret hos oss her er det bare sykepleiere. Men tror normen er en mix av spl og sekretærer Kan jo kontakte dem, men vil ikke det være litt voldsomt? ''Hei, jeg har tenkt å begynne å jobbe her, og lurer på hvilke videreutdanning jeg skal ta i den forbindelse'' 🤣 Anonymkode: 2acee...5c3
solmåneogstjerner Skrevet 18. september 2018 #7 Skrevet 18. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stort sett begge deler.. På det aktuelle kontoret hos oss her er det bare sykepleiere. Men tror normen er en mix av spl og sekretærer Kan jo kontakte dem, men vil ikke det være litt voldsomt? ''Hei, jeg har tenkt å begynne å jobbe her, og lurer på hvilke videreutdanning jeg skal ta i den forbindelse'' 🤣 Anonymkode: 2acee...5c3 Det er ikke dumt i det hele tatt! Du vil bare bli lagt merke til på en positiv måte, og i tillegg få avklart ting. Men selvsagt sier du ikke at du 'har tenkt å begynne å jobbe her', men 'jeg har veldig lyst til å begynne å jobbe her, finnes det noen muligheter, bør jeg evt ta noen kurs?' Osv. Men snakk med legen som er daglig leder/hovedansvarlig for driften. Ikke sekretæren/sykepleierne som svarer telefonen. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #8 Skrevet 18. september 2018 38 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det er ikke dumt i det hele tatt! Du vil bare bli lagt merke til på en positiv måte, og i tillegg få avklart ting. Men selvsagt sier du ikke at du 'har tenkt å begynne å jobbe her', men 'jeg har veldig lyst til å begynne å jobbe her, finnes det noen muligheter, bør jeg evt ta noen kurs?' Osv. Men snakk med legen som er daglig leder/hovedansvarlig for driften. Ikke sekretæren/sykepleierne som svarer telefonen. Takk for tips! Er ikke vandt med å være så «på». I fare for å virke bortskjemt, så kan jeg vel egentlig si at alle jobbene mine har falt rett opp i fanget mitt, så har ikke trengt å jobbe så mye for dem 😅 Men skal prøve! Anonymkode: 2acee...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #9 Skrevet 18. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er sykepleier, og står ved et veiskille i livet hvor det eneste som er sikkert er at jeg aldri skal jobbe turnus igjen 🤔Så jeg har lyst å sikte meg inn på en jobb på et legekontor som jeg vet blir ledig innen relativt kort tid (et par år). I den forbindelse lurer jeg på hvilke etterutdanninger som kan være relevant for å gjøre meg mer attraktiv for en slik jobb? Jeg tenker kanskje sår, diabetes, rehabilitering? Har noen gode tips? Jeg er ganske blank, har aldri jobbet på legekontor før Anonymkode: 2acee...5c3 Legekontor trenger ikke ansette sykepleiere på sykepleierlønn, når de kan gjøre seg nytte av helsesekretærer ol. til en mye laver lønn. At en sykepleierstilling på et legekontor blir ledig på sikt, betyr ikke at legekontoret kommer til å ansette en sykepleier i stillingen, fremfor å omregulere stillingen til en helsesekretær eller for den del en bioingeniør. Legene står fritt til å ansette den kompetansen de selv vil. Ønsker du jobb på et legekontor så er det helsesekretær du må satse på, og da instille deg på en lønnsnedgang. Hadde dette vært meg, ville jeg sett på sykepleiernes videreutdanningsmuligheter. Du vil bli oppfattet som overkvalifisert/feilutdannet på legekontor som sykepleier. Anonymkode: 08e15...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #10 Skrevet 18. september 2018 Hva med å spesialisere deg til å bli operasjonssykepleier? Da kan du søke jobb på enheter som bare tar planlagte operasjoner Anonymkode: 80569...76d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #11 Skrevet 18. september 2018 Flere legekontorer her i byen har både sykepleier og helsesekretær. Hos min lege så gjør sykepleieren det praktiske som blodprøver, vaksiner, assisterer ved mindre inngrep og tar spirometri. Helsesekretæren tar telefoner og setter opp timer via sms og fra nettet. Anonymkode: 46a05...802 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #12 Skrevet 18. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sykepleiere også, som tar blodprøver og setter vaksiner etc. Jeg spurte på det lokale legekontoret, og de var to sykepleiere der og en helsesekretær. Anonymkode: 4cf9c...7ec Det kommer vel ann på hvordan det er i miljøet. Rundt her er det hovedsakelig helsesekretærer på legekontor, di tar jo blodprøver, jobber på labben, gir vaksiner og de er opplært i programmer og kommunikasjon på et legekontor. Sykepleiere blir dessverre nedprioritert i søknadsbunken siden de blir sett på som overkvalifsert til et slikt arbeid og de vil ikke ansette pga lønnsnivået. Her og der finnes det hjelpepleiere da, som har omskolert seg til helsesekretærer på ett par av legekontorene. Men, du taper jo ingenting på å søke. Man har gjerne erfarne helsesekretærer som kan lære deg opp i det du trenger å vite. Det går jo mest i blodprøver, vaksiner, assistering ved småkirurgi, registrering og mottak av pasienter. Ofte bytter man på oppgavene for å ikke bli lei. Og det går kjapt å lære seg resepsjonsarbeid. Anonymkode: 09366...e46
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #13 Skrevet 18. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere legekontorer her i byen har både sykepleier og helsesekretær. Hos min lege så gjør sykepleieren det praktiske som blodprøver, vaksiner, assisterer ved mindre inngrep og tar spirometri. Helsesekretæren tar telefoner og setter opp timer via sms og fra nettet. Anonymkode: 46a05...802 Et legekontor organisert på den måten er svært sårbart for sykdom eller annet fravær. De fleste leger er så opplyste og fremsynte at de har personale som rullerer og der alle kan gjøre alle oppgaver. En sykepleier på legekontor mangler både kontorarbeid og utdannelse innen blodprøvetapping, valg av glass, mengde blod, mikroskopering m.m. (Og, ja, mange sykepleiere vil protestere på at de ikke kan dette. Men i praksis avslører de seg raskt.) Anonymkode: 08e15...7a7 1
Serafin Skrevet 19. september 2018 #14 Skrevet 19. september 2018 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt på det, men tror ikke jeg egner meg som leder.. Har ikke så veldig interesse for kontor, økonomi og administrasjon heller 😛 Det er nok dårlige ledere i helsevesenet, jeg har ikke lyst å bli enda en 😄 Anonymkode: 2acee...5c3 Du trenger ikke å bli leder heller. Med en bachelor i helseledelse og helseøkonomi kan du jobbe i private firmaer som helsekonsulent. F.eks. Deloitte. Eller du kan jobbe i Helse og omsorgsdepartementet. Endret 19. september 2018 av Serafin
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #15 Skrevet 19. september 2018 Hvis dette likevel er noen år frem i tid, kan du vel like godt ta videreutdanning og bli lege. Da jobber du på samme sted, men med bedre lønn. Anonymkode: 86b2e...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #16 Skrevet 19. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Et legekontor organisert på den måten er svært sårbart for sykdom eller annet fravær. De fleste leger er så opplyste og fremsynte at de har personale som rullerer og der alle kan gjøre alle oppgaver. En sykepleier på legekontor mangler både kontorarbeid og utdannelse innen blodprøvetapping, valg av glass, mengde blod, mikroskopering m.m. (Og, ja, mange sykepleiere vil protestere på at de ikke kan dette. Men i praksis avslører de seg raskt.) Anonymkode: 08e15...7a7 På flere sykehus og sykehjem er det sykepleierne som tar alle blodprøver av pasientene, så her er det neppe noen avsløring, men heller at de faktisk kan det. 1 time siden, Serafin skrev: Du trenger ikke å bli leder heller. Med en bachelor i helseledelse og helseøkonomi kan du jobbe i private firmaer som helsekonsulent. F.eks. Deloitte. Eller du kan jobbe i Helse og omsorgsdepartementet. Svært få sykepleiere får jobb i Deloitte eller departementet, så det er absolutt ikke jobben man bør tro står kalr ved å ta helseledelse og helseøkonomi. Anonymkode: cad32...b4d
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #17 Skrevet 19. september 2018 Her var det kommet mange svar nå..... 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å spesialisere deg til å bli operasjonssykepleier? Da kan du søke jobb på enheter som bare tar planlagte operasjoner Anonymkode: 80569...76d Har ikke noe sykehus i nærheten. Så, må pendle 3 timer t/r for studiet, må ha hybel for praksis, og må pende 3 timer hver dag for å få jobbe på sykehus når jeg er ferdig.. Dessverre ikke aktuelt. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Et legekontor organisert på den måten er svært sårbart for sykdom eller annet fravær. De fleste leger er så opplyste og fremsynte at de har personale som rullerer og der alle kan gjøre alle oppgaver. En sykepleier på legekontor mangler både kontorarbeid og utdannelse innen blodprøvetapping, valg av glass, mengde blod, mikroskopering m.m. (Og, ja, mange sykepleiere vil protestere på at de ikke kan dette. Men i praksis avslører de seg raskt.) Anonymkode: 08e15...7a7 Alle de har ansatt de siste årene har vært sykepleiere, og jo jeg kan ta blodprøver enten du vil eller ikke På sykehjemmet er det vi som tar alle prøvene. Tror det er én sekretær igjen av alle på kontoret. 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dette likevel er noen år frem i tid, kan du vel like godt ta videreutdanning og bli lege. Da jobber du på samme sted, men med bedre lønn. Anonymkode: 86b2e...ac8 Man kan ikke ta «videreutdanning» til lege. Man må begynne helt på 1. Året medisin - og jeg tar ikke 6+ års studier på en utdannelse jeg ikke vil like. Anonymkode: 2acee...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #18 Skrevet 19. september 2018 Du kan også få jobb i blodbank, med tapping av blodgivere. Trenger ingen videreutdannelse for dette. Anonymkode: 616a5...c09
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #19 Skrevet 19. september 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan også få jobb i blodbank, med tapping av blodgivere. Trenger ingen videreutdannelse for dette. Anonymkode: 616a5...c09 De ansetter vel helst bioingenører? Er det de på min blodbank er. Anonymkode: 6c86c...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2018 #20 Skrevet 19. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å spesialisere deg til å bli operasjonssykepleier? Da kan du søke jobb på enheter som bare tar planlagte operasjoner Anonymkode: 80569...76d Jepp, eller anestesisykepleier? Store sjanser for dagjobbing, iallefall der jeg jobber Anonymkode: a31ba...4f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå