Gå til innhold

Hvordan lære seg å like får-i-kål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg er den eneste som ikke liker får-i-kål, bare lukta byr meg i mot. Går det an å lære seg å like det ?

Anonymkode: 27831...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt sikkert an, men spørs om du syns det er verd det? Alle må jo ikke like alt...

Jeg likte ikke oliven, men jeg spiste og spiste. og nå syns jeg det er ganske godt. Det sier vel at man må smake på noe 13 (?) ganger før man kan si at man ikke liker, men om det stemmer vet jeg ikke.

Gjest theTitanic
Skrevet

Hvorfor skal du lære å like det? Hvorfor må alle like det samme?

Liker du ikke så la det være. Fårikål spises ikke så ofte at det vil by på noe problem. 

Skrevet
2 minutter siden, theTitanic skrev:

Hvorfor skal du lære å like det? Hvorfor må alle like det samme?

Liker du ikke så la det være. Fårikål spises ikke så ofte at det vil by på noe problem. 

Blir bedt på får-i-kål middag..og alle syns det er rart at jeg ikke liker det.

Skrevet

Er det fåret eller kålen du ikke liker? Noen spiser bare kjøttt, andre spiser bare kålen, og så er det de som bare spiser potetene med "sausen" på....

Anonymkode: fe3f0...bda

Skrevet

Fårikål er jo sååå godt! Spis det noen ganger til du 😊

Lukten er fæl da... 

Anonymkode: 0a17d...b93

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg er den eneste som ikke liker får-i-kål, bare lukta byr meg i mot. Går det an å lære seg å like det ?

Drit i fårikål og annen kjip mat! Lag heller biryani: https://www.africanbites.com/chicken-biryani-recipe/

Skrevet

ja, selvsagt kan man begynne å like det. Det handler om at du sier som det er til en kokk, og kokken tilbereder en måltid du sent kommer til å glemme.

Dra til en restaurant der dem lager noe unikt der i blant får i kål.

Anonymkode: 40c77...629

Skrevet

Fårikål lukter og smaker kokt ull. Jeg liker verken får eller kål. Vanligvis klarer jeg å spise litt av ting jeg egentlig ikke liker, men ikke fårikål. Jeg har prøvd flere ganger, men har i en alder av 47 innsett at jeg aldri kommer til å like det.

• Liker 1
Skrevet

Er det fåret eller kålen du ikke liker? Noen spiser bare kjøttt, andre spiser bare kålen, og så er det de som bare spiser potetene med "sausen" på....

Anonymkode: fe3f0...bda

Det er fåret jeg ikke liker.

Skrevet

Nei, det lukter ikke godt i det hele tatt.  Men der ER godt å spise.  Jeg ville prøvd å spise bare kjøtt, kraft og potet hvis jeg var deg TS.

Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig å lære seg å like får-i-kål syns jeg. Jeg liker ikke sau, verken får-i-kål eller pinnekjøtt og jeg syns ikke jeg har gått glipp av noe og jeg blåser i om folk syns jeg er rar. 

Jeg får problemer med annen mat om det er laget får-i-kål eller pinnekjøtt også, for jeg syns det lukter så vondt at det smitter over på den maten min.

• Liker 1
Skrevet

Prøvd med lam i kål? Får er skarp i smaken . 

Ellers kan jeg anbefale rådyr i kål👌

Skrevet

Disse tingene synes jeg gjør farikålen mer spiselig (Jeg er ikke noe spesielt glad i det, men spiser hvis jeg 'må'):

Lammekjøtt og ikke sauekjøtt

Ikke la kålen koke like lenge som kjøttet

Mye salt og pepper, og f eks timian

Ta bort noe av fettet før koking, og alt resterende etter koking 

Men skjønner jo at ikke det er du som skal lage maten, og er vel ikke helt høflig å komme med slike krav til vertskapet... 😉

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Peonjenta skrev:

Nei, det lukter ikke godt i det hele tatt.  Men der ER godt å spise.  Jeg ville prøvd å spise bare kjøtt, kraft og potet hvis jeg var deg TS.

Det er kjøttet jeg ikke liker.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjøttet jeg ikke liker.

Da liker du ikke fårikål. Både krafta og kålen smaker også naturligvis lam.

Skrevet

Jeg lærte meg å like det på middag hos en venninne. I oppveksten rørte jeg det ikke. Nå er jeg veldig glad i det, men er enig i at det ikke lukter roser under tilberedning. 

Jeg bruker aldri fårikålkjøtt, kun lammekjøtt av god kvalitet og helst med lite fett. Skjærer bort synlig fett før kjøttet går i gryta. Serverer ofte kjøtt, kål og avsilt kraft hver for seg. Øl og akevitt (pluss poteter) er et must. 

Anonymkode: bffde...0f2

Skrevet (endret)

Nei, en del mennesker klarer aldri å like smaken av fårekjøtt. Jeg er 51, og hater det. Liker ikke fårikål, og ikke akter jeg å true det i meg heller for å tekkes andre. Jeg sier bare at jeg ikke liker det, ferdig med den saken. De fleste skjønner at smaken av sau er noe ikke alle liker. Det smaker jo unektelig litt sært, med besk ettersmak. Æsj.

PS! For meg smaker fårekjøtt sau uansett om det er lam eller voksent dyr.

Endret av Million
Skrevet

Moderen bruker lammelår i skiver, det går. Spiser aldri fårikål som andre enn hun har laget, jeg fikser ikke fettklumper og sånt. 

Anonymkode: adc74...0db

Skrevet

Jeg lærte meg å like det på middag hos en venninne. I oppveksten rørte jeg det ikke. Nå er jeg veldig glad i det, men er enig i at det ikke lukter roser under tilberedning. 

Jeg bruker aldri fårikålkjøtt, kun lammekjøtt av god kvalitet og helst med lite fett. Skjærer bort synlig fett før kjøttet går i gryta. Serverer ofte kjøtt, kål og avsilt kraft hver for seg. Øl og akevitt (pluss poteter) er et must. 

Anonymkode: bffde...0f2

Det meste av alt fårikålkjøtt som blir solgt ER av lam.  Skjærer du bort alt fettet får du mye mindre smak på retten. Fett bærer smak.  Jeg lar det være på og skjærer det heller bort på tallerkenen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...